Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför ändra svart/vitpunkt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har läst på flera ställen (Senast i Scott Kelbys "Photoshop CS för digitalfotografer") att man skall ändra Svartpunkten till R:20 G:20 B:20 och vitpunkten till R:240 G:240 B:240 (och därmed gråa till 128/128/128).

Men har aldrig fått en förklaring utav detta.
Själv tycker jag det verkar som att man snarare minskar omfånget då, då man gör det svarta lite ljusare, och det ljusa lite mörkare.

Så varför skall man minska ner det?

Använder jag de inställningarna brukar jag ha mkt svårare o få bra resultat.

/Jocce

jag är trött och upprörd av asienkatastrofen så jag kanske inte tänker klart och tydligt... men menas det verkligen inte tvärtom, att man förhöjer kontrasten?

Jag tror att tanken bakom detta är att undvika alltför ljusa och mörka toner som inte kan reproduceras på ett snyggt sätt i vissa tryck-sammanhang. T.ex. vill man kanske inte ha områden helt utan trycksvärta så att pappret skiner igenom?

Edit: Man kan eventuellt tänka sig att man vill undvika dem för elektroniskt bruk också, om man inte litar på att en monitor kan skilja ut de ljusaste och mörkaste tonerna. Antagligen ett säkert antagande för majoriteten av icke-kalibrerade skärmar...

Visst får du lägre kontrast i bilden, när du tvingar det ljusaste att bli ljusgrått istället för vitt, och det mörkaste mörkgrått istället för svart.

Se en tidigare tråd.

Det är faran med sådana där enkla lösningar, de ger ingen förståelse utan bara en hyfsat fungerande metod.
Vilket är OK för det mesta, men inte om man vill få bästa lösningen på ett problem.

ANNONS
Götaplatsens Foto