Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

val av skärm för bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

MoonCow

Medlem
hej!

jag letar efter en skärm som är så bra anpassad som möjligt att behandla bilder på inom en vettig budget.

1) är de flesta modeller idag bra över lag? eller är det stor skillnad mellan märken?

2) är det CRT eller TFT som gäller?

3) kan det gå att hyra sådan där utrustning (spyder hette det kanske?) för att färgkalibrera?

hoppas någon sitter inne på svar :)

/m

MoonCow skrev:
hej!

jag letar efter en skärm som är så bra anpassad som möjligt att behandla bilder på inom en vettig budget.

1) är de flesta modeller idag bra över lag? eller är det stor skillnad mellan märken?

Är stor skillnad mellan olika skärmar. Framförallt när det gäller olika TFT-skärmar är skillnaden riktigt stor. Extra krångligt blir det eftersom olika skärmar av samma typ kan se helt olika ut. Testa din skärm ordentligt.

2) är det CRT eller TFT som gäller?

Den enda nackdelen med TFT är att de är dyra. Men bra CRT-skärmar är idag svårt att hitta, de flesta har lagt ner tillverkningen av dem.

3) kan det gå att hyra sådan där utrustning (spyder hette det kanske?) för att färgkalibrera?

/m

Spyder är ett märke, en av flera. Skärmkalibratorer finns inte att hyra vad jag känner till. Eftersom man bör göra det med jämna mellanrum (en gång i veckan med en CRT-skärm, en gång var fjortonde dag med en TFT-skärm är vad jag rekommenderar) så skulle det inte bli så billigt heller. Jag skulle försöka få några stycken intresserade av att dela på en kalibrator.

MVH/Stefan

Tack för väldigt bra svar!

Jag tar fortfarande tacksamt emot tips på skärmar bra för endamålet och i bra prisklass om någon sitter på nåt.

Re: Re: val av skärm för bildbehandling

stefohl skrev:
Extra krångligt blir det eftersom olika skärmar av samma typ kan se helt olika ut. Testa din skärm ordentligt.

Har lagt upp några bilder på min hemsida för att kolla skärmens prestanda. Gå in på www.profiler.nu/kursdok.html och klicka på länken Skärmtest. Du får hem en mapp med ett par bilder som jag kontrollerar skärmen med.

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto