Annons

Varför skrämmer 40D småfåglarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Enicar

Aktiv medlem
Sebastian Mandrean skrev:
Ni två har precis, i mina ögon, vunnit pris för mest politiskt korrekta uttalande.

Snälla, som grädde på moset kan ni väl också polisanmäla honom för att hans bil släpper ut för mycket koldioxid?
Släpper Robins bil ut för mycket koldioxid?
In i kupén och tränger bort syret kanske?
Det kanske är därför han verkar lite yr i huvudet ibland. :)
 

Osquar

Aktiv medlem
Sebastian Mandrean skrev:
Ni två har precis, i mina ögon, vunnit pris för mest politiskt korrekta uttalande.

Snälla, som grädde på moset kan ni väl också polisanmäla honom för att hans bil släpper ut för mycket koldioxid?
Okej, antingen bockar å bugar jag eller så ber jag dig lämna denna tråd om ditt inlägg var tänkt som ett ironiskt inslag i ämnet otillbehörlig småfågeljakt. Vad koldioxidutsläpp har med den exemplifierade olagliga småfågeljakten att göra, får du gärna utveckla...

/Oscar
 

tormig

Aktiv medlem
Osquar skrev:
Okej, antingen bockar å bugar jag eller så ber jag dig lämna denna tråd om ditt inlägg var tänkt som ett ironiskt inslag i ämnet otillbehörlig småfågeljakt. Vad koldioxidutsläpp har med den exemplifierade olagliga småfågeljakten att göra, får du gärna utveckla...

/Oscar
Varför skall han lämna denna tråd? Ursprungsfrågan handlar varför en 40D framkallar ett visst beteende hos fåglar. Det är väl snarast de som kapat den börjat diskutera "otillbehörlig småfågeljakt" som bör lägga ner. Och anser sig trådskaparen fått svar kan ni ju plocka upp tråden "otillbehörlig småfågeljakt" någon annastans, lämpligen på någon skogsmullesajt.
 

hages

Medlem
PMD skrev:
Jag betvivlar inte att man fångar fåglar i stor skala i södra Europa (bl.a. med stora nät), men just den där metoden vill jag nog ha mer substantiella bevis för innan jag tror på den.
Jag kan bara hålla med Oscar m fl. i hans inlägg mot att hantera djuren i vår närhet på detta sätt då vi samtidigt bedriver kampanjer för att skydda fåglarna från illegal jakt i södra Europa! Att "garva" åt några stackars fastlimmade duvor är ingen större merit och hör inte hemma i något forum anser jag.

Att Per dessutom vill ha substantiella bevis är också trist. En snabb sökning på internet visar bl a detta; http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2001/02&bet=MJ465, läs bl a under Malta!!

Att ämnet är känsligt märks av följande inlägg

tormig skrev:
Varför skall han lämna denna tråd? Ursprungsfrågan handlar varför en 40D framkallar ett visst beteende hos fåglar. Det är väl snarast de som kapat den börjat diskutera "otillbehörlig småfågeljakt" som bör lägga ner. Och anser sig trådskaparen fått svar kan ni ju plocka upp tråden "otillbehörlig småfågeljakt" någon annastans, lämpligen på någon skogsmullesajt.
och visar med all tydlighet på svårigheten att få till ett vettigt tänk och skydd för annat än oss själva!
Varför hör inte ett sådant inlägg hemma på denna site, där många av oss verkligen värdesätter alla de fantastiska fågelbilder som dagligen publiceras?

//Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
hages skrev:
Att "garva" åt några stackars fastlimmade duvor är ingen större merit och hör inte hemma i något forum anser jag.
Det håller jag nog med om, men har någon gjort det? Jag har då inte garvat åt fastlimmade duvor, så jag inser inte riktigt varför du kommenterade mig med detta.

Att Per dessutom vill ha substantiella bevis är också trist.
Varför är det trist?

En snabb sökning på internet visar bl a detta; http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2001/02&bet=MJ465, läs bl a under Malta!!
Enda källan är ett nummer av Vår Fågelvärld (nr 5/2001) som jag inte har hittat på nätet. Nog borde det väl finnas något bättre att hänvisa till på nätet än den där motionen?
 

tormig

Aktiv medlem
hages skrev:

Varför hör inte ett sådant inlägg hemma på denna site, där många av oss verkligen värdesätter alla de fantastiska fågelbilder som dagligen publiceras?

//Stefan
Ah, du menar de där tusentals bilderna på stillasittande fåglar där merparten av kommentarerna berömmer fotografens kamera för dess förmåga att ställa skärpan rätt mha sina zillioner autofokuspunkter?

Förstår fortfarande inte vad inlägg om fastlimmade fåglar har med en 40D:s eventuella inverkan på ej fastlimmade fåglar att göra.
 

cw-op

Aktiv medlem
tormig skrev:
Ah, du menar de där tusentals bilderna på stillasittande fåglar där merparten av kommentarerna berömmer fotografens kamera för dess förmåga att ställa skärpan rätt mha sina zillioner autofokuspunkter?

Förstår fortfarande inte vad inlägg om fastlimmade fåglar har med en 40D:s eventuella inverkan på ej fastlimmade fåglar att göra.
En tråd är en tråd är en tråd och nu halkade tråden in på syrrans osmakliga metod med lim på balkongen. Exakt hur kul är det att se en fågel kämpa tio gånger för att komma loss?

Är man en tänkande och inkännande människa ser man väl ändå ett steg längre. Längre än det roliga i att se en fågel flaxa för sitt liv? Tydligen inte vilket bevisar att Osquars inlägg var helt rätt i tråden.

Snudd på tjänstefel att inte kommentera det där särskilt om man är en serlös fågelfotograf av Osquars kaliber. Å du Torbjörn, gå in och kolla hans bilder så fattar du vad jag menar! Det första stycket du skrev glömmer vi va? Får mig osökt att tänka på Nanne Grönwall och schlagerfestivalen. JANNE
 

RG

Avslutat medlemskap
cw-op skrev:
En tråd är en tråd är en tråd och nu halkade tråden in på syrrans osmakliga metod med lim på balkongen. Exakt hur kul är det att se en fågel kämpa tio gånger för att komma loss?
Hur kul är det att ha en jävla massor av duvor på balkongen så att man inte kan använda den för den är så nedskiten och nu är det knappt några duvor kvar. Skulle luftgevär vara en bättre metod?
 

hages

Medlem
PMD skrev:
Varför är det trist?

Enda källan är ett nummer av Vår Fågelvärld (nr 5/2001) som jag inte har hittat på nätet. Nog borde det väl finnas något bättre att hänvisa till på nätet än den där motionen?
Varför det är trist? Jo i mina ögon verkar du betvivla att metoden har använts och då undrar jag vad du egentligen är ute efter i bevisföringen!

Att metoden verkligen har använts finns bevis för, möjligen inte åtkomligt på nätet, men fler personer som besökt området kan vittna om detta, och en regeringsmotion räcker mer än väl för att övertyga åtminstone mig om riktigheten.
Saknar du möjligen bildbevis eller dyligt att få frossa i på nätet?

Att man inte hittar mer på nätet är väl för att det inte längre är rumsrent att publicera dessa hemska jaktmetoder?? Och att man är rädd för att bli identifierad! //Stefan
 

Vandraren

Aktiv medlem
tormig skrev:
Och anser sig trådskaparen fått svar kan ni ju plocka upp tråden "otillbehörlig småfågeljakt" någon annastans, lämpligen på någon skogsmullesajt.
Det verkar vara svårt att få vuxna människor att förstå att djurplågeri inte är ok, så det är nog helt rätt att börja pränta in det hos barnen redan i mulleskolan...
 

PMD

Aktiv medlem
hages skrev:
Varför det är trist? Jo i mina ögon verkar du betvivla att metoden har använts och då undrar jag vad du egentligen är ute efter i bevisföringen!
Jag tror att du bör läsa lite noggrannare. Jag har inte försökt bevisa någonting. Jag har ifrågasatt ett påstående. Det är en stor skillnad.

Jag börjar luta åt att den metod som har beskrivits faktiskt används. Tillräckligt många indicier talar för det, även om något riktigt konkret inte har presenterats än.

[...] en regeringsmotion räcker mer än väl för att övertyga åtminstone mig om riktigheten.
(En riksdagsmotion, menar du nog).

Med tanke på vilka stolligheter våra kära folkvalda politiker brukar komma med ibland (minns installationen av en vattenvirvlare i riksdagen), så är knappast en riksdagsmotion att betrakta som en pålitlig källa.

Notera f.ö. att jag inte har uttryckt någon som helst åsikt om den altuella fågelfångarmetoden, varken positiv eller negativ.
 

Nordlund32

Aktiv medlem
Vuxen.....öhhhhhh

Robin är visseligen 18-årsmyndig med röstkort till nästa val & möjlighet till körkort (lr?). Men vuxen, ja det kan man fråga sig...... Och syrran är fyrtio år fyllda?

Luftgevär? Fantastiskt alternativ. Inte ens värt att diskutera om det etiska som moraliska tänkandet inte sträcker sig längre.

Ett litet tips RGL håll dig till andra diskussioner än de som rör djur & natur. Etikämnet och fåglar verkar....ja... kort sagt inte riktigt ditt gebit.

Ska jag försöka hålla mig till tråd-ämnet skrämda talgoxar kanske slutarljudet är högt på 40D? Slutaren brukar kunna skrämma en del bevingade varelser

/Mattias
 

hages

Medlem
PMD skrev:
Jag tror att du bör läsa lite noggrannare. Jag har inte försökt bevisa någonting. Jag har ifrågasatt ett påstående. Det är en stor skillnad.

Jag börjar luta åt att den metod som har beskrivits faktiskt används. Tillräckligt många indicier talar för det, även om något riktigt konkret inte har presenterats än.

(En riksdagsmotion, menar du nog).

Med tanke på vilka stolligheter våra kära folkvalda politiker brukar komma med ibland (minns installationen av en vattenvirvlare i riksdagen), så är knappast en riksdagsmotion att betrakta som en pålitlig källa.

Notera f.ö. att jag inte har uttryckt någon som helst åsikt om den altuella fågelfångarmetoden, varken positiv eller negativ.
Nej Per, du har inte försökt bevisa något, men du ville ha konkreta bevis, om jag inte helt misstolkar dina ord i tidigare inlägg.
Att dessa bevis inte hittas så enkelt på Internet må så vara, men när personer (bl a Anders Wirdheim i ett tidigare inlägg av Osqar) som besökt området vittnar om att detta faktiskt har inträffat, samt att man efter påtryckningar tar till en riksdagsmotion (som du helt riktigt påpekade) som ett medel för att förhindra vidare fångst med denna metod, ja då har jag svårt att förstå dina invändningar och undrar vilka bevis du vill ha för att bli övertygad om att metoden faktiskt har förekommit.

Att du inte tagit ställning för eller emot en sådan fångstmetod berättar kanske mer om dig själv än något annat, vad vet jag?
 

PMD

Aktiv medlem
hages skrev:
Nej Per, du har inte försökt bevisa något, men du ville ha konkreta bevis, om jag inte helt misstolkar dina ord i tidigare inlägg.
Jag skrev ju att indicerna talar för att det förekommer. För att bli helt övertygad behövs det mer. Förmodligen skulle artikeln i Våra Fågelvärld, som motionen hänvisade till, vara övertygande om den inte fabulerade helt fritt.

Att du inte tagit ställning för eller emot en sådan fångstmetod berättar kanske mer om dig själv än något annat, vad vet jag?
Nu var det ju inte min ställning som var frågan, utan huruvida fångstmetoden förekommer. Det är bra om vi kan hålla oss till en fråga i taget.

Att jag inte har uttryckt en åsikt betyder f.ö. inte att jag inte har tagit ställning. (Många "inte" där, men jag är i grunden en positiv person. :)
 
ANNONS