Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Varför 82 mm på 16-35?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Funderar att gå över från min 17-35 till 16-35 mkII. Det är en ganska stor mellanskillnad för mig. Nu ser jag att canon går ifrån 77mm som de oftast brukar ha och går upp till 82 mm. Kräver den lilla mm i brännvidd att man går upp 5 mm i filtergänga? Det är några tusen för mig även där att köpa nytt polfilter, högkval UV, hållare för grad gråfiler osv. Alla andra objektiv jag har är 77mm:)

Nej det "krävs" inte 82 mm filter på ett 16-35, förra versionen använde 77 mm filter. Men en av de egenskaper som är (skall vara) bättre med mk II är vinjetteringen, förmodligen är det av detta skäl Canon gick upp till 82 mm.

De optiska skillnaderna mellan 16-35 (mk1) och 16-35 mk2 är omdiskuterade, enligt flera testare är uppgraderingen onödig då skillnaderna objektiven emellan är väldigt små. Så du kanske skall leta efter en begagnad 16-35 (mk1) istället och spara några kronor.

Själv gick jag direkt från 17-40 till 16-35 mk2 (där var skillnaderna påtagliga), så jag har inte gjort några egna jämförelser av 16-35:eek:rna.

ANNONS
Götaplatsens Foto