Annons

Varför kan jag inte öppna mina rawbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

aswe

Aktiv medlem
Har köpt en D700 och kan efter det inte öppna mina rawbilder i photoshop. Någon som har haft samma problem å vad kan jag göra åt det?

Har köpt en D700 och kan efter det inte öppna mina rawbilder i photoshop. Någon som har haft samma problem å vad kan jag göra åt det?

Du har gissningsvis inte tillräckligt ny version av Photoshop alt RAW-converter.
Kolla vilken RAW converter version du har i programmet, kolla sedan om den stöder D700.

Mvh.

/Janne

Tack Janne, men tyvärr fattar jag inte sånt. Kan inte hitta vad det är för raw converter. Troligtvis är det fäör gammal version. Inte äkta photoshop heller tyvärr.
Finns det något altermativ.

Måste skicka för framkallning i dag. Suck. Får ta de små jpg om det inte går.

Har du inte fått med en RAW-konverterare med kameran? Borde väl ha ingått och i sådant fall kan du säkerligen använda det programmet och förmodligen kunna göra åtminstone grundläggande inställningar som nivåer/kurvor och uppskärpning.

/Conny

View NX och Nikon Transfer följde med. Det var inte mycket att arbeta med.

Vad använder ni andra? Finns det någon lightversion, gratis eller 30dagars som förslag?

Lightroom 3, Photoshop Elements 8 och Photoshop 5 finns att hämta som 30 dagars utvärderingsversioner på Adobes sida.

PSE8 är ett klart prisvärt alternativ om man inte har råd med PS5.

Fan också. 10.000,- för photoshop 5 är ju inte aktuellt. Jag har PS3.
Sitta här å redigera jpgbilder var så där. Tack ska ni ha.

Jag har samma problem, fast jag har en D60.

När jag har fotat med RAW tidigare har jag använt Capture NX, men nu vill jag öppna NEF-filerna direkt i CS3.

Känns som dubbelt jobb att först öppna filerna i Capture NX och sedan spara dem i TIFF för att sen kunna öppna dem i CS3.

Hur ser jag om det är för gammal version av RAW-koverteraren?

Tackar, det funkade fint.

Nu ska jag bara komma överens med RAW-filerna, trodde inte att de vara så bleka som de är. Jag har alltid tidigare gjort mina småjusteringar från JPG-filerna och då vet jag i stort sett exakt hur mycket jag ska dra i reglagen för att få bilden som jag vill ha den.

Ta en bild du är nöjd med från Capture NX och lägg i ett fönster vid sidan om Camera raw, där du öppnar samma bild. Ställ in färg, kontrast, skärpa och annat du vill ska gälla som bas för alla bilder och spara undan nya default-värden i Camera raw. När du blir snitsig på att hantera CR kommer du få till bilder som ligger väldigt nära kameratillverkarnas egna programvaror.

När du blir snitsig på att hantera CR kommer du få till bilder som ligger väldigt nära kameratillverkarnas egna programvaror.

Varför vill man ha ett resultat som efterliknar kameratillverkarnas?

Du använder väl Adobe Camera Raw för att få ett bättre resultat, mer i linje med vad du såg vid exponeringsögonblicket. Annars är det inte stor poäng att fotografera i råformat, jpeg direkt ur kameran ger ju direkt bilder som kameratillverkarna vill att de skall se ut (helt utan krångel).

Jag vill inte ha det, men väldigt många ser jpeg-filens rendering som någon sorts referens och folk ovana vid CR tycker då ibland att CR är mycket sämre på att konvertera raw-filer. Det går att få till ett väldigt snarlikt utseende på bilder via ACR om man nu vill att bilderna ska se ut så. Vill man de ska se ut på annat sätt gör man annorlunda.

Varför vill man ha ett resultat som efterliknar kameratillverkarnas?

Du använder väl Adobe Camera Raw för att få ett bättre resultat, mer i linje med vad du såg vid exponeringsögonblicket. Annars är det inte stor poäng att fotografera i råformat, jpeg direkt ur kameran ger ju direkt bilder som kameratillverkarna vill att de skall se ut (helt utan krångel).

Nu är jag ingen hejjare på Adobe programmen men har CS4 på jobbet och har där aldrig lyckats då lika bra eller bättre resultat som i Capture NX.

/Karl

Andvänder Photoscape för att konvertera RAW bilderna till i mitt fall Jpeg . Funkar bra för mig i alla fall . Gratis Program också .

ANNONS
Götaplatsens Foto