Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vart hittar man modeller för porträtt? Nybörjare (skåne)

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Fråga! Det går runt tusentals med människor på gatorna. Men börja med vänner eller arbetskollegor..
Håller med om att börja med vänner och ev kollegor. Att random fråga runt på stan kräver att man kan läsa av främmande folk och situationer. Och inte minst hantera det om det blir obekvämt. Om du framstår som osäker med kameran så kommer också modellen att känna sig osäker till slut.

Det var lättare förr i tiden när gatufotografen var ganska ovanlig och inte sällan innebar en publicering någonstans. Folk blev som linslöss men idag är många misstänksamma.

Men visst...är man bara öppen, ärlig och förklarar sina intentioner så skall det nog mycket till för att få ett nej. Men som sagt...börja i andra änden :)
 

VargenW

Aktiv medlem
Jag tar många "gatuporträtt". Ett väldigt bra tips är att ha bra bilder att visa!
Så gör som många skrivit här, börja med folk du känner så att du bygger upp en liten bildbank, men fota dem i de miljöer där du sen vill fota folk som du frågar på stan.
Ha de fina bilderna i din mobil och visa dem nästan direkt när du försöker värva någon. För mig funkar det i nånstans runt 75% av gångerna. Man får inte vara rädd för "nej", och vid ett nej, släpp direkt.
 

Johan O E

Aktiv medlem
Jag tar många "gatuporträtt". Ett väldigt bra tips är att ha bra bilder att visa!
Så gör som många skrivit här, börja med folk du känner så att du bygger upp en liten bildbank, men fota dem i de miljöer där du sen vill fota folk som du frågar på stan.
Ha de fina bilderna i din mobil och visa dem nästan direkt när du försöker värva någon. För mig funkar det i nånstans runt 75% av gångerna. Man får inte vara rädd för "nej", och vid ett nej, släpp direkt.
Jag skulle ta det ännu längre och ha med en liten portfolio i print. Den har funkat 100% av gångerna för mig. Printsen är bara 10x10cm och får plats i en liten bok i kameraväskan. 10x15 fungerar också bra. Vid ett nja tar jag upp boken och det blir ett ja istället.
Sedan har jag av egen erfarenhet också märkt stor skillnad på om man går runt med en kompakt Fujifilm kamera eller en stor canon och stora objektiv. Jag tog fler gatuporträtt på 6 månader med Fujin än vad jag gjorde med Canon på 10år.
 

jphotog

Aktiv medlem
Jag använder oftast Instagram för att hitta modeller. Sök på modell och din stad.

50mm funkar jättebra för modellbilder!

_NZ79978-Edit.jpg
 
Senast ändrad:
ANNONS