Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Varför kör ufraw automatiskt vid bildladdning?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
När jag igår laddede in en uppsättning NEF-bilder från min Nikon-kamera, låste sig min dator (eller blev åtminstone ordentligt slö) rätt länge med ett stort antal ufraw-processer i processtabellen med tillägget "-batch". Jag förmodar att den bearbetar mina NEF-filer och gör något med dem, men exakt vad är det den gör?

Jag kör Ubuntu-linux i min maskin.

Per.

Birger Olsson skrev:
Körde du med grafiskt eller i terminalen?

Om du postar ditt kommando kanske jag kan hjälpa dig. -batch är inte ett tillägg utan en del av namnet ufraw-batch (utan mellanrum).

Se http://www.fotosidan.se/blogs/snapart/ för tips.

"Jag" körde inte alls, processerna startade automatiskt när jag laddade in bilderna, genom att släpa dem i filhanteraren ifrån kameran till en katalog i på det lokala skivminnet.

Per.

PS. Du har säkert rätt, det var nog ufraw-batch som processen hette. DS

Hmm...

Jag testade att öppna Ufraw, markerade 10 filer för öppning och klickade sedan öppna.

Endast en process Ufraw, ingen direkt väntetid.

Birger Olsson skrev:
Hmm...

Jag testade att öppna Ufraw, markerade 10 filer för öppning och klickade sedan öppna.

Endast en process Ufraw, ingen direkt väntetid.

Men jag kör inte ufraw alls! Åtminstone inte avsiktligt. Den går igång under fötterna på mig, och jag undrar om någon vet varför och vad den gör.

Per.

Ahh.. nu ramlade myntet ner. Ufraw gör troligtvis Thumbnails / miniatyrbilder åt dig när du lyfter in nya bilder till hårddisken. Det är det som tar tid.

Birger Olsson skrev:
Ahh.. nu ramlade myntet ner. Ufraw gör troligtvis Thumbnails / miniatyrbilder åt dig när du lyfter in nya bilder till hårddisken. Det är det som tar tid.

Det vore fullt rimligt, men detta är kommandot som körs:

ufraw-batch
--silent
--wb=camera
--black-point=auto
--exposure=auto
--create-id=also
--out-type=ppm16
--output=/tmp/magick-XXMZH0W3.pnm
/tmp/magick-XX6VJyQl

Inget av detta verkar indikera tumnagel! Och jag såg ingen magick-process i listan, heller.

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto