Annons

Varför utdraget perspektiv vid vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

olav.karlsson

Aktiv medlem
Jag vet att perspektivet blir utdraget om man använder vidvinkel objektiv och tillplattat då man använder teleobjektiv.
Det jag undrar är varför det blir så?

Det beror på fotograferingsavståndet inte av brännvidden.

Om du står 100 meter bort med ett tele och fotar två hundar som står 1 meter ifrån varandra så står hundarna förhålladevis nära varandra

Om du istället sätter på en vidvinkel och gör samma bild när du är 1 m från hundarna står hundarna förhållandevis rätt långt från varandra.

Jämfört med ögats seende, eller ett normalobjektiv, så täcker ett vidvinkelobjektiv in en vidare vinkel (aha, vidvinkel..) i sitt "seende". När vi betraktar ett objekt genom en vidvinkellins ser vi därför en större "sfär" än vad som normalt ryms inom ögats seende. Objektet upplevs därför som förvrängt.

Det blev krångligt, men ungefär så tror jag det är...

Titta utan kamera på en människapå riktigt nära håll, så nära du kan fokusera (eller på byggnad fast öka då avståndet) . Gå sedan ett antal meter tillbaka, säg att du minst fyrdubblar avståndet. Perspektivet är nu helt annorlunda trots att bränvidden är i princip densamma (ögat fokuserar genom att ändra bränvidd litegran). Det är enbart avståndet som påverkar perspektivet

Ett experiment.

Ta en bild på ett föremål med ett normalobjektiv på nära håll.

Backa och fotografera samma föremål med samma normalobjektiv.

Om du nu beskär den andra bilden så att du får samma utsnitt som i den första så kommer perspektiven att se olika ut. Enbart beroende på avståndet.

Att man pratar om "vidvinkelperspektiv" är lite felaktigt egentligen. Det är ett olyckligt begrepp. Kanske har det uppkommit för att man vanligen använder vidvinkelobjektiv på kortare avstånd än man använder teleobjektiv.

Hmmm,

fast det är inte så tokigt att prata om vidvinkelperspektiv. Man menar förmodligen den extrema effekt man får "i kanterna" när man använder ett vidvinkelobjektiv. Det får man inte med tele, eftersom det området inte täcks.

Andra faktorer som gör att det känns ovant är att vi har två ögon, vi panorerar med ögonen samt att ljuset från ett objektiv projiceras på en platt yta, jag tror att om människor hade vidvinkel så skulle det vara ett fish-eye :)

Talar vi om samma saker?

Med "perspektiv" avses egentligen motivdelarnas inbördes positions-, storleks- och avståndsförhållanden. T.ex. den effekten att om du går nära ett litet objekt så kan det hindra dig från att se ett större objekt som är långt borta från dig. Typexemplet på en sådan perspektiveffekt är tricket med tummen som döljer månen.

Tyvärr använder folk ofta termen för att beskriva hur teleobjektiv "trycker ihop bilden", ger den ett trådimensionellt uttryck och hur vidvinklar ger motsatt effekt.

Perspektivet bestäms av avståndet till motivet (eller motiven). Utsnittet bestäms av brännvidden.
Tyvärr har jag ingen bra term för att beskriva den där effekten att tele trycker ihop och vidvinkel ger djup/avstånd.

Om man vill plåta, låt säga en ö långt ute i havet med en klippa i förgrunden på stranden och vill ha ett visst utsnitt med både klippan och ön på bilden (inget mer).

Med vidvinkelobjektivet så måste du stå väldigt nära klippan för att få önskat utsnitt, vilket givetvis gör att klippan är en mycket stor del av bilden.

Tar man därimot och använder ett teleobjektiv för att få samma utsnitt så måste man backa en bra bit och kommer alltså mycket längre ifrån klippan, klippan blir alltså en betydligt mindre del av bilden i förhållande till ön eftersom du står mycket längre ifrån, i % står du därimot inte mycket längre ifrån ön (kanske mindre än 1%)..vilket gör att ön kommer verka vara mycket större.

ANNONS
Götaplatsens Foto