Annons

Varför är dessa Cokinfilter så billiga?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, Cokin har (minst) fyra storlekar; A, P, Z, och X. A (som det handlar om i auktionen) är minst, ca 55mm breda. P är standardstorleken, ca 84mm.

A-storlek går att använda på objektiv över 35-40mm om jag minns rätt, P från 20-22mm beroende på konstruktion. Dessutom finns många andra tillverkare av (bättre) filter till P-storlek än Cokin, t.ex. Hitech, Lee och Singhray medan Cokin är i det närmaste ensamma om A.

Jag skulle inte köpt A-filter idag, de är för begränsade i sin lilla storlek.

Alla Cokin-filter (iaf A & P) är gjorda i plast.

Det finns olika storlekar på filtren, A, som annonsen handlar om, är den mindre storleken.
Den större storleken heter P. Kolla på Cokins hemsida. Det är olika hållare till de olika storlekarna. Till hållarna använder man sedan adaptrar som passar de egna objektivens filtergänga. Möjligen står A resp P för amatör resp proffs, jag vet inte, men gissar att det är så.

Jag har visserligen både hållare och motljusskydd till mitt enda avtonade gråfilter men oftast håller jag det bara i nypan framför objektivet. Det brukar bli bra.

Emil-G skrev:
Ja, Cokin har (minst) fyra storlekar; A, P, Z, och X. A (som det handlar om i auktionen) är minst, ca 55mm breda. P är standardstorleken, ca 84mm.

A-storlek går att använda på objektiv över 35-40mm om jag minns rätt, P från 20-22mm beroende på konstruktion. Dessutom finns många andra tillverkare av (bättre) filter till P-storlek än Cokin, t.ex. Hitech, Lee och Singhray medan Cokin är i det närmaste ensamma om A.

Jag skulle inte köpt A-filter idag, de är för begränsade i sin lilla storlek.

Alla Cokin-filter (iaf A & P) är gjorda i plast.
Okej, tack för svaret.

Eftersom jag inte börjat samla på mig något system eller märke,
kanske du kan rekommendera vilken du tycker jag ska välja?

Jag har sett många klagomål på Cokins filter, speciellt att de avtonade gråfiltren inte är färgneutrala. Själv har jag bara Cokin och de har fungerat bra för mig men jag har nästan bara använt dem till svart-vit film där färgneutralitet inte är lika viktigt.

Jag har länge planerat att köpa Hitech-filter från Formatt men det har inte blivit av än. De kostar inte mycket mer än Cokin och har fått mycket bättre kritik. Sök lite här på Fotosidan så hittar du nog ett par trådar om dem.

Tänk på att du behöver en hållare och adapterringar också, (minst) en ring per objektivdiameter, dvs om du har ett objektiv med 52mm filtergänga och ett med 67mm behöver du två ringar, 52mm och 67mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto