Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Varför fungerar bildstabilisatorn på 400D men inte på 5D mark II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilsson84

Aktiv medlem
Jag köpte nyss 5d markII och har sen tidigare 400d.

Jag har ett Canon EF 100-400/4,5-5,6 L USM IS

Varför fungerar bildstabilisatorn på 400d men inte på 5d mark II?

Har jag missat någon inställning i kameran?

jag har precis de kamerorna och en del andra IS-optiker, det finns ingen inställning i kameran för IS, bara på objektivet, så det verkar väldigt skumt, mina funkar perfekt oavsett kamerahus.

Prova med att göra ren guldkontakterna i bajonetten på 5DII och kanske även på objektivet.

Det berodde inte på det men jag upptäckte att den fungerar på den gröna rutan (full automatik) men inte på de andra iställningarna.

Jag har för mig att man i CF i kameran kan koppla IS till någon av knapparna (förrutom avtrycket). Om den är kopplad kanske inte IS startar på avtrycket? Nu var det länge sedan jag hade ett IS-objektiv, och jag har inga kameramanualer här (har dessutom 5D (mk1)) och 10D, så mina manualer kanske ändå inte skulle hjälpa.

Men hur som helst, kolla det :)

Man kan koppla IS till de knappar som sitter på vissa av de värsta teleobjektiven, knapparna som i vanliga fall styr AF.

Jag har för mig att man i CF i kameran kan koppla IS till någon av knapparna (förrutom avtrycket). Om den är kopplad kanske inte IS startar på avtrycket? Nu var det länge sedan jag hade ett IS-objektiv, och jag har inga kameramanualer här (har dessutom 5D (mk1)) och 10D, så mina manualer kanske ändå inte skulle hjälpa.

Men hur som helst, kolla det :)

men fungerar IS bara då kameran är få cf? jag använder aldrig cf eller full automatik

Jag förmodar att det som avses med CF här är det som oftare förkortas C.Fn, alltså Custom functions.

På 40D heter den C.Fn III-2, och styr då vad som ska hända när man trycker på objektivets fokuseringsknapp. Standardinställningen avbryter fokuseringen, men det går att välja bland annat att stabiliseringen ska starta. Fast jag tvivlar på att det tar bort funktionen att IS startar när du trycker ner avtrycket. Det gör inte det med mina objektiv, i alla fall. Men jag är inte ägare till något EF 400 mm f/2,8L IS USM heller...

ANNONS
Götaplatsens Foto