Annons

Var tittar ni på bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
Jag tycker det är väldigt inspirerande att titta på bilder av erkänt duktiga fotografer, både gamla och mer samtida. Det är för mig ett bra sätt att vidga mina vyer för vad fotografi kan vara, öva på att läsa bilder och lära mig vad jag tycker om och varför.

Men det är inte alltid helt lätt att hitta de "bra" bilderna. Utställningar och böcker är så klart att föredra, men jag vill gärna komplettera med digitala bilder.

Instagram tycker jag är hopplöst likriktat och mest en jakt på likes. Flickr tycker jag fortfarande har en del bra och annorlunda bilder men svårt att hitta guldkornen.

Hur gör ni för att hitta och se bilder av gamla favoriter och för er okända fotografer?
 

MattiasL

Aktiv medlem
Lensculture är en bra sida, och Aperture gör väldigt mycket både online, med sin dundertjocka tidskrift och sin bokutgivning. VERK Tidskrift www.verktidskrift.se) är en annan (där jag själv ofta skriver). Norska Fotografi är en toppentidskrift. Men måste också säga att Instagram är en väldig resurs om man är noga med vilka man följer - typ bokförlag, museer, gallerier, bildagenturer, individuella fotografer.
 

netstorm

Aktiv medlem
Jag sparar ner mycket bilder på datorn. På så vis är de samlade och det spelar ingen roll om de skulle plockas bort. Kända fotografer har sina egna mappar och sedan har jag olika kategorimappar såsom gatufotografi och fotboll. Den digitala utvecklingen har gjort att det ofta är ganska hög upplösning som delas om man har kunskapen att djupdyka i källkoden.

Följer dessa bildbloggarna via RSS:


Dyker det upp någon bild i flödet vars stil jag fastnar för så kan det vara värt att söka upp fotografens sociala medier och titta på deras övriga bilder. Inte minst om fotografen rör sig i min omnejd så att jag kan få nya perspektiv på platser som jag själv besökt så många gånger förut.

Sedan följer jag en hel del fotografer på YouTube. Ted Forbes har t.ex. gått igenom mängder av kända fotografer. Dels gjort separata videor om dem och dels gjort videor som lyfter fram särskilda böcker. Där kan man dels ta skärmdumpar och sedan har man ett namn att utgå ifrån för att börja googla och hitta andra favoritbilder att lägga i deras dedikerade mapp.

I Sverige så brukar Lars Dareberg rekommendera böcker:


I övrigt så handlar det väl mest om att fånga upp namn när man rör sig i fotokretsar. Jag gick t.ex. kursen Visuell Kommunikation där Göran Segeholm intervjuade Anna Clarén vilket fick mig att upptäcka hennes bilder. I intervjuer så nämner fotografer ibland vem de själva inspirerats av.

Sedan är det förstås så att bilder gör sig bäst i print. När jag besöker loppis, antikvariat eller bokhandel för att slå ihjäl tid så brukar jag hitta något nytt.
 

Terje H

Aktiv medlem
I böcker från de bästa fotograferna, på fotoutställningar, i viss mån på Instagram (är selektiv), på bloggar och hemsidor från bra fotografer, på Facebook (är selektiv) och ibland på Fotosidan (är selektiv).

Ibland dyker det upp möjlighet till intressanta föreläsningar, men tyvärr är det alldeles för sällan.
 

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
Tack för alla bra tips, nu har jag och många med mig att göra ett tag. Men fortsätt gärna om det finns fler bra tips.

Jag kan tillägga att jag på sista tiden tittat en del på ThePhotographicEye på YouTube och där dyker det upp många för mig nya fotografer och fotografier och det är kul att hitta fler och ha mer tid att titta på bilderna.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Konstigt att ingen har nämnt Magnum och deras sajt: www.magnumphotos.com. Finns en massa gott där. Instagram är bra om man tar det för var det är. Går att följa många intressanta fotografer. Bilderna är ju förstås väldigt små till formatet men vill man se större bilder så kan man ju besöka fotografernas hemsidor.

Sen är böcker trevliga att bläddra i men det kan bli kostsamt. Utställningar och fotofestivaler uppskattas också – var nyligen på Photo London och så en massa bra.

Mvh
Fredrik
 
ANNONS