Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ritplatta för fotoredigering. Tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Keys

Aktiv medlem
Jag använder extremt mkt penslar i lightroom och Photoshop när jag redigerar mina foton(har ofta 20-30 olika brushes när jag är färdig med en bild), så pass att jag det senaste året har funderat på att skaffa mig en tablet med penna för att kunna göra det med lite mer känsla. Jag är dock lite fundersam på vilken nivå man skall lägga sig på.

Wacom Cintiq 16 är ett alternativ, men lite dyrare än jag egentligen skulle vilja.
Sen finns ju Wacom one, med 13” skärm, men mkt sämre penna och sämre skärm.
Sedan finns ju Huion Kamvas 16, som är i klass med Cintiq 16, men runt 1500kr billigare.

är det någon här inne som använder ritplatta på samma sätt som jag tänker mig? Dvs inte för att rita eller göra grafiska saker, utan helt enkelt för att få en bättre känsla när man ”penslar”(dodge/burn typ) i LR/PS. Blir liksom väldigt stelt att göra det med musen hela tiden. Sitter gärna flera timmar med varje foto.

Några råd?
Är de lite dyrare värda pengarna trots att man kanske inte riktigt använder dom fullt ut när man bara jobbar så som jag tänker?
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag tycker även att du kan ha Ipad Pro 12,9 tum ha som ett alternativ. Dels finns Photoshop som app och dels kan du använda Sidecar-funktionen på Mac för att använda Ipaden som ritplatta i kombination med datorn (gäller dock bara Mac).

Sen kan du även klura på om t ex en Wacom Intous Pro (dvs utan skärm) kan vara ett alternativ. Jag är van med den typen av ritplatta sen länge och tycker att det fungerar jättebra.

Det bästa är såklart om du har möjlighet att prova en eller flera ritplattor för att på så vis komma fram till vad som är bäst för just dig. Exempelvis storleken är lite av en smaksak och kan vara svårt att gissa sig fram till i förväg.
 

atotowi

Aktiv medlem
eller Astropad Studio + Ipad som fungerar med både Mac och PC.
och system kraven:
 

dJb

Aktiv medlem
Som Jens här ovan är inne på är det nog bra att testa några olika. Jag har själv använt wacom-plattor i princip dagligen de senaste 20 åren och skulle nog inte klara mig utan. Dock så är jag inte övertygad om att jag skulle vilja ha en ritplatta med skärm, utan kör nog hellre med en intuos pro och en stor, bra skärm framför mig. Jag har inte provat så många olika modeller, bara någon billigare för ett antal år sedan och det var som ett enklare pekdon i jämförelse med Wacom intuos, där man kan reglera tryckkänsligheten och har betydligt bättre känsla. När det gäller storleken så började jag med en intuos 2 A3, den var för stor. Sen har jag kört med intuos 3 och nu, intuos pro i A4/medium. Har dock beställt en liten intuos pro nu också.
Jag använder plattan, inte bara till fotoredigering, utan även till illustrator, indesign och som allmänt komplement till musen.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
Jag har bara per automatik utgått från att jag vill ha en ritplatta med skärm på, det känns som att det borde vara rejält mkt mer lättarbetat, intuitivt, eller något.
Men jag kan ju vara helt ute och cyklar förstås. Man kanske inte alls vill ha det egentligen.

Följer pekaren/penseln med rörelsen hela tiden om man inte har platta med skärm, även fast man inte nuddar plattan?
Så man vet vart den är innan man trycker ner ”udden”? Eller hur vet man annars vart man kluddrar innan man börjar kluddra?

iPad Pro har jag avfärdat då den är på tok för dyr för detta. Vanlig iPad med Astropad ska jag titta lite närmre på, men jag funderar på hur mkt fördröjning och lagg den potentiellt kan uppstå med trådlöst..?
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
När det gäller Wacom så känner plattan och pennan av varandra med ca 1 cm avstånd ovanför plattan. Så markören/muspekaren styrs när du är i luften strax ovanför plattan. Så du vet i förväg var du kommer måla.

När det gäller ritplatta med eller utan skärm... jag tror att det också kan vara lite av en smaksak lite beroende på arbetsuppgifter osv. Att kunna rita/måla direkt på bilden är såklart toppen och exakt, och därför väldigt bra i många fall. Det som kan vara värt att ha i åtanke är att de flesta datorprograms användargränssnitt inte är anpassade för ritplattor i första hand.
Som exempel har jag hört/läst att man kan uppleva att handen som håller i pennan är "i vägen" för menyer/paletter. Samt att mindre ritplattor med skärm kan textmenyer och arbetsyta kännas smått och pilligt.

Ergonomimässigt kan du också fundera på tangentbordet. Använder du det mycket för att skriva/kortkommandon så kan det bli ett irritationsmoment om det hamnar "för långt bort" till exempel.

Jag använder en Wacom Intous Pro Medium med en 27-tumsskärm och tycker att det fungerar bra. Men om jag jobbar med en laptop upplever jag Medium-storleken för stor och då skulle en Small-storlek passa mig bättre.
 

atotowi

Aktiv medlem
...
iPad Pro har jag avfärdat då den är på tok för dyr för detta. Vanlig iPad med Astropad ska jag titta lite närmre på, men jag funderar på hur mkt fördröjning och lagg den potentiellt kan uppstå med trådlöst..?
Jag har inte upplevt något besvärande lagg med min iPad Pro och Mac Mini.
Jag använder ändå inte ritplatta varken Intous Pro Mini eller Astropad. Dessutom har jag ett Midi board inställt för Lightroom men även det blir mest oanvänt.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ska du rita eller retuschera små fina detaljer och linjer så är det en fördel med bilden direkt på skärmen. Jag ser ingen fördel med att skaffa en platta utan bildskärm om man är ny och ovan vid platta.
Oavsett vad du väljer så får du räkna med en inlärningströskel för penna, knappar, rita, programvara mm.
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag har en Intous pro Small som står oanvänd i Enköping som jag skulle kunna ta med till Västerås när jag åker till mamma.
Jag användr iPad och astropad vid behov.
 
ANNONS