Annons

varm ton i bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars-Åke

Aktiv medlem
Jag ska fotografera en modell nu snart. Det är första gången jag ska göra det och min tanke är att jag ska få en varm ton i bilden.
Jag har 2 st lösa blixtrar att ta till samt en reflexskärm. Har provat tidigare att fota med blixt men den där varma tonen i bilden har uteblivit. Så min fråga är hur gör jag?
Ska jag använda filter eller annan typ av film eller ska jag rikta mina blixtrar på ett speciellt sätt??? jag har använt dagsljusfilm i mina tidigare tester...
 

Sumpen

Aktiv medlem
Jag utgår ifrån att det är färg du vill ha. Se till att inte använda negativ färgfilm emedan kopieringsföretaget korrigerar eventuella färgstick, dvs den varma bildton du vill ha kanske kopieringsföretaget anser är onormalt och korrigerar det till en kallare ton. Använd diafilm.

Prova med att sätta ett varmfilter framför objektivet. Eller så kan du sätta något gulare filter framför blixtarna, eller prova att använda en reflektor som är guldfärgad.

Något av ovanstående borde rendera en varmare ton, har ej provat själv.

/Erik
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Ska man få ett varmt ljus med blixtar så ska man placera dem nära motivet. Det är alltid svårt att få det riktigt bra om man inte har studioblixtar. Men det kanske du har. Bäst effekt blir det med en bouncer. Men har man inte det kan man nog skapa en fin effekt av ett paraply som är vitt. Helst ska blixtljuset slå i något, tex aluminiumfolie innan det passerar genom det vita paraplyet.
Reflexskärmen kan nog ge effekt om den placeras nära motivet så den reflekterar mycket ljus.
Filter går nog också bra men ska man använda dem är det ändå viktigt att man skapar ett jämnt och fint blixtljus.
Pröva gärna lite innan du ska ta de riktiga bilderna. Det är det värt om det inte är en modell du kan använda flera gånger.
Lycka till!
 

Lars-Åke

Aktiv medlem
varma bilder

jo jag har 2 st studioblixtrar med paraply som är försedd med silver yta men den går att ta bort så att jag får ett vitt paraply istället.
har även tillgång till sepia filter och ett A198 filter (orange) samt A027,A028 samtliga filter är cokin filter .(A027,A028 filtrena ska visst vara "Varma" filter om jag förstått det rätt)
Har tyvärr bara tillgång till modellen en gång.
Ska följa era råd och göra mitt bästa.
 
ANNONS