Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vandrarstav/fotostativ

Produkter
(logga in för att koppla)

jukkas

Aktiv medlem
Hej
Jag undrar om det är någon som vet om det finns några bra kombinationer mellan vandrarstav och enbent fotostativ

Enbenta stativ finns en del men dessa verkar inte ha dom belastningskrav som ev krävs.

Har vandrat i Sarek senaste somrarna med en Gitzo Monotrek (G1560) och är hyfsat nöjd med den. Kändes lite ranglig i affären men visade sig vara spänstigt elastisk ute i fält. Stativkulan är dock lite vek. Max 2 kg, så man får inte ha några tunga doningar på den. Allvarligt talat gillar jag den mer som vandringsstav än som stativ.

låter intressant, har själv tittat på Manfrotto 680/681 som klara respektive 10/12 kg.
Dessa är ju hopfällbara modeller så man funderar ju på om dom håller för belastning vid vandring.

Vet inte. Bara man kan skruva åt ordentligt så kanske? Tvekade själv mellan Gitzon och någon Manfrotto. Minns inte vilken, men kan ha varit 680. Valde Gitzon därför att den andra kändes alldeles för klumpig att gå med. Ville i första hand ha en bra vandringsstav och det tycker jag absolut att Gitzon är.

Bröt visserligen av min första Gitzo 1560, men det var högst självförvållat och inget jag kan lasta konstruktionen. När man väl har vridit åt den rejält finns inte en suck att den ska vika ned sig.

Förresten, så kan man nog använda alla stativ som vandringsstav om bara viljan finns!
http://www.fotografiska.org/galleri/displayimage.php?album=14&pos=22

Har själv vandrat i sarek flera gånger och jag kan ju säga direkt att jag skulle aldrig lita på ett enbentstativ som vandringskäpp... roligt att komam till en vild jokk som är vild, då vill jag ha en riktigt egenplockad käpp som livlina.

Men, ajg har sett någonstans någon som hade en "hylsa" med stativgänga på toppen, denna kunde man sätta på toppen av sin pinne/käpp och vips så fick man ett stativ! riktigt smart... jag vet inte om det finns att köpa eller om det var en egentillverkad mojäng, kanske går att kolla upp på nätet. Men det var riktigt smart ialla fall :)

Någonstans någongång har jag läst om ett stativ som var konstruerat som gamla tältpinnar, Jag menar att det var små piggar som låste sig i rätt läge och risken för kolaps var minimal i fall man belastade staven med kroppstyngden.

Benbos enben funger bra som vandrarstav.
Hela underdelen är vattentät och stabiliteten är nog bland de bästa man kan få, mycket tack vare att det bara är två delar.
Det går även bra att mota bort närgångna grizzlys med röret om det skulle behövas.

Bilagor

• 8541_for.jpg
    8541_for.jpg
    49.4 KB · Visningar: 1,020
kollat komperdell?

Jag har en "komperdell guide". Det är en teleskopstav med en topp av kork som skruvas av och ersätts med kameran. Den håller bra för min tyngd[1], men är lite för lång[2] för att jag skall gilla den.

Nu tar jag hellre en stav där jag vandrar, men annars vore ett kvastskaft med inskruvad gänga ganska flott. Kunde man lösa det med snabbfäste så skulle det bli riktigt intressant. Precis som Kalle_B så prioriterar jag funktionen stav framför stativ, men det är väl beroende på var man vandrar.

Äh, nu blev jag sugen på att tälta! :)

[1] ca 90kg + full packning på ryggen
[2] tror den är runt 60cm som kortast.

Får väl poängtera igen då att jag kompenserat ett oräkneligt antal överbalanser genom att lägga full tyngd på min Gitzo utan att den visar minsta tendens att vika ned sig. Totalt tyngd,Svante + rygga, ca 120-130 kg. Går med Gitzon i högra handen, medan jag i den vänstra har en vanlig vandringsstav av märket Gipron Sherpa som heller inte viker ned sig förutsatt att man skruvar åt greppskruvarna rejält och håller koll på att de fortsatt sitter åt. Då jag tagit mig fram på detta sätt längs södra sidan Rapadalen med 44 kg packning så vill jag nog drista mig till att påstå att det funkar tämligen väl...

Att gå långa sträckor med en upplockad träpinne är nog bland det sista jag skulle göra. Hal, tung och grepplös. Får jag överbalans med en sådan i handen lär jag inte orka hålla kvar handgreppet och risken att den trubbiga träfoten slinter är akut. Men alla har vi väl våra olika sätt att ta sig fram, och jag tänker sannerligen inte påtvinga någon mina åsikter. I slutändan får var och en, vis av egen erfarenhet, klura ut själv vad som passar en bäst. Det är den enda rekommendationen jag kan ge!

Jag har Komperdells Guide vandrarstav/enbensstativ. Som vandrarstav är den ok. Kanske en smula vek i godset då jag lyckades böja den vid ett tillfälle. Som enbensstativ kan jag inte rekommendera den. På tok för svajig i utfällt läge.

Det blev ju lite tips och ideer...bra
Man har ju några månader med kall och mörk vinter framför sig att leta och förhoppningsvis hitta ett lämpligt alternativ.

ANNONS
Götaplatsens Foto