JC_Photography skrev:
Känner att när jag sitter med en bild som är i Dia och en annan som är tagen med digitalkameran, så känns den digitala bilden så fruktansvärt matt och tråkig! Självklart så är det efterarbete men kontraster, färger mm. Men det känns endå inte helt okej liksom!
Är det så att man måste vara proffs i ps för att få dom att likna diafilmen eller är tekniken otillräcklig fortfarande? Känns inte som man riktigt får dom här färgerna och så med en digital!
Någon som vet hur man gör för att det ska bli bättre?
Att återskapa en digital bild på skärm eller via digitalprojektor lika "kraftfullt" som du kan göra med en dia via en projektor är inte lätt, om det ens är möjligt...
På papper däremot så ser jag inte problemet...
Ang platta digitalbilder på papper så har det helt klart att göra med att kornet i en analog bild ger någon sorts "djupkänsla", om än konstlad sådan.
Som gammal audiofil (idag halvdöv) så måste jag säga att det inte var knastret & bruset man föredrog från vinylen. Min första CD från -84 lät helt enkelt för jävligt, dom utvecklades sedan likt digitalkamerorna & blev bättre men inte förrän i slutet av 90-talet så blev det riktigt bra. För gemene man har dom däremot varit bra länge, samt billiga...
På vinyl har vi samma fenomen som med analogbilden, detta med djupkänsla i ljudbilden som man även idag har svårt att känna från CD. Rumble + nåt annat oförklarligt från spelaren har enligt många undersökningar en tendes att "trolla fram" en djupkänsla. Konstlad ja, men något som vi audiofiler upplever (för min del upplevde) som en rumskänsla, ett djup. Inte bara audiofilerna faktiskt. En person som hört skillnaden på en vältrimmad anläggning av klass hör det helt klart vid en A-B:test, har varit med på många sådana...
Finns blindtester gjorda där man jämfört mastertaper mot vinyl & testpanelen upplevt rumsupplevelsen som högre från vinyl, förmodligen p.g.a. det fenomen jag beskrivit. Självfallet så ska mastertapen vara bättre eftersom den är originalet...
Mycket av detta jag skrivit om här är vanesaker, vi är vana vid att bilden/ljudet ska vara på ett speciellt sätt & att det känns äkta.
M.a.o. så är det enkelt löst! Välj det media som passar dig eller vänj dig!
//Larsa