Annons

Varför finns inga objektivadaptrar som ordnar AF?

Produkter
(logga in för att koppla)

rogka566

Aktiv medlem
Varför finns inga adaptrar som ordnar så at AF funkar?
Tex ett Zeiss objektiv för Sony på Canonhus eller ett Canonobjektiv på Nikonhus.

Förstår att protokollen är olika och properitära men det har ju klurats ut av flera 3:e parts tillverkare av objektiv som Tokina och Sigma. Förstår att det kommer krävas en mikroprocessor i adaptern för att lösa det och att olika märken kanske kör olika spänning på sina batterier men så klurigt borde det väl inte vara att få till.

Vet att det finns ett antal som ger AF-confirm, men varför inte också styra objektivmotorn (där sådan finns)?

Upplys mig..

Jag vet inte, men jag tror att det är väldigt lätt att fixa af-confirm. Det räcker antagligen att lura kameran att det sitter ett objektiv på plats. Exakt hur det går till vet jag inte men det är antagligen något simpelt i stil med att kortsluta ett par pinnar eller kanske lägga en liten last mellan dem.

Att konvertera ström, data, kontrollkoder etc mellan två olika hemliga format (och dessutom göra det blixtsnabbt) är precis som du säger antagligen mycket svårt. Men visst, det borde inte vara omöjligt.

Det är helt klart ett intressant ämne, med lite tur svarar någon som är mer insatt :)

Det finns naturligtvis fler problem än AF-kopplingen. Ett Canon-objektiv kan inte fokusera alls på ett Nikon-hus, helt enkelt därför att det sitter för långt från sensorn när man har satt på det med en adapter. De enda kameror som kan ta emot i stort sett alla objektiv är de spegelfria, och där har exempelvis Sony faktiskt en adapter med AF för objektiv som är gjorda för fasskiftsavkänning. Men så klart bara inom det egna märket.

AF är faktiskt det mindre problemet när det gäller att anpassa främmande objektiv, men om man har en spegelfri kamera, undantaget Pentax och SLT, kan man sätta på strängt taget vilka objektiv som helst, och med NEX får man så god hjälp att ställa skärpan att det i vissa avseenden fungerar bättre än AF.

ANNONS
Götaplatsens Foto