Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför auto-ISO?

Produkter
(logga in för att koppla)

lapg

Aktiv medlem
Några funderingar kring auto ISO. När och varför vill man använda eller INTE använda inställningen auto ISO?
 

mannbro

Aktiv medlem
Det är ganska användbart i situationer där ljuset skiftar mycket. I stället för att t.ex. sätta kameran på ISO 1600 när det är mörkt och riskera att glömma sätta tillbaks när det är ljusare så kan man hela tiden automatiskt få lägsta möjliga ISO för vald slutare/bländare, och behöver inte riskera att få brusigare bilder än nödvändigt.

Inte bra är det när man vill ha kontroll på ISO-inställningarna själv (t.ex. med kameran på stativ när långa tider inte spelar någon roll).

Själv använder jag det ganska sällan, men ofta när jag skjuter handhållet i stadsmiljö i gryning/skymning.
 

OscarM

Aktiv medlem
eftersom jag inte äger något stativ, och tycker att en brusig bild är bättre än en med skak/rörelse-oskärpa, så kör jag alltid med auto-iso på min D50.
 

Freddie Boy

Aktiv medlem
Använder oxå en D50 o jag använer aldrig iso auto, jag kör bara kameran i manuella inställningar. Jag vill inte att kameran ska välja, utan jag väljer själv hur kameran ska ta bilderna.
 

RG

Avslutat medlemskap
Auto iso är det enda jag avundas nikon ägarna.
På skolans kameror så kör jag alltid med det och att den höjer isot när tiden kryper under 1/60 funkar skitbra inte en enda suddig bild förutom när isot int kan höjas mer. Fattar inte varför canons programmerare inte klarar av att lägga in det i firmwaren så jäkla svårt kan det ju inte vara.
 

lapg

Aktiv medlem
Har själv testat lite nu och vissa kanske tycker att jag är ute och cyklar. Men om man använder auto ISO men inte låter den gå högre än ex. 1600 så kan man ibland/ofta klara sig med kortare slutartid och inte kanske då heller behov av blixt. Med mina få tester så tycker jag faktiskt att resultatet blir långt över förväntan...
 

Clevinger

Aktiv medlem
Är, som nybörjare, också intresserad av denna fråga och "uppar" den här gamla tråden. I vilka situationer väljer kameran "fel", dvs. när bör man undvika auto ISO?

Jag har en Nikon D90, om det nu är av någon som helst betydelse för frågställningen.
 

Makten

Aktiv medlem
Är, som nybörjare, också intresserad av denna fråga och "uppar" den här gamla tråden. I vilka situationer väljer kameran "fel", dvs. när bör man undvika auto ISO?
Endast i de sitationer då du som fotograf av någon anledning vill fotografera med längre slutartid än vad du klarar av att få skarpa bilder med, handhållet.

Auto-ISO är helt förnämligt om man vet ungefär vilken slutartid man själv behöver för att slippa skakningsoskärpa (förutsatt att kameran tillåter full kontroll, vilket inte gäller Canon). Man måste alltså ändra inställningen med brännvidden, vilket gör det mindre användbart med zoomobjektiv med stort omfång. Detta kan man dock komma runt genom att använda manuellt läge och justera tiden efter brännvidden, vilket ju är betydligt enklare än att ändra ISO manuellt.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Kan man inte få Nikons auto-.ISO att ta hänsyn till brännvidden? (Eller rättare sagt väljer inte kameran slutartid efter brännvidd och höjer ISO vid behov?)
 

apersson850

Aktiv medlem
På exempelvis en 7D, som ju nu faktiskt har något slags auto ISO, även om man inte kan ställa in några gränser för funktionen, kan man få brännviddsberoende ISO-höjning i läge P. I exempelvis läge Tv kan man ställa in den slutartid man vill ha. Är det ljusare bländar kameran ner. Är det inte tillräckligt ljust höjer den ISO. Räcker inte det heller blir slutartiden längre (Safety Shift).
 

Mesch

Aktiv medlem
Är, som nybörjare, också intresserad av denna fråga och "uppar" den här gamla tråden. I vilka situationer väljer kameran "fel", dvs. när bör man undvika auto ISO?

Jag har en Nikon D90, om det nu är av någon som helst betydelse för frågställningen.
Det är väl då du kan köra längre tider än vad du ställt auto-iso på, typ när du använder stativ.
 

Xoffis

Aktiv medlem
Vad kan man ställa på en Nikon som man inte kan ställa på en canon?

på de bättre Canon husen kan man ju sätta tak för hur högt auto ISO skall gå, 7D klarar ju det...

dock finns inte funktionen på instegskamerorna...
 

volodja

Avslutat medlemskap
Vad kan man ställa på en Nikon som man inte kan ställa på en canon?

på de bättre Canon husen kan man ju sätta tak för hur högt auto ISO skall gå, 7D klarar ju det...

dock finns inte funktionen på instegskamerorna...
På Nikons kameror kan du ställa auto-iso att höja ljuskänsligheten när kameran överstiger en viss slutartid. På Canons auto-iso beräknar funktionen längsta slutartid efter vilken brännvidd du använder.

Men det är inte alltid du bara vill motverka skakningsoskärpa. Fördelen med Nikon är att du t ex kan bestämma att den längst slutartiden ska vara 1/1000, vilket är bra vid sportfotografering etc. Där får Canonfotografer istället använda Tv för att ha koll på slutartiden med auto-iso.

Är ganska säker på ovanstående vad gäller Canon iaf... Tidigare modeller av båda har inte inte lika avancerade auto-iso, med noll inställningsmöjligheter.
 

elbe

Avslutat medlemskap
Auto-ISO är bra i nästan alla lägen och Canons brännviddsstyrda variant i 7D fungerar utmärkt i P, Tv och Av, lite sämre i M för då går det inte att exponeringskompensera.

Man ska nog inte vara så rädd för lite högre iso, som rätt använt kan vara att föredra även på stativ en natt i månljusets sken.

"I suspect that the more explanations that I give, the more confused people are going to get. the message is simple:
i) To minimise shot noise, maximise exposure.
ii) To minimise read nose, maximise ISO."

Läs signaturen thomasnb inlägg i den här tråden för mer info om exponeringsteknik för att minimera brus.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1000&message=35263416
 

Mankan G

Aktiv medlem
+ att Nikons autoIso inte påverkar bilden alls om den inte behövs. Dvs kameran arbetar på det iso du ställt in tills att något av gränsvärdena över/understigits.

AutoIso funktionen varierar stort beroende på generation av kamera. D50 lär väl fungera som min D100 och den har en ytterst begränsad autoisofunktion. i princip fungerar den bara i M läget. I övriga lägen så kickar den in först när slutartidsskalan eller bländarskalan är slut. I A läget som jag använder till 99,99% så betyder det att kameran börjar höja iso först när 30 sekunder inte räcker till . 30 SEKUNDER!!!!

På D300/D90 etc så ställer du själv in när kameran skall börja höja isot. Funkar kalasbra fast med en brist. Med zoomar så kan det finnas ett behov av att låta längsta slutartid variera med brännvidden. Det går inte med Nikon.

Om det är bra eller dåligt beror på motivet. Jag som oftast fotograferar rörliga motiv saknar det inte speciellt mycket då det är motivets rörelser som sätter slutartiden. Men om jag spatserar runt på stan och plåtar mer stillasittande motiv så vore det bra att kunna låta brännvidden styra slutartiden.

Min autoiso är påslagen som standard. Behövs den inte så märks den inte heller. Ingen konstig defaulthöjning av basiso etc. Behövs den så kickar den in och talar om detta tydligt i sökaren. De enda gångarna jag slår av den är om jag plåtar i befintligt ljus på längre slutartider eller med stativ.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Tycker Pentax K7 har en riktigt mångsidig auto-ISO. Övre och undre gräns går att sätta i 1/2 eller 1/3 steg. Det finns tre olika lägen på auto-iso i hur snabbt den ska reagera, men även programautomatiken har flera val i hur den ska fungera. Kombinerar man båda dessa funktioner så kan man skräddarsy hur kameran väljer iso.

I "normal" programautomatik så tar slutartiden hänsyn till brännvidden (valbart i ungefär 1/2x, 1x eller 2x brännvidd). Med "sportläge" på programautomatiken så så sätts slutartiden utan hänsyn till brännvidd och i snabbaste auto-iso läget väljs slutartid på 1/1000s eller kortare.

I manuellt läge tillåts inte auto-ISO, men Pentax har istället sitt TAv-läge där ISO alltid är automatiskt, och man styr bländare och slutartid manuellt. Där finns även tillgång till exponeringskompensation.

Tycker även det är trevligt att ett tryck på ISO- och gröna knappen gör att kameran återgår till auto-ISO om man valt ISO manuellt. Så man slipper gå in i kamerans menyer för att slå på/av auto-iso.
 
ANNONS