Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför fungerar ljusmätaren på min Canon AL1 dåligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snömannen

Aktiv medlem
Jag har en Canon AL1, ljusmätaren visar alldeles för lite, d v s den tycker det är mycket mörkare än det egentligen är.

De senaste 10 åren har jag använt den med en tejpbit över batteriluckan och det har gått bra.

I sommras beslutade jag mig för att fixa problemet, det var en liten plastflisa som lossnat i låset. Sagt och gjort, därefter stoppar jag i nya batterier och tänker att nu ska jag minsan fota. Då upptäcker jag att kameran tycker det är mycket mörkare än det egentligen är. Gjorde en jämförelse med farsans AV1 och när han har 200ASA, f3.5 så måste jag ställa in 1600ASA, f1,8 för att komma i närheten av de slutartider han får (i dagsljus). Har testat med olika objektiv och olika batterier.

Vad kan gå sönder i en kamera som orsakar detta? Möjligt att laga?

Vad jag vet har inget våld utövats mot kameran vid lagning eller efter lagning.

Har du rätt sorts batterier? Kanske en dum fråga men den är av egen erfarenhet berättigad. Om du skulle ha rätt sorts batterier så kan du ju enkelt kolla om "felexponeringen" är konstant över ett brett register av tider och bländare. Är den konstant är det bara att kompensera med ASA-ratten. Skulle inte detta funka har förmodligen elektronkkretsarna pajat, de går att byta om man lyckas få tag på nya. Hör med en canonverkstad. Jag kan rekomendera kamerateknik i Malmö, trevliga att ha att göra med. www.kamerateknik.m.se

Lycka till MVH Uffe

Andra Canon från 1970-talet använder kvicksilveroxid batterier som inte finns att få tag på. Ersättningsbatterierna i Silveroxid ger inte lika bra resultat. Det kan justeras, men inte fullt ut. Det räcker för negativ men inte för dia.

Men tre stegs underexponering verkar lite mycket för att det är batteriets fel. Ring en serviceverkstad. Canons hemsida har lista till auktoriserade verkstäder. Alla tar dock inte mot äldre kameror, läs icke EOS.

Jag hade min F1:a hos Proflex i Stockholm i vintras. De hade fast pris som inkluderade helservice för mellan 1000 och 2000 kronor.

berga skrev:

Jag hade min F1:a hos Proflex i Stockholm i vintras. De hade fast pris som inkluderade helservice för mellan 1000 och 2000 kronor.

Lät som ett bra pris med tanke på att jag endast skulle få en ny frammatningsknapp till min AV1 hos samma reparatör för samma pris. Vad innefattade helservicen?

Rengöring, fixa blixtsync, justering av slutare och exp.mätare. Funktionskontroll.

Inga reservdelar vad jag vet om det inte behövdes något till synken.

Snömannen skrev:
I denna är det LR03-batterier... vanliga smala stavbatterier.

Står det i manualen att det skall vara sådana? För mig verkar det konstigt att de använde batterier som säljs i livsmedelsaffärer, men jag har aldrig haft den eller AE-1.

Vänta, är du säker på att det inte finns uttag i botten för kvicksilver batteri? Tyckte att en kompis visade mig det för en tid sedan, men jag brydde mig inte.

Senast ändrad:
Enligt Canons kameramuseum: (Jag viste inte att A-serien var så stor).

AE-1: One 4G-13 6 V mercury oxide battery or 4LR44 alkaline battery.

AT-1: One 4G-13 6 V mercury oxide battery or 4LR44 alkaline battery.

A-1: One 4G-13 6 V mercury oxide battery or 4LR44 alkaline battery.

AV-1: One 4G-13 6 V mercury oxide battery or 4LR44 alkaline battery

AE-1 Program: One 4LR44 alkaline battery.

AL-1: Two 4 1.5 V batteries.

Min polare har en AT-1:a, därför blev jag konfunderad. Tydligen är det dags att gå till en fotoverkstad.

Är felet konstant så kan du också välja att leva med det.

Skulle hellst se att jag slapp leva med det... men det blir nog för dyrt att laga.

Suktar efter en EOS30 eller liknande så jag kanske får öka takten på de planerna.

Skulle ändå vilja att den funkade... bra-ha-sak.

ANNONS
Götaplatsens Foto