Annons

Varning för tryckluft på burk!

Produkter
(logga in för att koppla)

Zarabande

Aktiv medlem
Var med om en hemsk sak på min F3Hp idag. Köpte tryckluft på burk på Kjell & Co, sprutade på långt håll in i kamerhuset på spegeln där. Helt plötsligt kom vätska ut och satte sig på spegeln och spegelhållare och vätskan såg att ut att börja fräta. Spegeln fick fläckar, vissa blåaktiga, som jag av ren panik putsade med utandningsluft och kodakspecialduk. Det verkar som jag fått bort allt, men bra är det inte...

Kan man om det skulle vara aktuellt någon gång köpa nya speglar? Är det i så fall dyrt???

Mattskiva vet jag att jag kan köpa ny, precis som sökare.
 
Jo, det kan göra det om man t.ex. vänder på flaskan först. En sak med att rengöra med tryckluft är att man riskerar att göra saken värre genom att smuts hamnar längre in.

Spegeln är så pass känslig att vissa inte rekommenderar att rengöra på vanligt vis.

Jag lyckades få bort ett dammkorn i ett objektiv genom att blåsa in mellan fokuseringsringen. Men man kan ju lika gärna blåsa dit 2 till på det viset. Det säger en del om att rengöra med tryckluft.
 
Har råkat ut för samma sak.

Jag har kommit fram till att vätskan helt enkelt är kondens. Tryckminskning (som till exempel när man öppnar en en behållare med co2 under tryck) medför också att temperaturen minskar. Precis samma sak som händer i ett kylskåp.

Mostatsen är att temperaturen ökar vid tryckökning (känn på cykelpumpen när ni pumpar cykeln).

Någon fysiker kan sker förklara exakt vad detta beror på.

Undvik det hela genom att inte trycka så länge åt gången.

Hälsn.

Fredrik
 
I tryckbehållare förvaras gasen som vätska, vilket är helt naturligt för gaser som sätts under högt tryck blir vätskor. Vätsklan blir sedan gas när trycket minskar i och med att ventilen öppnas. Det kan mycket väl stämma att behållaren även innehåller kondenserad vattenånga från tillverkningsprocessen som sedan följer med tryckluften ut, antingen som ånga för att kondenseras under luftfärden och landa där det sprutas.
 
Tryckluft på burk ska inte innehålla nån vattenånga alls (vanligtvis är det mestadels kväve med mindre andelar syre och argon, sånt som blir över när man "tillverkar" syrgas).

Det som kommer ur burken, framför allt om man sprutar mycket, kan vara väldigt kallt (när gasen expanderar kyls den ner, och när vätskan ska koka för att upprätthålla trycket blir det ännu kallare).
Håller man burken upp och ner får man ut flytande luft direkt ur burken. Det ser sedan ut som det "fräter" när den kokar bort. Det kan också kondenseras vatten från luften (den "vanliga" omgivande luften, som alltid innehåller vatten) när spegeln blir kall.
För att slippa sånt är det bra om man blåser försiktigt, i korta doser.
 
ANNONS