Annons

Varning för NIKON ( blocket )

Produkter
(logga in för att koppla)
För mig handlar det om storleken på penningpungen som skall överlämnas vid en affär. Större summor transfererar jag aldrig utan säkerhet av något slag. Mindre summor kan jag gärna betala i förskott. Har aldrig blivit blåst än så länge,

Har filosofin att jag inte kan misstänkliggöra varenda individ vid varje affär. Jag tror gott om de flesta människor. Vilket också visat sig stämma bra.
Blir jag nån gång blåst så får jag ta det. Hellre glad och öppen än paranoid och tro att jag skall bli lurad vid varje affär.

Inte skulle jag ringa och kolla upp någon, hos fogden eller straffregister eller vad det nu kan va. Det enda jag kollar vid större affärer, typ fordon eller liknande är om det finns skuld innan köp.

Sen får du också en känsla vid affärer som du får lita på.
Känns något olustigt så avstå. Har funkat hur bra som helst i en massa år. Sunt förnuft har någon nämnt och det är väl bra.

Brukar också använda mig av vänner runt hela landet vid inköp om möjligt då avstånden är stora och summan är något hög.
Kanske något att börja med här på fotosidan, ett nätverk över landet som hanterar affärer live. Via vissa bilklubbar kikar vi också på objekt åt varandra över hela landet och i viss mån utomlands innan en noggrannare syn görs vid köp. Helt perfekt.
 
Brukar också använda mig av vänner runt hela landet vid inköp om möjligt då avstånden är stora och summan är något hög.
Kanske något att börja med här på fotosidan, ett nätverk över landet som hanterar affärer live. Via vissa bilklubbar kikar vi också på objekt åt varandra över hela landet och i viss mån utomlands innan en noggrannare syn görs vid köp. Helt perfekt.

Då kommer Halta Lotta hem till mig
med rösten fylld av gråt
och säger vem i hela världen kan man lita på?
 
Ja så här kan det gå när det brister i kommunikationen.
Mitt objektiv dök upp idag, allt är sjysst och det motsvarar beskrivningen.

Säljaren har fortfarande inte hört av sig varken via telefon eller mail,fanns inte heller nåt meddelande i paketet, paketet postades den 18:e och jag fick avin idag den 20:e.
Jag kommer ringa till polisen under dagen och dra tillbaka anmälan då det i mitt fall inte begåtts nåt brott.

Hur har det gått för er andra?
 
Vad jag menar är att man ska akta sig för att anklaga folk på internet. Det sprider sig fort, och det kanske inte är så jättekul den gången det är ett missförstånd.

Vill påstå att man snarare ska akta sig för att tro på allt man läser på internet. Men det är klart, folk tror ju fortfarande att allt dom ser på tv och läser i tidningarna är sant...
 
Ja så här kan det gå när det brister i kommunikationen.
Mitt objektiv dök upp idag, allt är sjysst och det motsvarar beskrivningen.

Säljaren har fortfarande inte hört av sig varken via telefon eller mail,fanns inte heller nåt meddelande i paketet, paketet postades den 18:e och jag fick avin idag den 20:e.
Jag kommer ringa till polisen under dagen och dra tillbaka anmälan då det i mitt fall inte begåtts nåt brott.
Vad bra då.

Törs man fråga hur länge du väntade innan du anmälde honom hos polisen? Bara så man vet vilka man marginaler man har om man skall sälja något.

Polisen kanske inte heller är så intresserade av ärenden utan grund. Vad skall de tro nästa gång du ringer dit och anmäler ett "bedrägeri"? Läge för ett nytt ärende måhända, för en falsk anmälan är väl inte heller något att ta lätt på.
 
Vad bra då.

Törs man fråga hur länge du väntade innan du anmälde honom hos polisen? Bara så man vet vilka man marginaler man har om man skall sälja något.

Polisen kanske inte heller är så intresserade av ärenden utan grund. Vad skall de tro nästa gång du ringer dit och anmäler ett "bedrägeri"? Läge för ett nytt ärende måhända, för en falsk anmälan är väl inte heller något att ta lätt på.

Absolut, jag står för mitt beslut att polisanmäla händelsen då jag vid den punkten kände mig lurad. Jag gjorde polisanmälan 5 dagar efter att paketet borde ha anlänt och i samband med att den andra tråden dök upp där flera andra va inne på samma linje som mig. Marginaler å marginaler, säg inte att du skickar paketet idag om du inte har för avsikt att göra det, hör av dig på något sätt om det kör ihop sig, nu finns det ju lägen där man kanske inte kan höra av sig på 5 dagar men dom är nog lätträknade.

Jag har mina egna teorier om vad som har hänt men dom håller jag nog för mig själv, skall försöka kontakta säljaren igen för att få en förklaring samt förklara mitt agerande om han är intresserad.
Sen är det ju lätt med facit i hand att kritisera men jag antar att du själv inte sitter/satt i samma sits?
 
Vad skall de tro nästa gång du ringer dit och anmäler ett "bedrägeri"? Läge för ett nytt ärende måhända, för en falsk anmälan är väl inte heller något att ta lätt på.

Försöker man flera ggr att få tag i säljaren utan att lyckas så måsta man ju dra gränsen någon stans.
Jag tycker att det är märkligt att " helt plötsligt" dyker paketen upp.
Jag tror nog att säljaren antagligen läst här på forumet eller hört av Polisen och fått kalla fötter och gjort rätt för sig.

Det är bra att det har löst sig.........
 
Jag tycker att det är märkligt att " helt plötsligt" dyker paketen upp.
Jag tror nog att säljaren antagligen läst här på forumet eller hört av Polisen och fått kalla fötter och gjort rätt för sig.

Ren spekulation. En del människor har ett väldigt omfattande liv utanför Fotosidan andra websidor... ..och man måste inte vara nåbar jämt...

Kanske är det en generationsfråga, eller livsstilsfråga? Men inte fan skulle jag vilja bli polisanmäld för att jag inte svarat på mail eller telefon på fem dagar.
 
Ren spekulation. En del människor har ett väldigt omfattande liv utanför Fotosidan andra websidor... ..och man måste inte vara nåbar jämt...

Kanske är det en generationsfråga, eller livsstilsfråga? Men inte fan skulle jag vilja bli polisanmäld för att jag inte svarat på mail eller telefon på fem dagar.

Självklart är det spekulationer....... och inte ska man heller bli polisanmäld för att man inte svarar på mail.....
MEN nu har personer betalt pengar och blivet lovade saker vid ett visst datum, och då ska man ha sakerna........
Jag tror att har inte Polisanmälningarna och skrivandet på denna sida blivet av så har det inte blivet några kamera saker för grabbarna.
Har jag sålt något och inte kan skicka det av en anledning så svarar jag i telefon eller vad som, och inte håller mig undan.

Tyvärr.... men livet är inte som en dröm alltid och jag har inget förtroende för folk som inte kan hålla vad dom lovat.
 
Man ska hänga ut bedragare så fort som möjligt, Jag blev räddad på 1400U$D tack vara olika forum av ett visst företag på nätet, Jag han spärra kontot innan de drog pengarna, trots det skickade de en bekräftelse att varan är skickad....nu efter 1 år så har inget gratis ännu dykt upp ;). Detta var ett företag med VISA betalnings tjänst och verkade seriöst.

När det gäller privatpersoner så ska man inte vara rädd för att betala i förskott, men då EJ DIRKET TILL SÄLJARENS KONTO, utan man skall använda www.internetgirot.se.
 
Ren spekulation. En del människor har ett väldigt omfattande liv utanför Fotosidan andra websidor... ..och man måste inte vara nåbar jämt...

Kanske är det en generationsfråga, eller livsstilsfråga? Men inte fan skulle jag vilja bli polisanmäld för att jag inte svarat på mail eller telefon på fem dagar.


Jag tycker nog att man kan polisanmäla efter fem dagar om han inte skickar som han lovat och varken hör av sig eller går att nå.

För jag tror inte lögn är en generationsgrej utan en idiotgrej som ska behandlas därefter.

Jag personligen skulle nog knacka på din dörr först.
 
Hej!

Jag är en ny medlem här på Fotosidan och less på alla bedragare på Blocket. Det verkar finnas extra många på foto delen?

Gång på gång kommer det in relativt billiga kameror som annonsören vill ha extra snabbt betalt för. Säger man att man kan hämta kameran är man inte intressant för köparen längre.

Dagens
http://www.blocket.se/vi/20919378.htm?ca=23_3_s
- ringde, när han märkte att jag kunde hämta kameran avbröt han samtalet.

Man ska självklart inte betala in några pengar i förväg. Det som stör mig mest är att alla dessa typer gör att folk förlorar tron på människor i allmänhet.
 
Är det bara jag som tycker att man får skylla sig själv om man är så naiv att man betalar i förskott direkt till en vilt främmande människa och blir blåst på konfekten?
 
Är det bara jag som tycker att man får skylla sig själv om man är så naiv att man betalar i förskott direkt till en vilt främmande människa och blir blåst på konfekten?

Visst är det så.

Jag sålde min systemkamera förra veckan och uppmanade köparen att köpet skulle genomföras via http://www.internetgirot.se
men då hon ville ha kameran så snabbt som möjligt ville hon betala in pengarna direkt på mitt konto.

Tack vare Blocket skojarna är fler och fler misstänksamma mot annonsörerna vilket inte är fel i sig men det har sitt pris också.

Jag är i alla fall lite less :)
 
Boris:
Eftersom jag letar kamera till en kompis ringde jag på samma annons (visst fanns det kvitto, det medsändes osv...). Yada,yada....
Jag bor också i närheten, och erbjöd mig att hämta mot kontant betalning idag. Då fick jag luren i örat - *klick*.

Jag anmälda annonsen till Blocket, och fick tillbaka ett personligt mailsvar efter tio minuter - som sade att de skulle försöka verifiera uppgifterna. Var det tar vägen från detta har jag inte en aning om.
 
Boris:
Eftersom jag letar kamera till en kompis ringde jag på samma annons (visst fanns det kvitto, det medsändes osv...). Yada,yada....
Jag bor också i närheten, och erbjöd mig att hämta mot kontant betalning idag. Då fick jag luren i örat - *klick*.

Jag anmälda annonsen till Blocket, och fick tillbaka ett personligt mailsvar efter tio minuter - som sade att de skulle försöka verifiera uppgifterna. Var det tar vägen från detta har jag inte en aning om.

Det är så tråkigt men härligt att du anmälde det hela till Blocket! Hoppas det blir någon form av reaktion från deras sida.
Jag tror inte att dem vill bli kända som skojarnas annonseringsajt :)

Flera annonsörer( både killar och tjejer ) har kört med samma taktik. Undrar om det inte ligger något större bakom.

Hoppas bara inte någon blir lurad av dessa skojare för än finns det sådana som jag sålde min kamera till som är villiga att betala pengar in på kontot.

Ha det bra!
 
Det vore kanske en bra princip att alla affärer gjordes med hjälp av s.k. leveransgaranti typ Payson eller Internetgirot. Tyvärr smutskastar vissa säljare, som anser sig vara seriösa, de affärsmetoderna. De säger att om köparen säger att de bara fått en sandsäck så får köparen tillbaka pengarna OCH kan behålla varan. Så är det inte. Vid oenighet mellan köpare och säljare låses pengarna tills enighet råder eller tills Tingsrätt och Kronofogde sagt sitt. Detta kräver att både köpare och säljare har koll på vad de gör. Kanske ska man dokumentera och ha vittnen både som säljare och köpare. Det underlättar om det blir en tvist.

Har stött på några fall där säljaren har försökt att manipulera Paysons leveransgaranti. Köparen har alltså betalt in pengarna varvid säljaren fått info om att pengarna finns och att varan ska skickas senast visst datum. Efter ett par dagar har köparen fått ett mail som ser ut att komma från Payson där det står att affären är klar och att köparen uppmanas att godkänna affären så fort som möjligt. Då köparen kollat med Payson framgår det att mailet inte kommer från Payson. Payson påpekar då, för köparen, att man absolut inte ska godkänna en affär med leveransgaranti förrän man har rätt vara i sin hand… I dessa fall har ingen vara levererats och det har då kostat köparna 500 – 1000 kr. Om de betalat i förskott hade de förlorat 15 000 – 30 000 kr…

Dessa fall har anmälts till dessa skojares internetleverantörer och de är avregistrerade enl. uppgift i hemliga mail från dessa…
/Harald
 
ANNONS