Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

val av objektiv, normal

Produkter
(logga in för att koppla)

carl_fredriksson

Aktiv medlem
Hej

Jag hade bestämt mig för ef 50 f/1.4 men så finns det inte i lager. Måste tänka om och sitter och stirrar mig galen på objektivutbudet.

Jag hade tänkt använda 50 f/1.4 som "normal", det objektiv som för det mesta sitter på. Många säger att det är väl långt på 30D men jag tror inte det skulle vara något problem.

Jag vill gärna ha fast bränvidd (ljusstarkt och bra skärpa till bra pris) men utbudet verkar inte vara det största. 50 f/1.8 lockar inte så mycket. 50 f/1.2L alldeles för dyr.

Kortare bränvidd är inte aktuellt, jag har redan ef 20-35.

Så jag vet inte vad jag ska välja. Verkar som det måste bli en zoom, men vilken? Jag vill inte ha ef-s.

Vet inte vad syfter är med inlägget, kanske hoppas jag på tips om ett objektiv som faller mig exakt i smaken som jag undgått att se. =)

/Carl

Inte världens enklaste fråga. 50 på en icke-ff blir ju som sagt 80, jag gillar det väldans mycket men det är lite långt för att fota "allt". 28 eller 35 är nog mer "rätt" i så fall. 50/1.2 är dyrt men jag bet ihop och har aldrig ångrat mig. Vad är det du vill uppnå med köpet? Vilka bilder? Inomhus/befintligt ljus eller annat?

Tja, om du har ett 20-35 kanske ett Tamron 28-75/2.8 skulle sitta fint, eller ett beggat EF28-70/2.8L

Annars är EF85/1.8 riktigt grym :)

Jumfer skrev:
Inte världens enklaste fråga. 50 på en icke-ff blir ju som sagt 80, jag gillar det väldans mycket men det är lite långt för att fota "allt". 28 eller 35 är nog mer "rätt" i så fall. 50/1.2 är dyrt men jag bet ihop och har aldrig ångrat mig. Vad är det du vill uppnå med köpet? Vilka bilder? Inomhus/befintligt ljus eller annat?

Mycket porträtt i befintligt ljus. Jag använder "aldrig" blixt. Jag vill ha kort skärpedjup.

Ef 85 f/1.8 har jag inte tittat på, kanske kan var något. Blir 135mm. Kanske väl långt för att sitta på jämt. Men man kan ju byta med.

ANNONS
Götaplatsens Foto