Annons

Varför så snyggt skärpesläpp med mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Håller ni med mig i att det ofta blir så himla snygg övergång mellan skarpt/oskarpt i porträtt med kort skärpedjup och mellanformat?

Har inte hittat lika fina resultat tagna med småbild. Även om man har ultrakort skärpedjup och mjuk fin bokeh (t.ex. med objektiv 85/1,8 eller 135/1,8) så saknas djupet och känslan som kan synas i motsvarande mellanformatsbilder!

Gissar själv att det har med det betydligt större formatet att göra. Alltså man har ju generellt goda förutsättningar till kortare skärpedjup med större format/sensor, men jag tycker det är något mer, inte bara kortare skärpedjup, utan nå'n mer parameter som ger en skön effekt.

Medhåll?
Förklaringar?
Ev. förslag för småbild att uppnå detta?

Minoltas STF-objektiv är lite intressant, men tycker ändå inte det blir som mellanformat på långa vägar.
 
Jag skulle kunna tänka mig att det har med centralslutaren att göra, något som bör ge samma effekt som att under en del av exponeringen successivt minska bländaren till väldigt liten, men det är bara en första teori. Det borde gå jämföra en bild från en kamera med lite större negativformat som ändå använder ridåslutare. Ett annat test: Vid långa exponeringstider, dvs då "nedbländingen" sker under en väldigt liten del av tiden, borde bokhen allt mer likna den från en kamera med ridåslutare om teorin stämmer.
 
Anders74 skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att det har med centralslutaren att göra, något som bör ge samma effekt som att under en del av exponeringen successivt minska bländaren till väldigt liten, men det är bara en första teori. Det borde gå jämföra en bild från en kamera med lite större negativformat som ändå använder ridåslutare. Ett annat test: Vid långa exponeringstider, dvs då "nedbländingen" sker under en väldigt liten del av tiden, borde bokhen allt mer likna den från en kamera med ridåslutare om teorin stämmer.

det finns mellanformatare med ridåslutare,
Mamiya 645/ZD tex, den ger rätt hyfsat skärpesläpp och 3D-känsla i bilderna den också,
=)

så slutaren är nog av mindre vikt,
 
danneman skrev:
Håller ni med mig i att det ofta blir så himla snygg övergång mellan skarpt/oskarpt i porträtt med kort skärpedjup och mellanformat?


japp, bidrar gör nog också ett större tonalt omfång, och högre upplösning, vilket ger mer naturtrogna tonövergångar i bilderna,

det blir mer Hi-fi i bilderna helt enkelt om man skall prata i ljud-termer.
 
Det handlar enbart om filmytan/sensorns storlek. Större filmyta ger kortare skärpedjup, och mer oskärpa framför och bakom fokuspunkten. Storformat är helt galet snyggt ur denna synpunkt!
 
Nja, det var nog ingen som ifrågasatte att skärpedjupet blir kortare med större filmformat. Jag uppfattade frågan som varför övergången till oskärpan är snyggare.
 
just för att övergången är större/längre! :)
och oskärpan är större!

Dessutom fungerar jhu film lite annorlunda: skärpan på en digitalkamera ser i ett diagram ut som ett hus tak, där spetsen är den difinitiva skärpan. Till höger och vänster om spetesen avtar skärpan konstant. På filmen så infiner sig aldrig riktigt samma skärpa, men den avtar inte lika fort, i ett diagram ser det ut som ett rundat hustak :D
hoppas ni förstår!
 
Jag ska inte göra fler försök att tolka ursprunsfrågan, men samma bländartal och brännvidd kan ju ge olika utseende på bokhen på samma kamera om olika objektiv används, se länken nedan. Det finns alltså ingen skillnad i slärpedjup i de fallen. Jag sökte en generell skillnad mellan mellanformatare och småbildskameror i det avseendet.

http://photo.net/equipment/canon/ef50/
 
Storleken på sensorn spelar en stor roll. Med större sensor blir övergången automatiskt mjukare eftersom den tecknas över en större sträcka på filmen/sensorn.

Sen spelar objektivkonstruktionen stor roll för hur oskärpa tecknas. Två olika objektiv med samma brännvidd/bländare på samma kamera tecknar oskärpan olika.Generellt kan man nog säga att mellanformatsoptik har fått lite mer omsorg än småbildsoptik. Sen finns det optik för småbild som är riktigt bra t ex Zeiss 85/1,4 och Cannon 85/1,2L även om de inte riktigt når ända fram.
 
ANNONS