Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av stationär dator för bildbehandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sven.ALX

Aktiv medlem
Hej!

Min 10 år gamla stationära dator är rejält seg vid arbete i Canon DPP och PS, faktiskt DPP som är det största problemet … Tittar på en ny dator och har tagit fram två alternativ hos Komplett som jag uppfattar som kompetenta och prisvärda.

En baserat på Intel I7 8700k och en baserad på AMD Ryzen 7 2700x, det är första valnivån. Sedan tar jag gärna emot synpunkter på komponentvalen (vilka i viss mån är styrda av Kompletts alternativ).

Chassit har plats för två 3,5" diskar och jag tänker i första hand sätta in en eller två av mina befintliga.

Tacksam för synpunkter. :)
 

Bilagor

horvendile

Aktiv medlem
Jag vet inte hur Canons program beter sig, men i PS lär du få bättre prestanda överlag med intel-processorn än AMD-processorn. Den senare har lagt mer krut på grafikkortet vilket är av begränsat - inte noll, men begränsat - intresse för vanlig bildbehandling.

Av dessa röstar jag därför på intel-alternativet, om spelande inte är viktigt.
Möjligen att jag skulle sett över möjligheten att ha ett aningen kralligare grafikkort i den, för de funktioner i PS som drar nytta av grafikkort. Borde inte vara jättedyrt att kliva ett snäpp upp.
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
Jag vet inte hur Canons program beter sig, men i PS lär du få bättre prestanda överlag med intel-processorn än AMD-processorn. Den senare har lagt mer krut på grafikkortet vilket är av begränsat - inte noll, men begränsat - intresse för vanlig bildbehandling.

Av dessa röstar jag därför på intel-alternativet, om spelande inte är viktigt.
Möjligen att jag skulle sett över möjligheten att ha ett aningen kralligare grafikkort i den, för de funktioner i PS som drar nytta av grafikkort. Borde inte vara jättedyrt att kliva ett snäpp upp.
Yepp ... just i det här paketet har Komplett begränsat valet av grafikkort ... båda paketen är i basutförande utrustade med rejäla grafikkort (åtminstone för min användning) och jag har valt ett mindre avancerat och istället lagt en slant på 32Gb minne. Min tanke är då att ta det enklaste valbara grafikkortet (några hundralappar) och eventuellt komplettera om/när det behövs något kraftfullare.

Så här ser grundkonfigureringen ut
https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=11478

Med tanke på detta så känns Ryzen paketet som mer komplett från början med ett GTX 1060.
 

horvendile

Aktiv medlem
Yepp ... just i det här paketet har Komplett begränsat valet av grafikkort ... båda paketen är i basutförande utrustade med rejäla grafikkort (åtminstone för min användning) och jag har valt ett mindre avancerat och istället lagt en slant på 32Gb minne. Min tanke är då att ta det enklaste valbara grafikkortet (några hundralappar) och eventuellt komplettera om/när det behövs något kraftfullare.

Så här ser grundkonfigureringen ut
https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=11478

Med tanke på detta så känns Ryzen paketet som mer komplett från början med ett GTX 1060.
Ok, då förstår jag. Synd att de gjort så. Jag tror det skulle kunna hjälpa en del bara med ett GT 1030 med 2 GB minne, det kostar fortfarande under tusenlappen.

Har du jämfört med att sätta ihop något själv hos Inet?
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
Ok, då förstår jag. Synd att de gjort så. Jag tror det skulle kunna hjälpa en del bara med ett GT 1030 med 2 GB minne, det kostar fortfarande under tusenlappen.

Har du jämfört med att sätta ihop något själv hos Inet?
Jag har inte riktigt den koll som behövs för att se vad som fungerar ihop … men har du en stund över får du gärna ge mig ett tips. Jag tänker mig då något som ovanstående, kraftfull processor (I7), 32 GB interminne, 500 GB SSD, plats för minst 2 * 3,5". Det är inte absolut nödvändigt med fönster och belysning … ;-)
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag har inte riktigt den koll som behövs för att se vad som fungerar ihop … men har du en stund över får du gärna ge mig ett tips. Jag tänker mig då något som ovanstående, kraftfull processor (I7), 32 GB interminne, 500 GB SSD, plats för minst 2 * 3,5". Det är inte absolut nödvändigt med fönster och belysning … ;-)
Inte just nu, men kanske senare i dag eller i morgon. (Någon annan hinner säkert före.)
Jag beställde själv en dator igår. Fast svindyr. Ska redogöra för den i en granntråd (den om minnesanvändning i Lightroom) när jag hinner.
 

andreas89

Aktiv medlem
Finns inte mycket hopp med Canon DPP tyvärr. Jag kör min 8700k i 4,8GHz på alla kärnor och har snabb lagring, grafik, minne i övrigt och det är ändå ett program som kräver ett Zen-artat tålamod med 12-21 megapixel.

Synd att råkonverteringen är så bra i DPP :)

Intel har strul med produktionen och dåligt pris just nu för övrigt. Jag köpte min 8700k för 3700kr när den precis kom ut, nu ligger de på 4900kr pga dålig tillgång. Så köp 2700x för all del om du är sugen på att handla snart.
 

andreas89

Aktiv medlem
Intressant, tackar!

Hur förhåller sig i5 9600 till i7 8700 prestandamässigt?
i5 har en tråd per kärna, i7 två trådar per kärna. Så har du ett program som kan delegera uppgifter till 12 trådar blir det skillnad till 8700k's fördel. Inte så applicerbart för fotoprogrammen där du sällan har särskilt många trådar på full blås parallellt. Ska du rendera en video är det mer märkbart.

Här har du bra grafer över vad det innebär i praktiken i Lightroom.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Adobe-Lightroom-CC-2015-8-Intel-Core-i7-7700K-i5-7600K-Performance-880/

Notera att graferna visar lite tyngre uppgifter där fler trådar har störst fördel. När du zappar runt mellan bilder och applicerar enstaka justeringar är skillnaden helt omärkbar.
 

Sven.ALX

Aktiv medlem
i5 har en tråd per kärna, i7 två trådar per kärna. Så har du ett program som kan delegera uppgifter till 12 trådar blir det skillnad till 8700k's fördel. Inte så applicerbart för fotoprogrammen där du sällan har särskilt många trådar på full blås parallellt. Ska du rendera en video är det mer märkbart.

Här har du bra grafer över vad det innebär i praktiken i Lightroom.

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Adobe-Lightroom-CC-2015-8-Intel-Core-i7-7700K-i5-7600K-Performance-880/

Notera att graferna visar lite tyngre uppgifter där fler trådar har störst fördel. När du zappar runt mellan bilder och applicerar enstaka justeringar är skillnaden helt omärkbar.
Tack! :)

Men jag tänkte mer på skillnaden mellan 8 gen i7 och 9 gen i5. Hittade en test/artikel på Sweclockers

https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7-9700k-och-i5-9600k-coffee-lake-refresh
 

andreas89

Aktiv medlem
Tack! :)

Men jag tänkte mer på skillnaden mellan 8 gen i7 och 9 gen i5. Hittade en test/artikel på Sweclockers

https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7-9700k-och-i5-9600k-coffee-lake-refresh
Samma sak, enda relevanta skillnaden mellan 9600k och 8700k är att den senare har Hyperthreading, precis som skillnaden mellan processorerna i länken.

Ska du inte utföra tyngre uppgifter som videorendering eller sitta och vänta på stora batchkommandon så kommer du inte märka någon skillnad i praktiken mellan 9600k och 8700k. De flesta av oss redigerar ju en bild i taget och då är det primära bekymret att de trådar man har är snabba, inte att de är många.

Med andra ord, köp en 9600k om det bara är till foto, men se till att köpa en bra kylare och överklocka den till 4.8-5GHz, som tanken är med "k"-modellerna.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Du skriver att du tänker återanvända befintliga 3,5"-diskar. Är dessa flera år gamla är det ganska stor risk att de börjar sjunga på sista versen. Lägger hellre ett par tusenlappar extra på att få 4-5-6 TB fräscht lagringsutrymme än att sitta med en kraschad disk. Du kan ju flytta över data till de nya diskarna.

Mvh
 

HenryB

Aktiv medlem
Av dina två val hade jag valt det billigare alternativet och bytt ut grafikkortet mot billigast möjliga (fläktlöst) så får du ner priset mer. Det skiljer ca 9% i prestanda (enkeltrådigt) till Intels fördel, förmodligen inget du märker i praktiken men väl i plånboken. Nätdelen kommer funka fint men vill du spara några kronor så kan du gå ner till 400w.

Väljer du Intel-paketet så kan du skippa grafikkortet helt och köra med det integrerade som finns i CPUn. Grafikkort har väldigt liten prestandahöjande funktion i PS/LR. Det är främst när man redigerar film det gör skillnad.
 

vickepe

Aktiv medlem
Jag vet inte hur Canons program beter sig, men i PS lär du få bättre prestanda överlag med intel-processorn än AMD-processorn. Den senare har lagt mer krut på grafikkortet vilket är av begränsat - inte noll, men begränsat - intresse för vanlig bildbehandling.

Av dessa röstar jag därför på intel-alternativet, om spelande inte är viktigt.
Möjligen att jag skulle sett över möjligheten att ha ett aningen kralligare grafikkort i den, för de funktioner i PS som drar nytta av grafikkort. Borde inte vara jättedyrt att kliva ett snäpp upp.
Är du verkligen säker på att grafikkortet inte spelar större roll? Se exempelvis den här artikeln. Jag skulle dessutom säga att AMD-lösningen tillsammans med det kraftfullare grafikkortet är en mer framtidssäker lösning. Inte minst på grund av att AMD erbjuder fler processorkärnor. Här får vi onekligen högre prestanda till samma pris.
 

horvendile

Aktiv medlem
Är du verkligen säker på att grafikkortet inte spelar större roll? Se exempelvis den här artikeln.
Nu kom inte din länk med, men jag instämmer med föregående talare, med reservationen att jag är väldigt Lightroom-centrerad och att annat kan gälla i andra programvaror. Pugetsystems är i alla fall den överlägset bästa källan för att mäta Lightroom-prestanda jag hittat, och det kan gälla för Photoshop också.
 

vickepe

Aktiv medlem
Nu kom inte din länk med, men jag instämmer med föregående talare, med reservationen att jag är väldigt Lightroom-centrerad och att annat kan gälla i andra programvaror. Pugetsystems är i alla fall den överlägset bästa källan för att mäta Lightroom-prestanda jag hittat, och det kan gälla för Photoshop också.
Tack för länkar.

Men med tanke på GPU i Lightroom, enligt pugetsystems:

"Lightroom Classic cannot effectively utilize a high-end GPU at the moment, but we still recommend a mid-range GPU as many other related application like Photoshop do use the GPU more heavily. For most users, a GTX 1060 or RTX 2070 are a solid choice."

Vi kan ju också tänka oss att Lightroom (förhoppningsvis) blir mer optimerat när det kommer till såväl AMD:s Ryzenplattform som till GPU-användning inom den närmsta tiden.

Vet ni förresten om det nya Lightroom är mer optimerat?

(Detta var länken jag missade att inkludera: https://photographylife.com/gpu-acceleration-in-lightroom)
 
ANNONS