Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var köpa polfilter & motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

fotonyfiken

Aktiv medlem
Söker ferbrilt efter ett cirkulärt polfilter 55mm och ett motljusskydd 55 mm till Sony.
(Är även på jakt efter close-up filter och stjärnfilter 6-uddar)

Har tittat lite hos fotofyndet och kaffebrus. Samt tradera...
Söker efter ett shuppingställe med snabb leverrans...
(Har läst varningar och plustecken ang kaffebrus här på fotosidan och känner mig lite lätt rådvill.)

På tradera hade säljarna KingArtur och Livstil intressanta grejer.

Men hur märkes bonat är det med filter och moljusskydd? Vill inte bli ruinerad på kuppen, önskar väl att grejerna kan hålla i 1-2 år åtminstone.

Jo, nåt hittade jag nog där... Kollade Japanphoto också.

Just motljusskydd dom känns viktigast känns svårfångat... Vill ha ett Petal Shape.

Jag tänkte nyttja tråden och också fråga om polfilter...
Jag undrar lite om denna: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=zetapol77

Kostar 2000 kr, men är den så pass bättre än de för typ 1000 - 1400 kr?
Någon som har någon erfarnhet om just detta filter?
//Alex

GAAAH... Är det dryga tusenlappen man behöver räkna med att lägga ut för ett polfilter? Har ju förstått att "sämre" märken kan ge suddiga bilder när det gäller filter.

Tips?

Vad jag förstått så är det kanske inte bara just det att det blir suddiga bilder, utan att man även tappar mer ljus, lättare att filtret blir repigt osv...

Därför undrar jag om den är tillräckligt bra, och värt pengarna...

För filter gäller alltid: Stora filter dyra, mindre betydligt lägre pris.

Jag har dels ett dyrt Kenko cirk pol filter men även dylika från Dörr och Tiffen. Stor prisskillnad men har inte sett några problem med de billiga!

Du får säkert ett cirk polfilter för c:a 500 Sek för din filterstorlek.

Rekommenderar Cyberphoto!

Velar, velar, velar.

Hittar inte allting jag är ute efter från samma ställe... Dyrt nöja det här, köpa prylar till höger och vänster.
Hmpfr...

Roligare att fota än att stirra mig blind på utrustning tror jag... Blir bara snurrig i alla fall utav allas olika utbud. (Eller är det allmänt svårt att hitta grejer till Sony? Tänker speciellt på motljusskydd Petal Shape.)

Vad har du för objektiv? Det brukar följa med motljusskydd till Sony.
Har du roterande frontlins kan du inte använda ett petal-format
motljusskydd.

Vad har du för objektiv? Det brukar följa med motljusskydd till Sony.
Har du roterande frontlins kan du inte använda ett petal-format
motljusskydd.

Jösses, ännu mer att hålla reda på... Tur det finns kloka personer här att rådgöra med.

Objektivet är ett kit-objektiv, hmm, det står DT 3.5-5.6-/18-55 SAM på det bredvid linsen, samt 0.25m/0,82ft

Objektivet är ett kit-objektiv, hmm, det står DT 3.5-5.6-/18-55 SAM på det bredvid linsen, samt 0.25m/0,82ft

Jasså, Sony har börjat och snåla in på tillbehören som medföljer.
Du kan inte använda ett blomformat motljusskydd. Det är det här lilla, smått meningslösa, motljusskyddet som gäller.

Tack, det var verkliget ett litet motljusskydd...

Kanske köpte fel kamera i alla fall då?

Näe...

Stryker motljusskydd från översta plats på shoppinglistan tror jag.

Det objektivet har om jag inte helt fel även roterande framdel så ett polfilter är inte lätt att använda utan du kommer behöva rotera filtret efter du fokuserat --> varje gång!

Motljusskyddet är den lilla ringen du fick med. eller fick inte med den?

Det är knappast kameran du ska klaga på, det finns inga kit-objektiv som inte har roterande front.

Det är kanske en bättre glugg du ska satsa på?

Tamron 17-50 f2.8 <--- ljustarkt, ingen roterande framdel, petal-hood ingår.

Om inget annat så ser du det när du låter objektivet fokusera.
Låt det köra fram och tillbaka så ska du se att hela fronten snurrar. Detta medför också att det blir lite knöligt att använda polfilter eftersom ett polfilter måste vridas manuellt till ett visst läge där max effekt uppnås. Om du sen låter ditt objektiv fokusera vrids även polfiltret och effekten påverkas. Därför måste man först fokusera och sen justera filtret när man har såna objektiv.

Objektiv som inte har roterande frontlins betecknas ofta med "IF" "innerfocus" "intern fokusering" eller liknande.

Tamron 17-50/2,8 är ett sånt t ex.

För att inte lura iväg folk på den dyra men roliga vägen med nya gluggar så:

Vad är du är ute efter för effekt? Kit gluggen som du har är det inget fel på direkt. Jag ser att du letar efter stjärnfilter? Udda det är enklare att lösa i ex. Photoshop numera. Är själva motljusspegligarna du vill komma ifrån? Eller är det avsaknad av kontrast vid motljus?

Om inget annat så ser du det när du låter objektivet fokusera.
Låt det köra fram och tillbaka så ska du se att hela fronten snurrar...

Japp, det snurrar, det gör båda objektiven. Det blev liksom så uppenbart när jag fotade lite fåglar för en stund sedan. Fåglarna är ju sällan stilla.

För att inte lura iväg folk på den dyra men roliga vägen med nya gluggar så:

Vad är du är ute efter för effekt? Kit gluggen som du har är det inget fel på direkt. Jag ser att du letar efter stjärnfilter? Udda det är enklare att lösa i ex. Photoshop numera. Är själva motljusspegligarna du vill komma ifrån? Eller är det avsaknad av kontrast vid motljus?

Ähh, hmm, jag är nog egentligen mest ute efter genvägar till effekter utan att egentligen behöva lära mig kameran. *skäms*
Stjärnfilter...Tänkte mig att det är en läcker, rolig effekt på nattbilder. *Harkel* Har nån liten tanke om att det skulle funka på gnistrande snö också, hur man nu lyckas få snön att glittra på ett foto?

Vill mest kunna ta bra landskapsbilder samt soluppgångar/solnedgångar.
Efter det lilla jag läst så fick jag en känsla utav att denna bilden:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1978192
skulle det ha blivit bättre med ett polfilter och motljusskydd?

Och, nej, det medföljde ingen liten "ring" i paketet som ska föreställa att vara ett motljusskydd.

Klart det vore kul med ny/nya gluggar. Hmprf, borde nog lära mig vad jag har först.
Lånar ju dessutom ett Sigma 1:4.7 Macro 70-210 mm så lite ombyte har jag ju. (Eventuellt framtida köp, okänt pris.)

Jag tycker det snarare är ett grå filter eller graderat gråfiler du letar efter. Sen är det lättast att fixa ex. gläns/stjärneffekter e daturn efteråt.

Du säger "Vill mest kunna ta bra landskapsbilder samt soluppgångar/solnedgångar." och det säger mig att det är vidvinkel inte tele du ska leta efter.

Den bilden du hänvisar till hade varken polfilter eller motljusskydd haft nån större effekt på.

Som Calle skriver är det ett graduerat filter, typ det här som är medicinen.

Själv tillhör jag den gamla skolan och har en del effektfilter från analogtiden. Stjärnfilter gör sig bäst mot små starka/kontrastrika ljuspunkter som här t ex. Tror inte det kan få ett snötäcke att gnistra. då är det nog photoshop som gäller.

ANNONS
Götaplatsens Foto