Annons

Varför olika storlekar på filerna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Jag undrar varför alla kort man tar blir olika stora i minnes samanhang?
en bild borde väl vara exakt lika stor hela tiden om du fotograferar med samma inställningar?

samma om jag fotar en svart pappskiva så borde väl filens storlek bli lika stor som om jag fotar en vit skiva? Data information som information?

men jag har nu tagit massor av bilder ooch ingen bild har samma storlek.. varierar mella ca: 2,5 MB tiil 5 MB i Jpeg. Alla bilder har jag tagit i samma storlek vilket också verifieras via egenskaper på korten (3456x2304, 24bitars djup)

3456x23= ca 8mega pixel...

Denna mattematik går inte ihop i min hjärna.. någon som kan reda ut begreppen?

Har en canon 350d.. inte för att det spelar någon roll eftersom det blir samma med min canon G5 Powershoot

JPEG komprimerar bilden och vissa bilder går att komprimera mer än andra bilder. Bilder med stora likfärgade fält går att komprimera mer än bilder med stora förändringar.

JPEG komprimerar dessutom genom att ta bort information från bilden så att en bild sparad med JPEG går aldrig att få tillbaka till sitt ursprungliga skick. JPEG komprimerar dessutom alltid bilden oavsett vilken kvalitet man väljer. (JPEG 2 kan spara bilder utan kvalitetsförlust men det är inte så vanligt ännu.)

Andra filformat, som t.ex. TIFF kan spara bilderna antingen okomprimerat eller med förlustfri komprimering.

Om du sparar i ett icke komprimerat format så kommer alla bilder med samma upplösnimng och färgdjup att bli lika stora, och det oavsett om bilden bara är ett vitt ark eller om den innehåller avancerade mönster i många färger.

ja just ja.. du har helt rätt.. samma princip gäller ju för mpeg formatet inom video.. :)

då kommer en földfråga.. varför kan man inte spara filerna i TIFF direkt i kameran? RAW använde jag uteslutande innan, men 350d:s RAW format läses inte av PSP CS.. :( därför sparar jag dom i Jpeg just nu.

Antar att TIFF filerna blir förstora kanke för att sparas direkt i kameran

Fråga bara, Är det paket 2.4 jag ska ha till min 350d?

alltså är det samma raw format som till 20d och 1Ds-Mark II?

nja det där fungerade inte riktigt bra...
tror faktiskt inte att det finns någon uppdatering för 350 ännu

ANNONS
Götaplatsens Foto