Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

var förstora dia?

Produkter
(logga in för att koppla)

axel_knutsson

Aktiv medlem
hej.

har varit borta ett tag från dia fotografering. Undrar var man förstorar sina diabilder till papperskopior bäst..

tack för svar
 

Goldfish

Aktiv medlem
Jag skulle vilja haka på med fyra små frågor:

1) Blir det lika bra som att förstora från vanliga negativ? Kanske tom. bättre, eller?

2) Är det dyrare än att förstora från negativ?

3) Finns det några nackdelar?

4) Funkar det som vid vanlig förstoring från negativ, eller scannar de diat och sedan skriver ut det på papper? I så fall kanske det är lämpligare att själv scanna och skicka in?
 
Kolla ditt lokala proffslabb, dom gör det nog bra. Men det finns säkert andra labb som klarar det lika bra.

Till dom andra frågorna:
1. Ska du göra vanliga papperskopior så är vanlig neg. bättre än pos. Men ska du göra tryck så är dia bättre.

2. Ja!

3. Nackdelarna är att det är små felmarginaler för att föra över diat till papper vilket gör att det kan bli fula kopior. Men å andra sidan så är det ju enkelt att jämföra med diat, ser det inte ut som diat så får man ju göra om. Och att det är dyrare. Jag scannar numera in mina och skickar till Fotolabo eller Colormailer. Blir väldigt bra.

4. Dom kör det i maskin precis som med neg. För gjorde man picostrat osv men idag så slår dom bara om på en switch och kör vidare. (Fick jag förklarat av en yrkesman i Malmö) Men varför det är dyrare vet jag inte. Gör man det hemma så är det ju iofs annat papper så det är kanske det som krävs också. Bilderna blir bättre, men en bra scanner och fotolabo fungerar för mig i dom flesta fall. Jag har inga "kunder" med dom kraven. Vet att Mipert gör samma sak ( det var hans som fick mig att börja med att scanna och skicka in) till sina kunder. Men jag tror fortfarande han lämnar in bilderna på proffslabb om dom ska hänga någonstans. Det blir bättre men du har (nästan) fullkontroll att scanna in dom och få fotolabo att skriva ut dom.
 
För att göra ett litet tillägg!

Tyvärr är det ju inte gratis att scanna iheller. Scannern kostar ju en hel del pengar och det är ju en hel del att lära sig för att få proffsiga kopior. Så ska man bara göra några förstoringar om året så är det nog billigare och bättre att lämna in för förstoringar än att scanna själv.

Om man köper en CANON FS4000US för en 8000 kr + lite mjukvara.... det blir många förstoringar. Och elektronik blir ju gammalt fort :)
 

Pongu

Aktiv medlem
Nuförtiden är även maskinkopior från neg film digitala, så viss förlust blir det alltid. Kopior från dia kan i princip bli lika bra som neg. Kvaliteten mellan olika lab varierar mera dock, och ovanligare metoder som Ilfochromes kostar en hel del pengar. Jag brukar anlita Fuji-lab som använder Frontier-maskinen. Fråga efter detta. Brukar bli bättre skärpa och man slipper de horisontella linjerna som annars kan förstöra billiga digitala förstoringar. Kostar kanske 1/3 mer än från negativ film, minns inte exakt.

/Pontus
 

roypeter

Aktiv medlem
Jag gjorde det hos Excellera i Malmö första gången och blev mycket nöjd. Kan inte påstå att papperskopior från vanliga färgnegativ ser bättre ut.

Nackdelen var att det var ganska dyrt. 10 kr + moms för vanligt 10*15 format och 80+ moms för A4 format...

Men bra blev det.. (riktigt bra)

Har också gjord det hos proffskopia (scandinavian photo) i bankeryd genom deras fotopåse som jag köpte. Förstorade då upp till 15*22 format. Det blev också bra men blev nog nöjdare med bilderna från Excellera.
 
Var hittar man Fuji-lab som använder Frontier-maskinen för kopiering från dia?

Några förslag över leverantörer, helst i Örebro, Stockholm eller Göteborg?
 
ANNONS