Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är det så svårt att hitta budget-skärmar?

Produkter
(logga in för att koppla)

mounte

Aktiv medlem
Var nyss nere till lokala JME-data och hämtade ut en Fujitsu Siemens 19" Wide tft för 3295:-
Bra pris tyckte jag, okej upplösning (1440x900)

Osså sätter man sig ner och börjar testa lite smått.
Till att börja med så är belysningen INTE likformig, det är klart ljusare ute på vänster och höger kant... om man försöker ställa in skärmen för att få bort detta så uppträder samma fenomen i nedre kanten.

Jag kommer att lämna tillbaka skärmen imorgon eller på måndag(vet inte när dom har öppet)

Men nu till frågan, vad kan ni kräsna fotografer rekomendera i denna prisklass, jag kan gå upp några hundra maximalt 2000:- till...

Börjar tänka i banor kring 2x17" , men där blir problemet att jag enbart har EN DVI-utgång, den andra är vanlig VGA ...

Snälla hjälp mig, hänvisa gärna till bättre skärmar på onlinebutiker...

Tack på förhand
// smått upprörd Daniel :D

Försök att få titta på en sån här Jag gillar den,men då hade jag en skitskärm tidigare så jag är kanske inte den optimala domaren.
Webhallen har ett relativt bra pris nu iallafall.

Hej

Av lågprisskärmar tycker jag att samsungs är bra.
Men de måste grovkalibreras med adobe gamma efter installationen. Pris ca 4´

Calle

OM du har råd så kör Dell en kampanj just nu på sin 2005FPW 20" wide (1680*1050). Inkl moms och frakt, 5.368:-

Har en sån på jobbet och kör mycket fotoredigering med den. Helt ok skärm, tror inte att du hittare bättre i storleksklassen för de pengarna.

JME har öppet på lördagar.

Jag tycker du ska titta på LaCie´s Photon Vision II 20". Den sägs vara mycket prisvärd. Kostar förvisso 6595.

Sedan har Lacie tydligen släppt en ny 20" också, som kostar 6297 kr, men den har jag inte hört något om.

Sedan har de en 19" för 4508 kr, men den har betydligt lägre upplösning, vilket är trist.

Priser från Pricerunner.

/Jens

Ska se om jag orkar upp imorgon ... grr att man ska sitta uppe så sent.

Den philipsskärmen verkar okej ... men den verkar enbart ha VGA-ingång ... vill utnyttja DVI ...

Funderar på en Dell 20":are nu, hyffsat pris och schysst upplösning!!

Jag köpte faktiskt en likadan skärm, Fujitsu Siemens 19 widescreen idag. Har inga problem med ojämn ljusstyrka. Däremot undrar jag över hur man kalibrerar en sån här. Funkar inte alls att göra som Adobe gamma säger. Har fått till det hyfsat eftersom jag har en kalibrerad skärm som "facit" att gå efter.
Den här har tre reglage, brightness, contrast och black level och jag vet inte vilka kranar jag ska skruva på.
Jag har en portabel dator och kan nu köra PS med enbart bilden på den stora skärmen och verktyg och paletter på den inbyggda.

BugEyes skrev:
Jag köpte faktiskt en likadan skärm, Fujitsu Siemens 19 widescreen idag. Har inga problem med ojämn ljusstyrka. Däremot undrar jag över hur man kalibrerar en sån här. Funkar inte alls att göra som Adobe gamma säger. Har fått till det hyfsat eftersom jag har en kalibrerad skärm som "facit" att gå efter.
Den här har tre reglage, brightness, contrast och black level och jag vet inte vilka kranar jag ska skruva på.
Jag har en portabel dator och kan nu köra PS med enbart bilden på den stora skärmen och verktyg och paletter på den inbyggda.

kalibrera/profilera för hand skulle inte jag rekommendera, trodde länge att jag satt med hyfsat bra bild, innan jag skaffade kalibrator, jag höll på att skratta på mig när jag jämförde med mina egna försök...min bärbara som jag trodde hade en riktigt usel LCD blev riktigt användbar, för att inte tala om min CRT...snacka om att se ljuset. LCD skärmarna blir ju bättre hela tiden men bästa prestanda för lågt pris är nog fortfarande CRT.

Ja kalibrering får bli ett senare problem. Just nu får jag inte igång skärmen alls.
Startade om datorn och då kom nya skärmen inte igång. Vet hunnan vad det är som strular. Skärmen tror inte att det finns nån dator och vice versa. Ja, jag har skruvat fast kabeln ordetligt, flera gånger faktiskt.

reflux skrev:
OM du har råd så kör Dell en kampanj just nu på sin 2005FPW 20" wide (1680*1050). Inkl moms och frakt, 5.368:-

Har en sån på jobbet och kör mycket fotoredigering med den. Helt ok skärm, tror inte att du hittare bättre i storleksklassen för de pengarna.

Ojj... Nu blev jag riktigt sugen på att investera lite. Kikat på den tidigare men tyckte den var för dyr då. Kanske läge att slå till nu.
Någon annan som har erfarenhet eller vet något om den här skärmen?
Hur stor skillnad är det på den här och tex en Eizo 19" för samma pengar (5500)?

Dellskärmen andvänder samma S-ips panel som Apple har i sin 20" vilket borde göra att den ligger helt ok för nuvarande priset.

Den nya fujitsu siemens skärmen funkad två timmar, sedan slocknade den för gott. Går inte ens att knäppa på så den lilla lysdioden i knappen lyser.
Två defekta på två dagar, håll er borta från den skärmen.

Tråkigt att du haft sån otur med fujitsuskärmen Björn!
Det är förgräsligt att det ska vara på deta viset, jag blir dock glad at jag inte behöll min skärm(det är ju en fin skärm trots allt... och bra pris...) men som sagt, mitt ex. med ojämn belysning ... nej nej fungerar icke!

Försökte få "låna" med mig en Acer 20" wide från GH-Data (här i Lund) på öppet köp... men det gick dom inte med på...

får invänta "bättre" tider
ska kolla lite mer på yfo ... visste inte att dom hade skärmar där ...

Lämnade tillbaka den idag och åkte hem med en Samsung i stället. Den heter SyncMaster 910 MP och är ingen widescreen men en 19 tum plattis.
Den här har enklare menyer och alla sorters ingångar och en fjärrkontroll att styra menyerna med.
Har suttit och rattat i timmar nu och äntligen fått den att stämma bra överens med laptopens utmärkta skärm så jag kan köra med samma profil på båda.
Glad att jag bytte för den här gillar jag bättre. Jag kör den på VGA just nu men köper jag en kabel kan jag köra den på DVI, men jag har svårt att se vinsten med det.
Den är inte bara en monitor till datorn, den är en TV också samt kan användas till TV spel etc då den har SCART.
Färgen och ljuset är jämnt över hela ytan och kan kalibreras i skärmen. Viktigt när man har två skärmar på samma dator som ska stämma överens.
Med den här skärmen och det lösa tangentbord och mus jag köpte samtidigt har min arbetsställning förbättrats avsevärt också.

ANNONS
Götaplatsens Foto