Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför inte en ihopfällbar sökare?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag saknar optisk sökare på min kompaktkamera, en sådan skulle underlätta. När jag läser tester av kompaktkameror ser jag ofta att den påstås ha offrats för att få ned storleken från "jackficka" till "skjortficka". Det slog mig nyss att farsans gamla Zeiss-kamera hade en ihopfällbar sökare, kunde inte det vara något? Jag inser att zoomobjektivet ställer till problem, men det finns ju ingenjörer! Kanske en enkel ram, a la Leica M, som varierar, kunde vara lösningen?

Min idé låter för enkel för att inte ha prövats; vad är mitt tankefel?

Per.

PS. Jag hittade ingen bra forumrubrik att använda för sådan här generella teknikfrågor!

Jag saknar optisk sökare på min kompaktkamera, en sådan skulle underlätta. När jag läser tester av kompaktkameror ser jag ofta att den påstås ha offrats för att få ned storleken från "jackficka" till "skjortficka". Det slog mig nyss att farsans gamla Zeiss-kamera hade en ihopfällbar sökare, kunde inte det vara något? Jag inser att zoomobjektivet ställer till problem, men det finns ju ingenjörer! Kanske en enkel ram, a la Leica M, som varierar, kunde vara lösningen?

Min idé låter för enkel för att inte ha prövats; vad är mitt tankefel?

Per.

PS. Jag hittade ingen bra forumrubrik att använda för sådan här generella teknikfrågor!

Som du nämner så finns det ju men nackdelarna har gjort att tekniken inte använts i någon större utsträckning.

snart kommer Google Glass och då kan man säkert få upp bilden på brillorna via WiFi och slipper då en sökare direkt på kameran :)

ANNONS