Annons

Varför så varma bilder från mitt Pentax-F SMC 35-105 mm objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

david_hakansson

Aktiv medlem
Jag har en Pentax SFXn från -88, med ett objektiv Pentax-F SMC 35-105mm 1:4-5.6, och alla bilder blir gul/röda. Har använt mig av olika filmer för att kompensera detta, men inte lyckats. Man kan se redan i sökaren hur objektivet förvränger färgen!

Någon som känner till detta och vad man kan göra åt det? Finns det filter att kompensera det med? Några rekommendationer angående det isåfall?

/David

ps. Tips på begagnad kamera (med flertal objektiv)som ger klara skarpa bilder för max 5.000:- ? :) ds.

Kanske en dum fråga, men det råkar inte sitta ett värmande filter på linsen?

Pentax använde från 60-talet och framåt (vet ej hur länge) (svagt) radioaktivt lanthanumglas i vissa linser. Dessa färgas gulaktiga med tiden pga det radioaktiva sönderfallet. Denna gulaktighet kan enkelt repareras med ett minimum av verktyg även av tekniskt helt inkompetenta personer:

http://www.hermes.net.au/bayling/repair.html

/Martin

Har du provat rengöring?

Om ditt objektiv påverkats av radioaktivt sönderfall eller bara behöver en rengöring vet jag inte. Jag vet däremot att vissa modeller av Swarowskijs kikare tex gamla 10x40 och 8x56 blir gula efter bara 5-10 år. Dessa kikare är kvalitetskikare i det övre prisskicket (motsvarande modeller idag kostar 9000-12000 kr).Efter rengöring hos märkesverkstaden eller annat kikarlabb är de däremot som nya. Kanske skulle en rengöring hjälpa dig?!

Använder du negativ film? Isåfall, är du säker på att det inte är labbet som kopierar bilderna alldeles för varma? Ditt objektiv har nämligen absolut inget med saken att göra.

Det är inte helt enkelt så att du tar bilder i befintligt ljus inomhus med vanlig dagsljusfilm? Eftersom färgtemperaturen inte stämmer får man då gula bilder.

Du kanske inte behöver reparera objetivet så drastiskt som att slå sönder det. :)

Det finns färgkorrektionsfilter som kan hjälpa.

Exempelvis B+W filter CC 10-B, ett mycket ljusblått filter som håller tillbaka gulstick.

Bifogar en scan ur B+W's katalog. Du kan kolla med www.aifo.se vad sådana filter kostar.

Om du fotar svartvitt så kan du i alla fall vara glad över att få finare himlar även utan gulfilter. :)

Bilagor

• korrektionsfilter.jpg
    korrektionsfilter.jpg
    12.8 KB · Visningar: 293
Ah, mer åt det gulröda hållet var det ja. Då är det nog bättre med ett cyan (blågrönt) korrektionsfilter. Bifogar igen en scan.

Bilagor

• korrekstionsfilter.jpg
    korrekstionsfilter.jpg
    8 KB · Visningar: 284
Re: Har du provat rengöring?

Tonyeagle skrev:
Om ditt objektiv påverkats av radioaktivt sönderfall eller bara behöver en rengöring vet jag inte. Jag vet däremot att vissa modeller av Swarowskijs kikare tex gamla 10x40 och 8x56 blir gula efter bara 5-10 år. Dessa kikare är kvalitetskikare i det övre prisskicket (motsvarande modeller idag kostar 9000-12000 kr).Efter rengöring hos märkesverkstaden eller annat kikarlabb är de däremot som nya. Kanske skulle en rengöring hjälpa dig?!

Det är en idé. Det kan handla om slöjade linsytor. Vissa objektiv behöver inte vara i en dålig miljö för att få sådana slöjor, utan det kan räcka med ångor från smörjmedel från objektivets mekanik, eller rent av att olja spridit sig ut över linsytorna.

Fråga en bra Pentaxreparatör först om de känner till problemet. Kanske säger de att det kan vara värt att testa rengöring, eller så vet de om ifall själva glasmaterialet gulnat.

Om det ser gult ut i sökeren behöver det inte alls bero på objektivet. Olika kameratillverkares sökare har ofta lite olika färger.

Re: Re: Har du provat rengöring?

J. Patric skrev:
Det är en idé. Det kan handla om slöjade linsytor. Vissa objektiv behöver inte vara i en dålig miljö för att få sådana slöjor, utan det kan räcka med ångor från smörjmedel från objektivets mekanik, eller rent av att olja spridit sig ut över linsytorna.

Om man vid flygning inte är säker på om det incheckade bagaget lastas i en tryckkabin, bör man inte checka in sina objektiv. Vad som händer vid tryckfall är att en del av den olja och det fett som finns i objektivet förgasas för att vid landning och tryckhöjning åter kondenseras. Problemet är att kondensering då sker bl.a. på alla linsytor. Om detta är fallet antar jag att det går att få rengjort på verkstad.
Roine W

Det ligger fortfarande närmare till hands att tro att det är labbet som schabblat sig. Ett enkelt sätt att kontrollera är ju att sätta dit ett anat objektiv, kolla i sökaren, ta en rulle med bilder och lämna in den till samma labb. Gör det innan du lämnar in objektivet till en verkstad.

Re: Re: Re: Har du provat rengöring?

Roinew skrev:
Om man vid flygning inte är säker på om det incheckade bagaget lastas i en tryckkabin, bör man inte checka in sina objektiv. Vad som händer vid tryckfall är att en del av den olja och det fett som finns i objektivet förgasas för att vid landning och tryckhöjning åter kondenseras. Problemet är att kondensering då sker bl.a. på alla linsytor. Om detta är fallet antar jag att det går att få rengjort på verkstad.

Du har ett bra tips där. Värt att tänka på. Vid flygning tänker ju de flesta bara på att filmen helst inte bör gå genom röntgen.

jag har själv en sfx-n o den har jag inte haft några problem med färgerna på
förmodligen är det nått med ditt objektiv som du har på kameran

ANNONS
Götaplatsens Foto