Annons

var scanna 120-neg?

Produkter
(logga in för att koppla)

antipop

Aktiv medlem
hej!

jag ska precis börja fota lite med min mellanformatskamera Holga 120CFN, och undrar ifall det finns något ställe där man kan betala en viss avgift, så att man kan sitta och rå-scanna in negativen?
typ 50kr / timme eller dylikt.
bor i stockholm.

mvh
mattia

ps. äger en vanlig flatbäddsscanner (Canon U1240 eller liknande..) - finns det någon "grej" som man kan köpa som ger en möjlighet att scanna in neg med den?

Det som krävs av flatbäddskanner vid inskanning av negativ är att det finns lampa även i locket. Förut kunde man köpa det som tillbehör på vissa modeller. Nu är det oftast inbyggt på de skannrar som är till för att skanna negativ.

Jag skannar mina 120-film med en Epson 3170.

antipop skrev:
hej!

jag ska precis börja fota lite med min mellanformatskamera Holga 120CFN, och undrar ifall det finns något ställe där man kan betala en viss avgift, så att man kan sitta och rå-scanna in negativen?
typ 50kr / timme eller dylikt.
bor i stockholm.

mvh
mattia

ps. äger en vanlig flatbäddsscanner (Canon U1240 eller liknande..) - finns det någon "grej" som man kan köpa som ger en möjlighet att scanna in neg med den?

Det fanns åtminstone ett ställe som hette Digitala Bildverkstan. Vet inte om den finns kvar, men på den tiden jag arbetade med den föreningen fanns de i samma lokaler som Tidskriftsverkstan i Stockholm på Östgötagatan.

MVH/Stefan

Hej!

Jag har samma problem, grejjen är att lämnar man in 120 negativ till proffisionell skanning kostar det 400-500 kr per ruta dvs aldelens för dyrt.
Men några saker jag kollat upp är digitalabildverkstad där man kan bli medlem och hyra skanner.

Sedan funderar YFO på att skaffa en dator med skanner som man kan hyra per timma. Så ligg på och tjata på dom du oxå.

Lycka till!

/fredrik

Jag skaffade Epson perfection photo 4990, är supernöjd!

Betalar nu endast för filmköp och framkallning av dia och negativ färgfilm.

MvH P

ANNONS
Götaplatsens Foto