Annons

Köpråd - bildskärm minst 27"

Produkter
(logga in för att koppla)

Designtezz

Aktiv medlem
Nu behöver jag lite hjälp och tips av er kunniga inom bildskärmar.

Jag använder för närvarande endast en 32" led TV :D Mao inte optimalt... Ett par år har jag kollat och jämfört skärmar, men inte tagit mig till ett köp. Kan inte så mycket inom detta område, så jag behöver lite hjälp.
Jag kommer inte satsa på två skärmar, så minst 27" får det vara, kanske större.
Vill/kommer främst arbeta med både foto och en del grafiska bilder och redigera foton till större utskrifter.

Tyvärr finns det inget stort utbud av skärmar att se fysiskt i butik här i Luleå men bland de jag sett och läst om så blir det självklart IPS/PLS-panel. (Kan inte sätta fingret på varför, men ingen av de Dell-skärmar jag sett, har jag tyckt om, så hoppa över dem...) :)
Helst vill jag komma ner på kring 6-8000kr men kan sträcka mig en bit uppåt om det blir avsevärt mkt bättre.
Förklara gärna fördelar/nackdelar inom olika områden, gällande fotoredigering. Vad är bra att tänka på?Alla tips och kommentarer mottages mycket tacksamt!

Alltså helst;
- Pivotfunktion
- 4K
- 27"-32"
- Så hög procent av aRGB som möjligt
- Riktig svärta, inget grådis, på mörka områden
- Blank skärm (inbillar mig kanske, men känns som att man får till den där extra skärpan...)

Två skärmar, förutom Dell, en handlare föreslog var:
Samsung U32 D970Q och Acer Predator XP321 vilka ligger för högt i pris. Men kanske ngt liknande finns?
Philips, NEC, Samsung, Acer? Föreslå gärna!
Tack!
 
Jag har främst kollat på Dells 4k-skärmar. Verkar vara ok pris-prestanda. Men är också intresserad av vad andra har för förslag.
 
Jag gjorde en snabbkoll på Prisjakt, och hittade fem 4K-skärmar, 27 tum eller större med pivotfunktion som fått helt godkända omdömen, och som kostar under 10.000:-.

Mitt tips är att du går in och jämför specarna, samt läser de andra användarnas omdömen så kanske du får lite vägledning. :)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2878615,2671517,1962001,3333883,3410312


Jepp! Precis det jag gjort...måånga gånger. Skulle jag rett ut mina frågetecken där, hade jag inte frågat... ;)
Men eftersom jag aldrig ägt en separat skärm, endast laptop, och inte haft möjlighet att testa och jämföra så är det svårt, trots att man läst om alla tekniska data och omdömen.
Det är många skärmar på tex prisjakt som inte ens har omdömen. Likaså här i listan med bildskärmar, de nyare verkar inte ens finnas med.
Tex vad innebär det, då en del skriver att det blir så liten text med 4K skärm? Kan man fixa det med inställningar eller är det så smått så det är svårt att se??
Och blank yta eller inte - det brukar oftast inte vara specificerat :/
Svårt att veta när man inte har så många referenser och inte har möjlighet att få se mer än de billigare varianterna (förutom Apples då, de finns i mängder...men det var inget jag tänkt köpa men har såklart undrat om de är såpass mkt bättre?).
Så om ngn har lite koll och ids svara/förklara så tackar jag ödmjukast :)
 
Jag har ingen bra koll på 4K skärmar men kan ge några råd.
Ser att du tänkt skiva ut bilder. Då är det viktigt att du kalibrerar skärmen. Annars blir varken färger och ljus som man tänkt sig. En bra kalibrerar kostar från 2000 kr.
Helst ska skärmen kunna kalibreras (hårdvarukalibrerig), annars spara inställningarna i grafikkort. Det kan begränsa ljus- o färgegenskaperna.
Sen vill man ha en skärm med så jämn ljusstyrka o färgåtergivning som möjligt. Därför kostar bra skärmar så mycket.

Sök här på fotosidan eller på sweclockers. Finns några inlägg om 4K-skärmar.

Jag, som inte håller på med grafisk design, tittar på några skärmar med lägre upplösning. Tex Eizo CS270 och BenQ SW2700PT.

Lycka till i jakten ;)
/Lars
 
Jag har ingen bra koll på 4K skärmar men kan ge några råd.
Ser att du tänkt skiva ut bilder. Då är det viktigt att du kalibrerar skärmen. Annars blir varken färger och ljus som man tänkt sig. En bra kalibrerar kostar från 2000 kr.
Helst ska skärmen kunna kalibreras (hårdvarukalibrerig), annars spara inställningarna i grafikkort. Det kan begränsa ljus- o färgegenskaperna.
Sen vill man ha en skärm med så jämn ljusstyrka o färgåtergivning som möjligt. Därför kostar bra skärmar så mycket.

Sök här på fotosidan eller på sweclockers. Finns några inlägg om 4K-skärmar.

Jag, som inte håller på med grafisk design, tittar på några skärmar med lägre upplösning. Tex Eizo CS270 och BenQ SW2700PT.

Lycka till i jakten ;)
/Lars

Tack! :)
Just ja, kalibrering... Har jag inte ens tänkt på. Verkar ett måste vilken skärm man än väljer.
Tack! ;)
 
Tänk på hela kedjan. Grafikkort kommer vara viktigt om du ska köra 4k. Om du kalibrerar behöver du ändå ha program som klarar minst 10 bitars grafik. Jag har hittills kört med enbart xrite one för kalibrering men inte hårdvaru. Då är det 8 istället för 14 bitar. Etc.
 
Tänk på hela kedjan. Grafikkort kommer vara viktigt om du ska köra 4k. Om du kalibrerar behöver du ändå ha program som klarar minst 10 bitars grafik. Jag har hittills kört med enbart xrite one för kalibrering men inte hårdvaru. Då är det 8 istället för 14 bitar. Etc.

Hoppsan....hade ingen aning.
Tack! Måste kolla det! :)
 
Jag funderade mycket fram och åter innan jag köpte skärm för några år sedan. Mycket att sätta sig in i med kalibrering och paneler och färgomfång. Slutligen gav jag upp och köpte den fetaste Eizon. Den är garanterat bra. Sen kunde jag lägga skärmfunderingarna åt sidan och koncentrera mig på att plåta. När skärmen är kalibrerad så har printarna alltid blivit fina. Sett till pris per använd timme är den ändå billig.

mina 5 cent
 
- Så hög procent av aRGB som möjligt

Vet inte hur insatt du är eller hur du arbetar - men om du inte vet varför du ska ha aRGB så rekommenderar jag dig att hålla dig till sRGB :)
Att hålla på med flera färgrymder krånglar bara till det om man inte har full koll.

Jag har själv gått från en 10-bitars 98% aRGB skärm till en 8-bitars 100% sRGB skärm, och är inget annat än nöjd.
Visst, den finns vissa nyanser som inte sRGB kan återge, men jag tycker inte den lilla skillnaden är värt besväret - särskilt inte om man publicerar det mesta av sitt arbete på webben där de flesta som tittar ändå inte har aRGB-skärmar.
 
Använder själv Benq 32 tums skärm, den är inte 4K men jag gillar den starkt i upplösningen 2560 × 1440. Vet faktiskt inte om jag skulle använda 4K om jag hade den möjligheten.
 
ANNONS