Annons

Val av tid och bländare vid programautomatik

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har alltsedan Canon A-1 tyckt att Canons kameror gör rimliga avvägningar mellan bländare och tid vid programautomatik. Även mig lilla G10 väljer ömsom att justera tid, ömsom bländare för att anpassa till ljussituationen vid programautomatik. Det här leder till att jag oftast fotograferar med "lagom" bländare och "lagom" tid, Nu letar jag efter en kurva eller tabell som beskriver logiken som Canons kameror följer. Någon som kan hjälpa mig? Anledningen är en diskussion kring ett annat kameramärke. Den kameran vidhåller full bländaröppning i det längsta vilket innebär onödigt kort skärpedjup. Ingen optik presterar bäst på full öppning, så "P" -läget blir i den kameran inte bra. Representanten för detta kameramärke hävdar att alla kameror konstrueras på detta vis, men mina 30 års erfarenheter av Canon säger något annat. Så, kan någon hjälpa mig med en beskrivning av hur Canon flyttar bländare och tid í "P"-läge?

Anledningen är en diskussion kring ett annat kameramärke. Den kameran vidhåller full bländaröppning i det längsta vilket innebär onödigt kort skärpedjup.

Av ren nyfikenhet, vilket märke? Jag har inte sett det beteendet på varesig Nikon eller Pentax. (Ja, jo... om man kör Nikon och använder Auto-ISO i P-läge så kan man ju provocera fram det beteendet om man anger en snabb 'längsta slutartid'..)

Bruksanvisningarna för Canons kameror innehåller ofta information om relationen mellan tid och bländare, åtminstone för något objektiv.

Om du öppnar den här länken kan du på sidan 102 (i originalet - det är 33:e sidan i filen) hitta programkurvan för en EOS 30, exempelvis. Det finns säkert fler, men jag tog den för jag har en sådan kamera och vet att den finns där.

Kan tänka mej att många kompaktkameror ger tillräckligt stort skärpedjuo och bäst skärpa med största bländaröppning, så p-automatiken kan nog vara lite olika beroende på hur stor sensor som används i kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto