Annons

Varför ändrar sig (Auto)ISO i M (7D)?

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Tog några stadsbilder i mörkret ikväll och lade märke till att ISO ändras på vissa bilder. Varför då, tycker kameran att jag vill underexponera för mycket/litet ibland? "Normalt" landar (Auto)ISO på 3200, men såg att på några bilder valde den 2500. Förstår någon detta? (förutom det antagligen kloka rådet att sätta ISO manuellt när man kör M)

Därför att kameran försöker rätta till dina felaktiga exponeringsinställningar. Eller så tycker den, i alla fall.

Detta är alltså exponeringsautomatik med fast tid och bländare, men variabelt ISO.

Pentax har iaf haft sitt TAv (och Sv) läge ett antal år, och att ISO alltid är manuellt i M på dessa kameror.
Att en kamera öht tillåter exponeringsautomatik i manuellt läge är lite bakvänt tycker jag, för då upphör det att vara manuellt.

Kan nog hålla med om det. Jag blev iaf förvirrad (kör oftast Av, ibland Tv). Men man lär sig nåt då och då. :)

Det som jag tycker är lite skumt är att jag ställde kameran så att den skulle underexponera, men kanske just här så blev det "normalt" ljus enligt kameran om den plötsligt sänkte ISO från 3200 till 2500 - kanske är det pressbyrån t.v som stör, fast jag tycker ändå det är lite skumt för jag upplever båda bilderna som underexponerade jmfrt med dagsljus s.a.s.:

Bilagor

• IMG_2025 FS 2500.jpg
    IMG_2025 FS 2500.jpg
    76.2 KB · Visningar: 173
  • IMG_2026 FS 3200.jpg
    IMG_2026 FS 3200.jpg
    79.6 KB · Visningar: 166
ANNONS
Götaplatsens Foto