Annons

Varning för oseriös fotobutik, fotomaster Västerås

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

screamin-daemon

Aktiv medlem
Vill bara tala om en riktig dålig upplevelse....

För ett tag sedan hittade jag en prislista på nätet från fotomaster i Västerås. Såg att det fanns en del Beg. Minolta däribland Minolta 70-210 F4.0 beercan. Pris: 1295: -

Jag ringde och frågade om det fanns kvar och om det fanns något annat intressant. Han var dock lite upptagen och bad om att få återkomma. 10 min efter ringde han och sa att han hade en 70-210 och en 50mm 1.7. Jag frågade igen om det var en 70-210mm F4 och det bekräftade han.
Jag var som sagt mycket tydlig, och vet 100 % vad jag ville ha.

Då köpte jag både 50mm och 70-210. Han sa då han kunde bjuda på frakten (150 kr).

Fick hem paketet och kollade. 50mm var ok, men 70-210mm var en 4,5-5,6, dvs. helt värdelös. Jag ringde direkt och sa att det måste ha blivit något fel.
När jag förklarade att det var en 4.5-5,6 istället för en F4.0 sa han bara "jah?". Verkade som han inte alls fattade skillnaden.
Upprepade flera ggr. vad skillnaden var på dessa objektiv. Då sa han bara att jag hade missuppfattat allting.

Jag fick dock skicka retur objektivet vilket jag gjorde. Fick tillbaka 1200 vilket jag tyckte var för lite. Iofs. hade han bjudit på frakten pga. jag köpte både objektiven, men jag hade ju betalt för returfrakten (98 kr).
Jag skrev ett mejl och frågade varför jag skulle betala när det var hans fel? Fick inget svar.

Ringde ett par dagar efter, men han bara påstod att jag hade missuppfattat allt. Han stod ju med objektivet i handen när jag beställde det. Hans argument var att "han hade haft fotobutik i många år och därför kunde det inte vara hans fel"

Därpå sa jag att jag skulle tala negativt om hans butik, då jag vill varna andra. Då la han på luren.

5 min efter fick jag ett mejl var han skrev att jag inte skulle hota honom.

" Angående ditt telsamtal
Att du hotar mig är inte bra för dig
Tänk på vad du säger

xxxx
Foto Master

Det går tydligen bra att hota mig....

Iofs. år det småpengar, men han hade en riktigt jobbig attityd. Har aldrig varit med om att skulle betala extra pga. ett företag har klantat till det.
 
Vill bara tala om en riktig dålig upplevelse....

För ett tag sedan hittade jag en prislista på nätet från fotomaster i Västerås. Såg att det fanns en del Beg. Minolta däribland Minolta 70-210 F4.0 beercan. Pris: 1295: -

Jag ringde och frågade om det fanns kvar och om det fanns något annat intressant. Han var dock lite upptagen och bad om att få återkomma. 10 min efter ringde han och sa att han hade en 70-210 och en 50mm 1.7. Jag frågade igen om det var en 70-210mm F4 och det bekräftade han.
Jag var som sagt mycket tydlig, och vet 100 % vad jag ville ha.

Då köpte jag både 50mm och 70-210. Han sa då han kunde bjuda på frakten (150 kr).

Fick hem paketet och kollade. 50mm var ok, men 70-210mm var en 4,5-5,6, dvs. helt värdelös. Jag ringde direkt och sa att det måste ha blivit något fel.
När jag förklarade att det var en 4.5-5,6 istället för en F4.0 sa han bara "jah?". Verkade som han inte alls fattade skillnaden.
Upprepade flera ggr. vad skillnaden var på dessa objektiv. Då sa han bara att jag hade missuppfattat allting.

Jag fick dock skicka retur objektivet vilket jag gjorde. Fick tillbaka 1200 vilket jag tyckte var för lite. Iofs. hade han bjudit på frakten pga. jag köpte både objektiven, men jag hade ju betalt för returfrakten (98 kr).
Jag skrev ett mejl och frågade varför jag skulle betala när det var hans fel? Fick inget svar.

Ringde ett par dagar efter, men han bara påstod att jag hade missuppfattat allt. Han stod ju med objektivet i handen när jag beställde det. Hans argument var att "han hade haft fotobutik i många år och därför kunde det inte vara hans fel"

Därpå sa jag att jag skulle tala negativt om hans butik, då jag vill varna andra. Då la han på luren.

5 min efter fick jag ett mejl var han skrev att jag inte skulle hota honom.

" Angående ditt telsamtal
Att du hotar mig är inte bra för dig
Tänk på vad du säger

xxxx
Foto Master

Det går tydligen bra att hota mig....

Iofs. år det småpengar, men han hade en riktigt jobbig attityd. Har aldrig varit med om att skulle betala extra pga. ett företag har klantat till det.

Distansköplagen säger väl att du ska få tillbaka pengarna om det blir fel, tror väl knappast att man kan få tillbaka frakten om du inte kan i mail eller annat sätt kan visa att det är butiken som gjort fel.

Hot är onödigt och leder aldrig till något konstruktivt, nu har ni hotat varandra och kommer sannolikt aldrig att göra upp på ett bra sätt.

Men gör ett försök, bjud in säljaren till tråden så får vi se vad han svarar.
 
Distansköplagen är till så att man kan ångra ett köp. Dvs. köper man en vara och sedan ångrar sig, kan man lämna den retur. Det behöver inte vara fel vara eller att varan är sönder.

I detta fall skickade butiken ju ett helt annat objektiv, då är det utan tvekan butiken som ska stå för returfrakt.

Jag har rätt bra koll på Minolta/Sony, så jag frågade väldigt noga om det var just F4.0

Bara det att jag får förklara honom skillnaden på F4 och F4.5-5.6 3 till 4 ggr. säger ju lite om hans kunskaper.

Hot: Jag hotade ju inte honom, jag "hotade" butiken. Däremot hotade han mig personligen. Dessutom tycker jag det är rätt stor skillnad att säga att "jag vill varna andra" och "Att du hotar mig är inte bra för dig"
 
Hej !

Tycker att du skall lägga ner det hela och glömma att någonsin har haft kontakt med denna firma.

För lite pengar för att förstöra humöret för sig själv även om du tycker att du har all rätt.
 
Hot: Jag hotade ju inte honom, jag "hotade" butiken. Däremot hotade han mig personligen. Dessutom tycker jag det är rätt stor skillnad att säga att "jag vill varna andra" och "Att du hotar mig är inte bra för dig"

Eftersom det är han som driver butiken vad jag förstår, så är det honom du "hotar". Det känns aningen konstruerat att försöka hitta en skillnad där.

Att hota är aldrig bra.

Här står ord mot ord, och eftersom vi inte får veta säljarens version av händelsen tar jag ingen ställning i sakfrågan.
 
Som jag ser det så har du inte hotat någon utan bara informerat om din kommande gärning.
Du har rätt att framföra din åsikt om vem du vill och hur du vill, det kallas yttrandefihet.

Det säljaren däremot har gjort är att hota dig som person vilket är straffbart.

Till sist tänkte jag tacka för att du varnar för en i ditt tycke oseriös handlare.
Du har på ett sakligt sätt framfört dina åsikter utan att svartmåla eller uppmana till bojkott och så vidare.

Jag kommer nog att tänka mig för både en och två ggr innan jag gör affärer med denna butik.
 
Som jag ser det så har du inte hotat någon utan bara informerat om din kommande gärning.
Du har rätt att framföra din åsikt om vem du vill och hur du vill, det kallas yttrandefihet.

Det säljaren däremot har gjort är att hota dig som person vilket är straffbart.

Till sist tänkte jag tacka för att du varnar för en i ditt tycke oseriös handlare.
Du har på ett sakligt sätt framfört dina åsikter utan att svartmåla eller uppmana till bojkott och så vidare.

Jag kommer nog att tänka mig för både en och två ggr innan jag gör affärer med denna butik.

Butiken verkar skum om man läser ovan men jag tycker alla ska ges en chans att förklara sig.

För övrigt har du missförstått yttrandefrihet, den går ut på att du ska få utrycka dina åsikter, inte för att man ska kunna hänga ut folk på nätet hur som helst vilket f ö är emot forumreglerna.

Killen i affären verkar ha gjort fel men självklart ska han få en chans att förklara sin synvinkel, vi har bara hört ena sidan.
 
Som sagt var det småpengar och det är ju mycket lätt att "hota" folk.

Problemet är ju att han vägrar ta ansvar. Han var ganska stressad den dagen (när jag beställde objektiven), och hur lätt är det inte att säga fel då?

Jag satt t.om. och skrev ner när jag beställde grejerna. Inte att det räknas som bevis, men då är jag säker på att det inte är jag, som har missuppfattat nåt.
 
Som sagt var det småpengar och det är ju mycket lätt att "hota" folk.

Problemet är ju att han vägrar ta ansvar. Han var ganska stressad den dagen (när jag beställde objektiven), och hur lätt är det inte att säga fel då?

Jag satt t.om. och skrev ner när jag beställde grejerna. Inte att det räknas som bevis, men då är jag säker på att det inte är jag, som har missuppfattat nåt.

Använd ångersätten så du får tillbaka dina pengar och glöm sen allt, det är småpengar.
 
Jag tror att ingen misstror dig men som jag skrev tidigare glöm det hela och gå vidare i livet och ägna dig åt trevligare saker (fotografera)
 
Pengarna får jag aldrig, det vet jag. Jag ville bara undvika att andra får samma behandling.

Det kan vara en bra tanke, men samtidigt så skriver du att säljaren var stressad. Jag är inte säker på att det är rättvist att varna för en butik baserat på en enskild händelse, där du själv beskriver att säljaren inte var helt fokuserad.
 
Det kan vara en bra tanke, men samtidigt så skriver du att säljaren var stressad. Jag är inte säker på att det är rättvist att varna för en butik baserat på en enskild händelse, där du själv beskriver att säljaren inte var helt fokuserad.

Säljaren var som sagt stressad när jag ringde och frågade om objektiven fanns kvar. Problemet är att han inte vill erkänna, att han ens KUNNAT ha gjort fel. Den möjligheten finns inte då "han har jobbat inom foto i många år"

Dessutom var han inte stressad av kunder när han ringde upp mig 10-15 min efter.

Har man en sådan attityd ska man inte jobba i butik.
 
Säljaren var som sagt stressad när jag ringde och frågade om objektiven fanns kvar. Problemet är att han inte vill erkänna, att han ens KUNNAT ha gjort fel. Den möjligheten finns inte då "han har jobbat inom foto i många år"

Dessutom var han inte stressad av kunder när han ringde upp mig 10-15 min efter.

Har man en sådan attityd ska man inte jobba i butik.

Som utomstående är det omöjligt att säga något eftersom vi bara har din version. Jag har däremot full förståelse för att du inte är nöjd eftersom du inte fick det du förväntade dig.

Att sedan varna för att butiken generellt är dålig, det ställer jag mig mer tveksam till. En enskild händelse - hur oacceptabel den än är - kan få mig att aldrig mer göra affärer där. Däremot skulle jag inte varna andra på ett publikt forum, där den andra parten inte ges chansen att bemöta kritiken.
 
Photomaster är min närmaste fotoaffär, jag har 3,1 kms väg till Lars som driver affären. Jag handlar Nikon produkter och har köpt för cirka 100 000 kr av Lars. Jag har alltid blivit väl bemött och aldrig känt mig lurad.
Ofta har jag fått det jag beställt bland de första i Sverige.
Lars försörjde sig som pressfotograf innan han blev fotohandlare, han vet vad bländare F4 är.
 
Vad bra att du har en butik du kan lita på och där du känner att du får valuta för pengarna.

Att ha ett bra inköpsställe är guld värt !
 
Visst är det därtill har Media Markt etablerat sig i Västerås med en utsökt bra och kunnig fotoavdelning, vilket ger oss köpare konkurrensfördelar.

Kunnig personal? Hoppas du är ironisk.Jag var där och sa att jag ville byta mitt objektiv mot en 105 mm eftersom mitt 150 var för långt....Då mätte de 105an och kom fram till att det skiljde 2 cm. Suck.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS