Annons

Var finns alla stativ gjorda av trä?

Astroscapist

Aktiv medlem
Varför? Kolfiberstativ är tämligen blanka och därmed lätta att torka av.
Trästativ måste man nog lacka om då och då (med för mig okänt intervall) för att de inte ska bli fula i träet.
mina kolfiberstativ särar jag benen på nån gång per år och sköljer rent inuti. Tar bort grus och jord i gängorna och fettar in igen.
Trä borde bara vara skölja av. Lack är rätt hårt om man nu valt lackerad variant.

/Stefan
 

plenty1

Aktiv medlem
kanske lite dyrt då.
Ibland köper man inte saker pga teknisk överlägsenhet. Räcker ibland att nån parameter tilltalar en och de andra är nära där konkurrenterna ligger.


ok! Trodde den var behandlad.
Du funderar inte sälja den?

/Stefan
Den är behandlad med klarlack men i ändträt vet jag inte om den har fått behandling. Kanske olja? Jag köpte mitt begagnat så behandlingen har ju säkert slitits men de e ju bara o bättra på. Tyvärr säljer jag inte stativet. /Jens
 

PMD

Aktiv medlem
mina kolfiberstativ särar jag benen på nån gång per år och sköljer rent inuti. Tar bort grus och jord i gängorna och fettar in igen.
Trä borde bara vara skölja av. Lack är rätt hårt om man nu valt lackerad variant.
Lite lättare med kolfiber kanske, men det kan nog fastna grus i mekanismen i ett trästativ också.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Lite lättare med kolfiber kanske, men det kan nog fastna grus i mekanismen i ett trästativ också.
Inte samma mekanism. Iaf inte på de jag sett. Tycker du kolfiberstativ är lättare Att rengöra? Man måste sära dom benen och rengöra de ihåliga rören och sedan låta de torka.
De låsen jag har på mitt trästativ och sett på de bilder på andra trästativ lär inte grus och skit fastna lätt och den är bara att skölja av.

/Stefan
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har ett Stabil Tredel som jag använder en hel del utomhus. Något grus har aldrig fastnat i låsmekanismen och jag har svårt att se hur det skulle kunna ske. Beträffande lackförsegling av ändträt så är ändarna lackade på samma sätt som sidoytorna.

Enda problemet med stativet är fötterna som jag inte vill använda inomhus på ömtåliga golv. Jag hade gärna sett någon sorts skyddsfötter till de befintliga skålformade fötterna (som i sig ger utomordentligt bra grepp på sten, lera, gräs eller vad det vara må).
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag har ett Stabil Tredel som jag använder en hel del utomhus. Något grus har aldrig fastnat i låsmekanismen och jag har svårt att se hur det skulle kunna ske. Beträffande lackförsegling av ändträt så är ändarna lackade på samma sätt som sidoytorna.

Enda problemet med stativet är fötterna som jag inte vill använda inomhus på ömtåliga golv. Jag hade gärna sett någon sorts skyddsfötter till de befintliga skålformade fötterna (som i sig ger utomordentligt bra grepp på sten, lera, gräs eller vad det vara må).
Vad anser du om kvaliten och användbarheten jämfört med kolfiber i samma storlek/prisklass.

/Stefan
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av kolfiberstativ annat än ett enbensstativ som jag knappt använt. Detta har muffar som man vrider på för att lösgöra/spänna bensektionerna. Jag har också för länge sedan haft ett Gitzo trebensstativ modell större som också hade dessa muffar för att spänna benen. Jag upplever inte detta system som snabbare eller enklare än Stabil-stativets ratt.

Stabil-stativet tycker jag är enkelt att sätta upp, justera och anpassa till även mycket ojämnt underlag. Det gäller bara att lära sig att det endast är det nedre metallröret som kan användas för finjustering av höjden om det inte går att bara flytta ett av benen. Trädelarna kan bara spännas i fullt inskjutet eller utdraget läge. Att få topplattan att ligga vågrätt är däremot superenkelt genom att helt enkelt flytta runt ett av benfötterna längs marken efter en första grovinställning.

Eftersom stativet saknar mittpelare och benspridare är det enkelt att flytta respektive ben var för sig för att anpassa till terräng. Fötterna är, som jag tidigare skrev, utmärkta för berg, mjuk mark, asfalt/gatsten osv. Däremot inte för hala underlag som polerat stengolv eller parkett/laminat. Möjligen fungerar det om benen inte vinklas för mycket utåt eller om man gör någon anordning med kedjor eller dylikt för att hålla benen från att gå i spagat. Varje ben kan spännas fast i den rörliga leden på stativplattan men jag bedömer att detta inte fungerar så bra om benen är kraftigt vinklade utåt. Fötterna har ganska skarpa kanter så det är lätt att göra repor på ömtåliga underlag i sådana fall.

För inomhusfoto använder jag ett Manfrotto aluminiumstativ som har mittpelare och benspridare samt gummifötter som också kan skruvas upp för att blottlägga spikar. Dessa fötter upplever jag som sämre för mjuk mark eftersom de är betydligt mindre än Stabils fötter och därför lättare sjunker ner i underlaget.
 
mina kolfiberstativ särar jag benen på nån gång per år och sköljer rent inuti. Tar bort grus och jord i gängorna och fettar in igen.
Trä borde bara vara skölja av. Lack är rätt hårt om man nu valt lackerad variant.

/Stefan

Ungefär som jag gör, kolfiberstativet behöver rengöras då och då. Plockar ner det i delar och rengör gängor bussningar osv. Berlebachstativet i ask som jag hade tidigare var många gånger mer lättskött.
 

balan

Aktiv medlem
Fått för mig att köpa ett stativ i trä.
Men det verkar inte finnas så många alternaktiv. Hittar typ 2st märken som riktar sig till fotografer och det är tyska Berlebach och svenska Stabil.
Inga bra vs recensioner på hittar jag heller, dvs fördelar och nackdelar gentemot aluminium och kolfiber.
Finns det fler märken och varför göra inte det fler av detta miljövänligare alternativet?

/Stefan
Berlebach kan jag verkligen rekommendera - ett skickligt hantverk från tyska Erzgebirge, nära tjeckiska gränsen. Faktiskt rätt likt Gnosjö. De har dessutom snabb och bra service. Jag har haft och använt det lilla lätta ministativet i mer än 10 år. Ser ut som nytt, funkar som nytt och har inte omlackerats, bara torkats av då och då. Trästativ har mycket bra vibrationsdämpande egenskaper - bättre än t ex metallstativ. Se en länk från Technische Universität Dresden
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
ska helst inte vara ett huvud där. Går att manövrera till vilket objekt som helst med den uppsättningen. Men kompositionen blir svårare med det objektivet då den inte har stativfot som går att rotera.

/Stefan
Förstår jag inte, trackern riktar du ju mot Polstjärnan, då blir det väl svårt att rikta kameran mot tex syd, eller har jag missat något? Eller det går kanske att vrida vinkeln på trackern och kameran så att det går. Jag har inte denna vinkel utan ett huvud istället, detta är kanske bättre?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Förstår jag inte, trackern riktar du ju mot Polstjärnan, då blir det väl svårt att rikta kameran mot tex syd, eller har jag missat något? Eller det går kanske att vrida vinkeln på trackern och kameran så att det går. Jag har inte denna vinkel utan ett huvud istället, detta är kanske bättre?
Där L-bracketen sitter kan du rotera och även där kameran sitter. Blir som tvåvägshuvud totalt sett. Det är så teleskop fungerar. Antar du ALDRIG sett ett teleskop sitta på ett kulhuvud :)

/Stefan
 

pdahlen

Aktiv medlem
Där L-bracketen sitter kan du rotera och även där kameran sitter. Blir som tvåvägshuvud totalt sett. Det är så teleskop fungerar. Antar du ALDRIG sett ett teleskop sitta på ett kulhuvud :)

/Stefan
Ok, tror jag börjar förstå. Såsom den sitter nu så tar man enbart stående bilder om jag förstår det rätt
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ok, tror jag börjar förstå. Såsom den sitter nu så tar man enbart stående bilder om jag förstår det rätt
beror på. Vinkelrätt så det ut som det. Men är det lodrätt så blir det liggande och allt mittemellan är mittemellan.
Så beroende på startpunkten så blir det som det blir. Sen följer ju den himlavalvet så en liggande blir till slut stående.

/Stefan
 
ANNONS