Annons

Variabelt ND-filter släpper in MER ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Jag testade ett variabelt ND-filter på min Panasonic FZ1000 och ställde manuellt in ISO 100, F8 och en slutartid på 1 resp 2 sekunder.

Jag skulle bara testa filtret och hade inte något stativ men satt still i en stol och tog bilder ut över havet.

Jag justerade filtret över de olika lägena men i de allra flesta fall blev bilderna kraftigt överexponerade och det blev inget motiv alls. I något läge kunde jag se en viss effekt av filtret men det blev inte några godtagbara bilder.

Vad beror de här problemen på?

Har du kontrollerat att med de inställda värdena på Iso, bländare och slutartid ger en korrekt exponering med filtret monterat? För mig låter det som om kameran redan med dina inställningar får för mycket ljus in till sensorn. Jag skulle ändra slutartid till en kortare så att du får korrekt exponering alternativt använda slutartidsautomatik.

Senast ändrad:
Hur många steg är det variabelt mellan?
1-5? Upp till 10?

Satt ute och fotade ut mot havet låter som solsken?
Det låter som att du ställt in minst 10 stegs överexponering.

Två små frågor.
1: Vad får du för slutartid om du sätter kameran i bländarprioritet väljer ISO100 och bländare f/8 utan ND-filtret?
2: vad har ditt variabla ND-filter för min/max-värde?

Det råkar förhålla sig så att jag relativt nyligen tog några bilder från bryggan i Furusund så har jag några på f/8, 1/200+- och ISO 64 och du ligger några steg över det, bara som referens. Klockan var dock över 19 när jag tog dessa, dvs inte alls lika ljust som mitt på dagen.

Jag testade ett variabelt ND-filter på min Panasonic FZ1000 och ställde manuellt in ISO 100, F8 och en slutartid på 1 resp 2 sekunder.

Jag skulle bara testa filtret och hade inte något stativ men satt still i en stol och tog bilder ut över havet.

Jag justerade filtret över de olika lägena men i de allra flesta fall blev bilderna kraftigt överexponerade och det blev inget motiv alls. I något läge kunde jag se en viss effekt av filtret men det blev inte några godtagbara bilder.

Vad beror de här problemen på?
Du har tagit bilderna med alldeles för lång tid.

Man kan roa sig med att mata in dina värden i denna exponeringskalkylator för att få en uppfattning om vilka motiv som passat.

ANNONS
Götaplatsens Foto