Annons

Vart kan man köpa optik till en Nikon EL2?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslut110630

Avslutat medlemskap
Tjena!
Vart kan man köpa optik mm till gammla Nikon kameror.
Skulle behöva köpa ett teleobjektiv eller en teleconveter till min Nikon EL2.

Sen undrar jag vilken objektiv typ som är till Nikon EL2, är det "F" eller "Ai"?

Jag har letat runt på blocket men hittar inget som är intresant.

EL2 är en AI-kamera. Du kan använda AI-, AI-S- eller AF-objektiv (om de inte är av G-typ utan bländarring) och få full funktion ur den.

Allt som är tillverkat från den senare halvan av sjuttiotalet och framåt alltså, förutom ett fåtal av de senaste AF-objektiven.

Utbudet är stort. Här på fotosidan annonseras en hel del ut i radannonserna. Vad för typ av brännvidd letar du efter?

har en 70-210 mm, den räcker inte till för att ta hyfsade bilder på långt avstånd med.
Brukar fota småfåglar, kan vara lite knepigt att ta sig så nära som 2-4 m, hur mycket skillnad gör en 300 mm eller ska jag sattsa på mer zoom?
Annars kanske det är aktuellt med en telekonverter?
Behöver lite köpråd :)

/*EDIT*/
Hittade den här:
http://www.lpfoto.se/swe/butiken/msweb/Object.asp?inObjKey=k4269572&inCatId=k6797858
Kan den vara något?

Senast ändrad:
Långa telen är ju dyra om de skall vara av hygglig kvalitet och samtidigt hyggligt ljusstarka. Ett alternativ kan ju vara 300/4.5 IF-ED. Det är ju prisvärt, men skillnaden mot 210 mm är inte jättestor. Sen har ju Sigma några 400/5.6-varianter som väl passar bättre i bildvinkel.

Skall du ha telekonverter behöver du ett skarpt och ljusstarkt objektiv att utgå från. Om din zoom har f/5.6 i långa änden så får du ju f/11 med en 2x-konverter. Och dessutom rätt taskig skärpa.

Vad får det kosta?

Jag har inte fått ngåot svar, men finns det någon butik eller liknande i stockholm som säljer äldre kamera prylar?
Det kan ju iof vara en internetbutik med.

ANNONS
Götaplatsens Foto