Annons

Val av OS (XP eller VISTA)?

Produkter
(logga in för att koppla)
om man även tar i beaktande att XP inte säljs längre ( ok det går att nergradera Vista och få XP. Om man letar kan man kanske hitta XP) så är valet lite enklare :)

Och med en giltig licens från den skrotade burken blir valet vipps inte lika enkelt igen! ;-)

Skämt o sido, jag har nog blivit övertygad av all den hjälp jag fått och allt pekar ju mot Vista 64-bitars! Sedan lckar det ju att pröva, med tanke på prestandaskillnadern som ni nämner till fördel för Windows 7, men som alltid är det väl en del "barnsjukdomar" som rättas till efter hand varför man lika väl kan byta om något/några år och fram tills dess leva med Vista 64-bitars!

Tack för all hjälp till alla som bidragit!

Mvh!
// Niklas
 
Bara en kommentar ang. Windows 7 BETAN som är ute nu.

Den kommer inte att kunna uppgraderas till skarp version enligt Microsoft!
 
Bara en kommentar ang. Windows 7 BETAN som är ute nu.

Den kommer inte att kunna uppgraderas till skarp version enligt Microsoft!

OK!???

Menar du/dem att man måste köpa mjukvaran senare eller att den aldrig kommer släppas till konsumenterna?

Att de inte ger bort mjukvaran iom. en uppgradering från Beta-versionerna förstår jag men det är väl ändå ett utvecklingsprojekt som har till syfte att mynna ut i en säljbar produkt!?

Mvh!
// Niklas
 
OK!???

Menar du/dem att man måste köpa mjukvaran senare eller att den aldrig kommer släppas till konsumenterna?

Att de inte ger bort mjukvaran iom. en uppgradering från Beta-versionerna förstår jag men det är väl ändå ett utvecklingsprojekt som har till syfte att mynna ut i en säljbar produkt!?

Mvh!
// Niklas

Med det menas att när den skarpa kommer måste du göra en nyinstallation av operativsystemet, flytta filer och ha dig. Alltså inte lika enkelt som att uppgradera och få med sig alla inställningar på köpet. Windows 7 Beta är en ren testprodukt och därför friskriver sig tillverkaren från allt ansvar under testperioden. Alla konstigheter som blir under testperioden slipper de enkelt undan genom att inte tillhandahålla uppgraderingsmöjligheten. Den skarpa versionen kommer att släppas till konsumenter så småningom.
 
Med det menas att när den skarpa kommer måste du göra en nyinstallation av operativsystemet, flytta filer och ha dig. Alltså inte lika enkelt som att uppgradera och få med sig alla inställningar på köpet. Windows 7 Beta är en ren testprodukt och därför friskriver sig tillverkaren från allt ansvar under testperioden. Alla konstigheter som blir under testperioden slipper de enkelt undan genom att inte tillhandahålla uppgraderingsmöjligheten. Den skarpa versionen kommer att släppas till konsumenter så småningom.


Danke!
Då misstänkte jag rätt! ;-) Standarförfarande 1A för beta mjukvaror så länge man "bara" jobbar mot privatpersoner (konstigt sätt att resonera men that´s life) medan vi i industrin tvingas ta ansvar för vad vi gör från första stund! :-D

Mvh!
// Niklas
 
Danke!
Då misstänkte jag rätt! ;-) Standarförfarande 1A för beta mjukvaror så länge man "bara" jobbar mot privatpersoner (konstigt sätt att resonera men that´s life) medan vi i industrin tvingas ta ansvar för vad vi gör från första stund! :-D

Mvh!
// Niklas

Pågår det aldrig utvecklingsarbete i industrin menar du? Vilken industri då förresten? Är det bara de som svarvar metallpinnar som på 1800-taler som tillhör industrin?
Microsoft arbetar inte enbart mot privatpersoner, det är en liten del av verksamheten så att säga att man slarvar bara för att det finns en beta ute som kreti och pleti kan ladda ner är lite illa genomtänkt kan jag säga diplomatiskt.
Beta-versioner är just en testversion, att de nu släpper ut den till "vanligt" folk är för att masstesta. På nedladdningssidan står det väldigt mycket upplysningar om att det är en utvecklingsversion och inte menad att köras på arbetsmaskiner utan just som test. Att sen tidningarna går ut och säger att nu finns det gratis operativsystem att ladda ner är upp till redaktionernas okunnskap om vad det kan ställa till för folk som inte är så kunniga och tror att det rör sig om ett riktigt operativsystem. Eftersom ett operativsystem är en gigantiskt samling kod behöver den testas mer än man kan göra i laboratoriemiljö och då släpper man en publik beta-version och samlar in rapporter om alla krascher som blir och analyserar dom. Det är en del av utvecklingsarbetet och är till för att man sedan ska kunna ta ansvar inom dataindustrin.

mvh
T. Pettersson
systemutvecklare
 
Pågår det aldrig utvecklingsarbete i industrin menar du? Vilken industri då förresten? Är det bara de som svarvar metallpinnar som på 1800-taler som tillhör industrin?
Microsoft arbetar inte enbart mot privatpersoner, det är en liten del av verksamheten så att säga att man slarvar bara för att det finns en beta ute som kreti och pleti kan ladda ner är lite illa genomtänkt kan jag säga diplomatiskt.
Beta-versioner är just en testversion, att de nu släpper ut den till "vanligt" folk är för att masstesta. På nedladdningssidan står det väldigt mycket upplysningar om att det är en utvecklingsversion och inte menad att köras på arbetsmaskiner utan just som test. Att sen tidningarna går ut och säger att nu finns det gratis operativsystem att ladda ner är upp till redaktionernas okunnskap om vad det kan ställa till för folk som inte är så kunniga och tror att det rör sig om ett riktigt operativsystem. Eftersom ett operativsystem är en gigantiskt samling kod behöver den testas mer än man kan göra i laboratoriemiljö och då släpper man en publik beta-version och samlar in rapporter om alla krascher som blir och analyserar dom. Det är en del av utvecklingsarbetet och är till för att man sedan ska kunna ta ansvar inom dataindustrin.

mvh
T. Pettersson
systemutvecklare

Vad jag menade var att i industrin (maskintillverkning) kan vi aldrig släppa en beta version utan att ta ansvar för konsekvenserna! Vi kan aldrig säga till en kund att här har du en testversion OM något fatalt inträffar tar vi inget ansvar och du kan inte uppgradera till färdig version utan måste betala fullpris!

Detta sagt väl medveten om hur Microsoft jobbar OCH att de är tydliga med information om vad som gäller. Därför skrev jag också (that´s life). Sedan kan man tycka vad man vill om det, jag lägger inga värderingar i det utan gjorde enbart en reflektion över faktum!

Mvh!
// Niklas
 
Om den gamla datorn hade ett OEM-operativ så får man faktiskt inte köra detsamma på en annan dator. Det är ett brott mot EUA (End User Agrement heter det väl) Det gäller även om den gamla maskinen skrotas.

M

Och där är jag osäker på vad jag fn. kör så det kan hända att valet ÄR enkelt ändå (Vista 64). Jag måste kontrollera detta oavsett så jag inte riskerar några problem i framtiden!

Tack för informationen dock!

Mvh!
// Niklas
 
Jag förstår inte vad folk som rekommenderar Vista som OS lever i för värld. 3gb räcker till alla normala användare. Använder du mer än 3gb borde du se över ditt arbetssätt och ev. se över vad du kör för "skit" på din dator.

Jobbar själv med webb/grafisk form och kör PS,Indesign och Illustrator samtidigt dagligen. Så kom in i matchen och fimpa Vista.
 
Jag köpte i somras en dator jag trodde skulle bli ett "hemma-monster" för foto- och videoredigering. Den har en Quad Q6600 processor med fyra kärnor, och 4 Gb RAM. Jag vet, 4 kärnor kan inte min programvara utnyttja, men ändå. :)

Jag kör Vista. Jag kan redigera uppåt 20-30 minuter film innan allt ram-minne är tomt. Jag kör Adobe creative suite CS3 och även där ryker ram-minnet så att bara en sån sak som att spara filer tar ett par sekunder i PS. Jag vet inte riktigt hur man löser det, men Vista roffar åt sig sjukt mycket minne i cache, troligtvis för den snabbstart och filindexering som någon högre upp i tråden nämnde..

Om det inte vore så meckigt och om jag haft en laglig XP-licens så skulle jag blåsa disken och lägga in XP igen, jag är inte speciellt impad av Vista, förutom när man söker efter filer, å andra sidan verkar det vara den funkationaliteten som mördar min prestanda.
 
Om den gamla datorn hade ett OEM-operativ så får man faktiskt inte köra detsamma på en annan dator. Det är ett brott mot EUA (End User Agrement heter det väl) Det gäller även om den gamla maskinen skrotas.

M

Är det en klausul som gäller i Sverige? Det brukar ju vara så att det är inte allt i de där avtalen som faktiskt gäller.
 
Jag förstår inte vad folk som rekommenderar Vista som OS lever i för värld. 3gb räcker till alla normala användare. Använder du mer än 3gb borde du se över ditt arbetssätt och ev. se över vad du kör för "skit" på din dator.

Jobbar själv med webb/grafisk form och kör PS,Indesign och Illustrator samtidigt dagligen. Så kom in i matchen och fimpa Vista.

Nej, jag vet heller inte vad för fel jag gör när jag kör LR 2 och skall scrolla ner i en folder med 2500 RAW-filer från 40D på min burk med XP med 2GB RAM och det är halvsegt där man måste vänta en liten stund!?

ENORMT problem??? Nej, självklart inte!
MÅSTE jag byta, dvs. är det OMÖJLIGT att jobba på min Dell Dimension 8300? Nej, inte alls! Brukar det gå så långt innan ni andra byter/uppgraderar HW eller är jag ensam om att ha önskan om att byta innan jag står still i mitt amatörarbete?

Tolkar jag ditt inlägg rätt rekommenderar du XP och 3GB RAM!?

Mvh!
// Niklas
 
Man får ingen manual eller support från Microsoft.
Det är ju riktigt men det är knappast huvudanledningen.

Säg att du byter dator två gånger under ett operativsystems livslängd så har du betalat 2/3 av vad en vanlig version kostar. Det tror jag är en ganska normal situation. Visserligen betalar inte t ex HP lika mycket som vi får göra i butik för en OEM-version men du ser ming poäng.
 
swanvillage m.fl. Rekomenderar denna sida, och ett uns sunt förnuft.http://www.speedyvista.com/ Ta och stäng av tjänster ni inte behöver och avinstallera dem och andra förinstallerade tjänster/appliaktioner i ert Vista om de inte används.

Sitter med Vista x64 (Ultimate) och är imponerad. Dels för att jag stängt av allt lull och blingiga applikationer men likväll p.g.a. utrensningen av oönskade tjänster.

Jag arbetar med MS operativ till vardags och har mina erfarenheter från samtliga Vista versioner och tidigare OS. Jag kan inte annat än rekomendera Vista framför XP och x64 framför x86. Likaså är det dumsnålt att köpa en Vista Home Basic isf. Ultimate (el. Enterprise) då det misstag som gjordes med XP och Pro vs. Home editions är upprepat, det utvecklades ett komplett OS som man sen "nedgraderat" för att sälja mer, i samma veva nedgraderade man stabiliteten. Nu finns det iofs. en mellan ver. i form av Home Premium men varken min kontakt med det eller bland någon av mina bekanta som använder Premium, har upplevt det som problem fritt.

Köp Vista, x64 och Ultimate om det är ett MS system som är av intresse. Vid köp av vanlig licens, (ej OEM) så får man dessutom med både 32 & 64 bitars varianterna på mediat. Så även om datorn du har inte stödjer x64 så har du en licens för framtiden.

Sen kommer uppgradering till Windows 7 troligen bli simpelt från Vista, skillnaden Mellan Vista och Windows 7 är mindre än Windows 95 och 98 då det begav sig. Det är definitivt inte ett nytt OS som vissa blaskor påstått! Snarare en super fix av allt som inte vart som de tänkt sig, som Windows 98 var för Windows 95.
 
Sen kommer uppgradering till Windows 7 troligen bli simpelt från Vista, skillnaden Mellan Vista och Windows 7 är mindre än Windows 95 och 98 då det begav sig. Det är definitivt inte ett nytt OS som vissa blaskor påstått! Snarare en super fix av allt som inte vart som de tänkt sig, som Windows 98 var för Windows 95.
VMWare tror än så länge att Windows 7 Beta är Vista när man lägger i skivan. :)
 
Det är ju riktigt men det är knappast huvudanledningen.

Säg att du byter dator två gånger under ett operativsystems livslängd så har du betalat 2/3 av vad en vanlig version kostar. Det tror jag är en ganska normal situation. Visserligen betalar inte t ex HP lika mycket som vi får göra i butik för en OEM-version men du ser ming poäng.

Visst, men det spelar faktiskt ingen roll. Min fråga var juridisk, inte ekonomisk. Min fråga var om den delen av avtalet är giltig enligt svensk lag. Troligen är den det, Microsoft borde ha koll på sånt. Men det är inte alltid som utländska företag bryr sig om att kontrollera lagen i detalj små länder som Sverige och därmed slinker det med saker. Saker som är giltiga i t.ex. USA men inte i Sverige.
 
ANNONS