Annons

Varför autofokus på korta brännvidder?

Produkter
(logga in för att koppla)

rideg

Avslutat medlemskap
När jag sätter på en kort brännvidd på min autofokuskamera kopplar jag alltid bort AF, ställer in en fast bländare och fokuserar så att konsummärket hamnar vid den ena skärpedjupsmarkeringen. Med t.ex. en 24:a har man skärpa från 90 cm till oändligheten på bl.11 och med en 17mm har man skärpa från 40 cm på bl.16. Vad är det egentligen för vits med autofokusfunktion på extremt korta brännvidder? Är det någon som utnyttjar autofokus med t.ex. en 17mm eller är det jag som håller på att missa något väsentligt? Vid vilka situationer är man beroende av AF när objektivet är nikkor 16mm Fisheye?!

Men...............
Man kanske inte alltid vill ha skärpa över hela bilden? Dessutom tror jag inte att så många fotografer arbetar på det viset. Det är ju så att även om du inte ser det så avtar skärpan ju längre ifrån den fokuserade punkten du kommer.

Konsummärke.....den var bra. :)

Nej, man kanske inte vill ha skärpa över hela bilden. Men med manuell fokusering av en kort brännvidd har man ju i alla fall järnkoll över var skärpedjupet börjar och slutar. Med en autofokus har man ju ingen koll på detta intervall alls. Jag tror att de flesta som fotar med korta brännvidder bl.a. är ute efter det stora skärpedjupet - även om det bara skall sträcka sig över ett rum.

Nu får du nog förklara dig..."du har järnkoll med MF var skärpedjupet börjar och slutar" ???

"Med AF har du ingen koll alls" ???

Jag som i min enfald trodde att det berodde på vald bländare...............

När jag kör med min EOS 5 (AF) så funkar det alldeles utmärkt att blända ned för att hitta var och hur långt skärpan räcker på aktuell bländare...

Det är ganska elementärt. Om jag har ett motiv med detaljer i förgrunden och vill ha skärpa från dessa detaljer ända ut till horisonten så har jag järnkoll på skärpedjupet om jag väljer en bländare som - med konsumtecknet på denna bländares ena skärpedjupsmarkering - ger detta skärpedjup. Var skärpedjupet börjar kan jag läsa vid den motsatta skärpedjupsmarkeringen. Även om både horisonten och detaljerna i förgrunden ser ut att vara något oskarp i sökaren eftersom fokus ligger mellan dessa vet, jag att hela motivet ligger i skärpedjupet och kommer att bli skarpt. Om jag i stället tar bilden med AF kommer den inte att sträva efter att maximera skärpedjupet för den givna bländaren utan bara se till att motivets mittpunkt (i min Nikon) hamnar i fokus. I vilket intervall skärpedjupet sedan råkar hamna blir ju nästan godtyckligt.

Det där gäller ju på alla brännvidder och med alla former av motiv... använder du autofocusen så kommer kameran fokusera på mittpunkten (om du inte har möjlighet att ställa om det till annan punkt naturligtvis). Känns inte som det har så mycket med någon "strävan att maximera skärpedjupet" att göra, det är så kameran är byggd.

Jag tycker också det är svårt att se skärpan i sökaren med korta bränvidder <20mm. Man blir lite lurad, allt ser skarpt ut, men när man kollar bilderna sedan är de ibland oskarpa. AF är extra bra för vidvinklar tycker jag.

De som fotar typ landskap vet att man använder hyperfocal avståndet (Jarl nämner tekniken) för att vara säker på att det är skarpt från förgrund till bakgrund. Det finns ju en skala på nikon objektiven som är till för att användas men det är nog relativt få som vet vad det är och hur man använder det. Jag kan inte avgöra med säkerhet vad som är skarpt eller inte med skärpedjups kontrollen, beror nog på ögonen. Denna markering saknas på nya Canon objektiv och det tycker jag och en del andra Canon fotografer att det är en miss, men det är ingen fara för det finns tabeller för sådant men efter ett tag kan man siffrorna i huvudet. Det var mitt nybörjar misstag att jag inte kände till hur man använde hyperfocal avståndet.

Jag förklarar tekniken lite mer på min hemsida.

AF kan ju vara bra på vidvinklar för tex fotografer i folkmassor som behöver ta snabba bilder. Eller på djur! Aldrig fel att ha fastän jag mest använder mitt 24mm manuellt för landskap.

Senast ändrad:
Åtminstone på gamla EOS-650 finns det ett program för att välja skärpedjup. Sedan väljer kameran bländar och därmed exponeringstid.

Det går till så att man mäter upp den inre och yttre gränsen på skärpedjupet, och sedan ställer kameran i rätt bländare.

Helt rätt Berga så kan Canon det, glömde bara nämna det. Fungerar säkert lika bra, dock aldrig testat. Joe Macdonald (USA) www.hothollow.com
byte från Nikon till Canon men tyckte det var en miss, men jag kommer inte ihåg anledningen utan det kanske var så att han var van att använda markeringen på objektivet för att få önskat skärpedjup, han hade ju Nikon innan.

ANNONS
Götaplatsens Foto