Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är facebook så populärt som forum?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
Finns många instresanta facebookgruppen och även svenska som är väldigt aktiva men varför har det systemet slagit igenom som forumsystem? Då mjukvaran är helt värdelös.

* ingen överblick över trådar
* dålig sökfunktion
* ingen citeringsfunktion visst går det tagga men är rörigt.
* startats samma tråd flera gånger
* inga kategorier


Är ju mer som att diskutera via en Gammal klassisk gästbok.
 

Thomas_N

Aktiv medlem
Det är väl framför allt tillgängligt.
På tex Fotosidan måste man ju göra en del val innan man hittar rätt. Är man ny vet man inte vad det är för skillnad på allt.
 

Gamle

Aktiv medlem
Finns många instresanta facebookgruppen och även svenska som är väldigt aktiva men varför har det systemet slagit igenom som forumsystem? Då mjukvaran är helt värdelös.

* ingen överblick över trådar
* dålig sökfunktion
* ingen citeringsfunktion visst går det tagga men är rörigt.
* startats samma tråd flera gånger
* inga kategorier


Är ju mer som att diskutera via en Gammal klassisk gästbok.
Enkelt! Facebook fyller så många människors behov.
 

AFJ

Aktiv medlem
Finns många instresanta facebookgruppen och även svenska som är väldigt aktiva men varför har det systemet slagit igenom som forumsystem? Då mjukvaran är helt värdelös.

* ingen överblick över trådar
* dålig sökfunktion
* ingen citeringsfunktion visst går det tagga men är rörigt.
* startats samma tråd flera gånger
* inga kategorier


Är ju mer som att diskutera via en Gammal klassisk gästbok.
Första gången jag håller med dig Jonas! :)
 

acke

Avslutat medlemskap
Några argument:

Om man har många intressen utöver foto så är det praktiskt att ha allt på ett ställe, istället för att regga sig på ett antal oberoende intressesajter.

Man når ut till fler människor och kan interagera också med vänner som inte har foto som specialintresse.

Det är ofta ett bättre diskussionsklimat i trådar på FB, enligt min erfarenhet. På FS spårar trådarna oftare ur. Det känns som att det är fler griniga gubbar här. 😉
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag skulle säga att de främsta anledningarna är många användare, "all" diskussion på ett ställe och väldigt enkelt att lägga till material.
Det är väl framför allt tillgängligt.
På tex Fotosidan måste man ju göra en del val innan man hittar rätt. Är man ny vet man inte vad det är för skillnad på allt.

Enkelt! Facebook fyller så många människors behov.
Några argument:

Om man har många intressen utöver foto så är det praktiskt att ha allt på ett ställe, istället för att regga sig på ett antal oberoende intressesajter.

Man når ut till fler människor och kan interagera också med vänner som inte har foto som specialintresse.

Det är ofta ett bättre diskussionsklimat i trådar på FB, enligt min erfarenhet. På FS spårar trådarna oftare ur. Det känns som att det är fler griniga gubbar här. 😉
Visst finns allt på ett ställe och du behöver inte regga dig men samtidigt så får du dras med alla nackdelar. Visst finns det gruppen med specialintresse och det är väl okej men kommer du till en grupp med allmänt för foto och det är många användare då blir det snabbt oövergripligt. Samtidigt tar det några minuter att regga sig på sidor likande fotosidan och då slipper du problem med att inte hitta trådar eller missa trådar. Även om det tar lite tid har du tagit in den tiden snabbt.

Då tycker jag reddit är betydligt bättre som forum även om det inte är perfekt. Där finns något för alla och man har kategorier.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Facebook:
Man kan få snabba svar på väldigt specifika frågor som kan och besvaras av många olika användare.

Forum:
Oftast generella websidor med generella diskussioner som besvaras av samma persone som hänger där.

/Stefan
 

dJb

Aktiv medlem
Det finns nog flera anledningar. Ser man plattformarna utifrån ett informationsperspektiv, så har facebook nackdelar, bl a de som ts tar upp i trådstarten. Utifrån ett kommunikationsperspektiv, är ju dock Facebook totalt överlägset. På fotosidan hänger ju mest fotointresserade och kanske numera också i högre grad de som är mer intresserade av teknik än bild.

Jag la upp en bild i en internationell fotogrupp i helgen och inom ett dygn hade jag 500+ kommenterar, frågor och ett antal delningar - lägger jag upp en bild här, så är det knappt någon som ser den. Räckvidden är otroligt mycket större. FB har ju också väldigt bra företagsverktyg som möjliggör att man kan samla sin webbplatstrafik, interaktioner, videovisningar osv i egna målgrupper.

Genom de snart 20 åren jag varit medlem på FS, så har det också tycker jag skett stora förändringar med en än större tyngdpunkt på teknik, snarare än bild. Aktiviteten är ju också väldigt avstannad i jämförelse med för 10+ år sedan.
 

bokada

Aktiv medlem
Några argument:

Om man har många intressen utöver foto så är det praktiskt att ha allt på ett ställe, istället för att regga sig på ett antal oberoende intressesajter.

Man når ut till fler människor och kan interagera också med vänner som inte har foto som specialintresse.

Det är ofta ett bättre diskussionsklimat i trådar på FB, enligt min erfarenhet. På FS spårar trådarna oftare ur. Det känns som att det är fler griniga gubbar här. 😉
...och tanter!!!
 

afe

Aktiv medlem
Om man har många intressen utöver foto så är det praktiskt att ha allt på ett ställe, istället för att regga sig på ett antal oberoende intressesajter.

Man når ut till fler människor och kan interagera också med vänner som inte har foto som specialintresse.

Det är ofta ett bättre diskussionsklimat i trådar på FB, enligt min erfarenhet. På FS spårar trådarna oftare ur. Det känns som att det är fler griniga gubbar här. 😉
Jag håller med fullständigt, och det är anledningen att jag mycket sällan skriver här nu för tiden. Det är samma människor som tar över alla trådar ...
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag håller med fullständigt, och det är anledningen att jag mycket sällan skriver här nu för tiden. Det är samma människor som tar över alla trådar ...
Japp. Denna tråd kan strax förvandlas till en maratondiskussion om Sony-kameror. Eller marxister. Eller något annat ovidkommande. Vänta och se! 😉
 
Senast ändrad:

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Här är lite data på bilder och kommentarer per vecka sen 5 år tillbaka. Visserligen inte som peaken runt 2007-2008 men trenden ser hysfad ut. Antalet kommentarer har t.o.m ökat en del.

Skärmavbild 2021-01-21 kl. 19.43.53.pngSkärmavbild 2021-01-21 kl. 19.43.31.png
Gällande Fejjan så har den sina poänger. Jag har hängt där väldigt mkt i massa grupper men tröttnat. Numer har jag den endast på grund av Messenger och en Messengergrupp för min lilla cykelklubb där vi bestämmer träningstider.

Ett tag ströp fejjan i princip all visning av våra artiklar i flöden men det har Mark ändrat sen nåt år så nu är det positiv trend på hur mkt folk som trillar in via Fejjan.
 

acke

Avslutat medlemskap
Nej, det var faktiskt bara menat som en skämtsam sidokommentar till afe. Med ett uns av sanning. 🙂

För att återgå till Facebook så är jag med i ett antal fotorelaterade grupper där. Ganska trevliga grupper, både för att visa bilder och planera aktiviteter! De har i viss mån ersatt den höga aktivitet som jag hade på Fotosidan för många, många år sedan. (Instagram går jag däremot inte igång på, men det är en annan diskussion.)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nej, det var faktiskt bara menat som en skämtsam sidokommentar till afe. Med ett uns av sanning. 🙂

För att återgå till Facebook så är jag med i ett antal fotorelaterade grupper där. Ganska trevliga grupper, både för att visa bilder och planera aktiviteter! De har i viss mån ersatt den höga aktivitet som jag hade på Fotosidan för många, många år sedan. (Instagram går jag däremot inte igång på, men det är en annan diskussion.)
Ja vi får återkomma om ca 6-10 år. Vi är ju ca 6 år äldre och merparten aktiva fejjan-användare klev nog på fejjan runt 2010, dvs 10 år senare än vi startade. Fejjans peak var 2017 och sen dess avstannande. Vi får se vad folk säger om 10 år om fejjan. Skulle inte förvåna mig om det finns mängder med trådar då av typen "varför har alla duktiga lämnat, det var mkt bättre ton förr, fejjan är på dekis, etc".

Foto är ju en hobby och jag kill-gissar att de flesta kan ha ett stort stort intresse för nåt i ca 10 år men att ha det i 20 år mer ovanligt.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Här är lite data på bilder och kommentarer per vecka sen 5 år tillbaka. Visserligen inte som peaken runt 2007-2008 men trenden ser hysfad ut. Antalet kommentarer har t.o.m ökat en del.

Visa bilaga 153446Visa bilaga 153447
Gällande Fejjan så har den sina poänger. Jag har hängt där väldigt mkt i massa grupper men tröttnat. Numer har jag den endast på grund av Messenger och en Messengergrupp för min lilla cykelklubb där vi bestämmer träningstider.

Ett tag ströp fejjan i princip all visning av våra artiklar i flöden men det har Mark ändrat sen nåt år så nu är det positiv trend på hur mkt folk som trillar in via Fejjan.
Den datan hur kopplad till forumet. Vore intressant att se samma hur många inlägg per dag och många trådar per dags som startas.
 
ANNONS