Annons

Var hittar jag bra filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Saarikko

Aktiv medlem
Tjena!

Jag behöver hjälp med att finna bra, men inte dyra, ND4, ND8 och CPL filter i storlekarna 52, 58, 62, 67 och 77 mm. Vill inte ha Kina-kopior som jag redan råkat köpa som inte fungerar alls utan är mer som skräp än nyttiga.

Kan tänka mig betala max 500 kr per filter, om det nu finns några bra sådana för upp till det priset?

Mvh
 

Saarikko

Aktiv medlem
Vill gärna slippa använda mig av filterhållare och fyrkantiga filter.
Var rätt så bökigt redan då när jag hade fotokurs i gymnasiet.

Letar nämligen till mina olika objektiv så jag kan ha filtren fast på dem, men vad som sedan gäller ND så blir det att lägga på/ta av vid behov.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Alla billiga filter ger mer eller mindre färgstick. Dyra också har jag märkt. Kör själv på Formatt Hitech filtersystem och 10-stop filtret ger ett fult färgstick som är svårt att få bort. det kostar 1200kr för bara filtret så jag vet i tusan vad som krävs för att slippa det. kanske det bara är LEE som gäller.
cokin ska tydligen ge mycket mer färgskick samt att det är av sämre kvalitet och repas lätt.

Lika bra att köpa riktiga grejer med en gång, annars kommer du bara ångra dig och då får du köpa bättre sen vilket kommer bli ännu dyrare.
 

Saarikko

Aktiv medlem
Tänker ta det ett steg i taget med allting eftersom jag har inte pengarna.

Någon som vet var man kan få tag på bra Hoya eller Dörr filter för vettiga priser?
 

antic

Aktiv medlem
För den typen av filter (ND / CPL) så hade jag valt ett större filter 77 mm och stepringar för dina andra objektiv för de gånger du vill använda på mindre filterstorlek. Fördelen är att du då kan lägga lite mer pengar på ett bra filter istället för att ha flera lite sämre. Sen är det mindre risk för vinjettering om filtret är större än vad som egentligen behövs. Polfilter som är lite tjocka i kanten kan ge ganska mycket vinjettering på vidvinkelobjektiv. Testade ett billigt kina-filter i en affär som vinjetterade från 24 till ungefär 40 mm bara vad jag såg i sökaren för att kanten var för tjock. Det duger inte.
 

Saarikko

Aktiv medlem
Jag har planer om att införskaffa Nikkor 10-24, 55-200, antingen Nikkor eller Tamron 70-300, och eventuellt ett macro-objektiv (Tamron 90 eller Nikkor 105, har ej bestämt än) och det är vidvinkeln samt telezoomen som ska ha CPL.

Har inte bestämt mig om att vilket eller vilka objektiv ska ha ND-filter, då marknaden är så stor och svår att välja mellan när man är amatör på fotografering.

Men om jag nu använder stepringar så kan jag inte använda motljusskydd ifall det behövs.
Kostar inte såna där fyrkantiga filter rätt mycket jämfört med runda och färdiga för objektiv?
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag har planer om att införskaffa Nikkor 10-24, 55-200, antingen Nikkor eller Tamron 70-300, och eventuellt ett macro-objektiv (Tamron 90 eller Nikkor 105, har ej bestämt än) och det är vidvinkeln samt telezoomen som ska ha CPL.
CLP-filter på ett vidvinkelobjektiv är inte någon bra idé. Den täcker så stor vinkel att polarisationen blir olika i olika delar av bilden. Jag använder bara gradual-ND filter på min vidvinkel.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Men om jag nu använder stepringar så kan jag inte använda motljusskydd ifall det behövs.
Jo...
Den typen av fotografering sker oftast på stativ.
Det är bara å ta precis vad som helst o skugga objektivöppningen så är det klart.
Enklast handen/paraply... till... mest avancerat... kanske ett egensytt i neopren eller liknande.
 

Saarikko

Aktiv medlem
Det där lät lite intressant om Gradual-ND filter. Får nog prova det sen när jag väl införskaffat objektivet så jag vet hur det ser ut.

Något speciellt märke med detta eller fungerar det med vilket som?

Samt vad är det för ND filter som man bör satsa på, x8, x16, x1000 ?
 

antic

Aktiv medlem
ND4 eller 8 för att ta udden av dagsljus så man kan fota med full öppning och kanske få lite rörelse i vatten etc. x1000 är mer specialeffekter där man verkligen vill släta ut vatten eller moln med riktigt långa tider.
 

afe

Aktiv medlem
Mitt råd är att vara medveten om att det kan bli dyrt att köpa billigt. Om du inte är nöjd med bildkvaliteten du får med billiga filter, kommer du kanske ändå att köpa ett dyrare filter och du har du ju lagt ut mer pengar än om du köpt det dyra från början ;)
 

Hanne2

Aktiv medlem
Tjena!

Jag behöver hjälp med att finna bra, men inte dyra, ND4, ND8 och CPL filter i storlekarna 52, 58, 62, 67 och 77 mm. Vill inte ha Kina-kopior som jag redan råkat köpa som inte fungerar alls utan är mer som skräp än nyttiga.

Kan tänka mig betala max 500 kr per filter, om det nu finns några bra sådana för upp till det priset?

Mvh
Amazon UK har bra priser på filter. Ett Hoya ND4-filter för 15 pund.

http://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/B00009R99J/ref=dp_olp_new?ie=UTF8&condition=new

Om du handlar för minst 25 pund finns ett fraktfritt alternativ. De lägger visserligen på 5 procent extra moms till Sverige, men det lönar sig ändå för det mesta. Kolla på filter som Amazon säljer direkt. Andra handlare levererar sällan till utlandet och om de gör det äter oftast fraktkostnaden upp alla besparingar.
 

Saarikko

Aktiv medlem
Amazon UK har bra priser på filter. Ett Hoya ND4-filter för 15 pund.

http://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/B00009R99J/ref=dp_olp_new?ie=UTF8&condition=new

Om du handlar för minst 25 pund finns ett fraktfritt alternativ. De lägger visserligen på 5 procent extra moms till Sverige, men det lönar sig ändå för det mesta. Kolla på filter som Amazon säljer direkt. Andra handlare levererar sällan till utlandet och om de gör det äter oftast fraktkostnaden upp alla besparingar.
160 kr + frakt för ND 3.0 1000x var inte alls så pjåkigt.

Ska kika vidare på detta. Tack Hannelore!
 
ANNONS