Annons

Var hittar jag filmer till min 8mm-projektor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikgroth

Aktiv medlem
(edit: Jag ber om ursäkt eftersom posten egentligen är på helt fel ställe eftersom den inte handlar om foto per se, men jag hoppas ni har överseende! Jag tror jag har en chans att nå rätt människor här!)

Jag har en Bolex Paillard 18-5 8mm-projektor i mycket fint skick. Ett loppisfynd för 200 spänn, och den är verkligen som ny trots att den är från 1961, tror inte den har rullat många meter alls.



Köpte den för att kunna spela morfars gamla hemfilmer från 60-talet som jag haft hemma i en kartong ett tag, men nu efter några månader så har jag upptäckt att jag tycker det är fantastiskt kul att använda den här grejen! Formatet är alltså standard 8 mm, inte Super-8 eller andra modernare varianter. Man kan se direkt på filmen vilket format det är; standard 8 mm har transporthål som är ungefär dubbelt så breda som höga, super-8 har nästan kvadratiska hål för att få större användbar bildyta.

Projektorn tar maximalt 7"-spolar med 400 fot film, och det räcker till ca 25-30 minuters speltid. Således går det åt åtminstone tre-fyra fyllda spolar för en vanlig spelfilm. De flesta filmer man hittar är brutalt nedklippta enspolesversioner, ofta bara 200-300 fot och det känns mer som att se en trailer än en riktig film. Jag har sökt med ljus och lykta efter fullängdsfilmer men det går lite trögt att få fram nåt.

- Jag har besökt och pratat med alla loppisar och second hand-butiker i Gävletrakten. Ingen av dem kunde påminna sig att de någonsin fått in 8mm-filmer.
- Har pratat med de butiker som säljer begagnade skivor eftersom det kan tyckas vara en närliggande verksamhet, men det gav inget heller.
- Kollar naturligtvis Tradera regelbundet, ibland dyker det upp nåt men bara enspolesvarianter än så länge. Har köpt någon enstaka.
- På Ebay finns en del men oftast skickar säljarna ej till Sverige eftersom filmerna är ömtåliga, klumpiga och tunga.
- Det finns ett antal privata säljare runt om i världen som har egna hemsidor, jag har handlat från några av dem; bl.a en äldre brittisk gentleman som heter Fred Marriot. Men inte heller han hade några fullängdare.

Jag äger faktiskt bara TVÅ fullängdare, den ena är Charlie Chaplins "Modern TImes" från 1936, den sista chaplin-stumfilmen. Det visade sig vara en ganska dålig kopia, jag tror den är privat avfilmad någon gång för länge sen. Den andra heter "Broken Blossoms" från 1919 och den har jag inte fått hem än men jag har stora förväntningar på den. Verkar vara en mycket bra film, och den fullkomligt bedårande Lillian Gish har huvudrollen.



Det finns inga ljudspår på de här filmerna, så det är ju med fördel stumfilm som gäller.

Jag är på jakt efter flera, men det är svårt. Det allra mesta man hittar är Super-8 ochdet funkar ju inte för mig. Någon som har några tips om var man kan vända sig?
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Hur undvika att filmen spricker/bryts av?

Jag vet inte var du kan hitta några fullängdsfilmer, utan tänkte istället fråga dig hur du lyckas spela upp de gamla spröda filmerna. Har själv försökt starta projektorn hemma hos mina föräldrar men själva filmen gick av hela tiden, pga att den var för spröd. Finns det något knep för att "mjuka" upp filmen innan man stoppar in den i projektorn?
 

Fredrikgroth

Aktiv medlem
Tack för tipsen!

Ang spröda filmer så har jag ännu inte kommit i kontakt med några sådana, så jag har inget bra svar. Tror inte det är så vanligt att de blir spröda; de ca 15 st från min morfar hade klarat sig utmärkt, och sen har jag spelat kanske 20 andra rullar från olika källor, ingen av dem har visat tendenser till sprödhet eller till att vilja gå av.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag vet inte var du kan hitta några fullängdsfilmer, utan tänkte istället fråga dig hur du lyckas spela upp de gamla spröda filmerna. Har själv försökt starta projektorn hemma hos mina föräldrar men själva filmen gick av hela tiden, pga att den var för spröd. Finns det något knep för att "mjuka" upp filmen innan man stoppar in den i projektorn?
Man ska undvika att köra "värdefull" film i gamla "loppisfynd" till projektorer eftersom de kan behandla filmremsan ganska bryskt pga slitna remmar eller allmänt dålig kvalitet. Det kan vara sista gången filmen går att se innan projektorn tuggat i sig den. Lämna in filmen för digitalisering istället. De bättre har apparater som inte matar med hjälp av perforeringen i filmen.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Man ska undvika att köra "värdefull" film i gamla "loppisfynd" till projektorer eftersom de kan behandla filmremsan ganska bryskt pga slitna remmar eller allmänt dålig kvalitet. Det kan vara sista gången filmen går att se innan projektorn tuggat i sig den. Lämna in filmen för digitalisering istället. De bättre har apparater som inte matar med hjälp av perforeringen i filmen.
Filmerna är redan digitaliserade ... det kan vi tacka min mor för :)

Anledningen till att jag försökte starta familjens egen projektor (som nog inte tillhörde de billigaste om jag känner pappa rätt) var för att visa mina barn hur man tittade på film förr. Blir ju lätt så att maten kommer från kylskåpet och film finns ju i TVn eller surfplattan.
 

Mats Abelli

Avslutat medlemskap
Samlar du fortfarande?

Hej!

Ett sent inlägg kommer här. Jag köpte min första inspelade rulle 1961 så jag har varit med ett tag.
Vad gäller kompletta filmer på standard 8, har utbudet aldrig varit särskilt omfattande. Formatet tappade ju marknad när Super8 kom 1965 och produktionen av inspelade filmer upphörde i stort sett ca 1970.

Att det såldes mest sönderstympade klipp på den tiden var sannolikt en kostnadsfråga. En 15-meters rulle i svart/vit utan ljud kostade ca 15-20 kronor och färg ca det dubbla. En komplett långfilm kunde gå lös på 500,- , vilket var väldigt mycket pengar på den tiden

Vil du ha kompletta filmer så är utbudet bäst på kortfilmer med en eller två akter. Jag har en del sådant som jag kan tänka mig att sälja. I England går det att finna en hel del eftersom de konservativa engelsmänne fortsatt längre med det gamla formatet än resten av världen. Det finns flera seriösa handlare förutom givetvis Ebay.co.uk.

Min samling omfattar i dag både standard 8, Super 8, 16mm och ett par 9,5 mm-filmer.
Klart bäst utbud finns på Super8. Ett par år före hemmavideons intåg, fanns det ett fantastiskt brett sortiment av långfilmer. T.o.m med cinemascope och stereoljud.
 
ANNONS