Annons

Vart ska jag fota brudparet?? Södermalm

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonaldi

Medlem
Hej

Jag har fått i uppdrag att fota ett brudpar i Augusti. Vigseln och fest kommer att hållas på södermalm.

Är det någon som kan hjälpa mig att finna ett fint ställe för fotografering?

Lummigt, utsikt, vatten, klassiskt ja det finns ju många varianter... har du några erfarenheter och tips? Även gärna några generella tips.

Tacksam för hjälp!

/ Jonas
 

Jonaldi

Medlem
Tack för snabbt svar.
Hur har ni löst frågan om extraljus/blixt?
Räcker en handhållen blixt eller bör man rigga med strålkastare eller fixa stativblixtar? Det kanske går att ragga 230 v. på plats.

/ Jonas
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
Jag menar inte att vara tykig, men måste fråga.
Men varför tar man ett foto jobb om man inte har någon plan för bilderna, inte vet var och hur?

/Magnus
 

BeJi

Aktiv medlem
Ibanez Magnus skrev:
Jag menar inte att vara tykig, men måste fråga.
Men varför tar man ett foto jobb om man inte har någon plan för bilderna, inte vet var och hur?

/Magnus
Det är ju det han jobbar på och någonstans måste man börja.

Till Jonas

Jag tycker att du ska försöka få med dig en kompaktblixt med softbox reflektor att lätta upp skuggorna med.
 

Ibanez Magnus

Aktiv medlem
BeJi skrev:
Det är ju det han jobbar på och någonstans måste man börja.

Till Jonas

Jag tycker att du ska försöka få med dig en kompaktblixt med softbox reflektor att lätta upp skuggorna med.
Jo, du har nog rätt.
Fast det känns som att först ta ett spel jobb som gitarrist och sen lista ut hur man får ljud i den.

Hur som helst, jag menade inget illa, började bara fundera lite.
Man kanske lär sig simma av att hoppa i på det djupa?
Har en ful tendens att skriva och prata när tankar dyker upp.

/Magnus
 

alf109

Aktiv medlem
Beror väl lite på vilken kännsla du vill förmedla. Gamla Stan ger ju en speciell kännsla, Skinnarviksberget en annan där du kan lägga staden som fond, tanto en mer lantlig känsla och tex Långholmen där du kan välja miljö eller natur. Så ge dej ut och kolla för att få idéer.
 

KGS

Aktiv medlem
Ställ dem på Skinnarviksberget o hoppas på lagom mycket vind i slöjor o annat skoj! Ett alternativ är Monteliusvägen också, med suveränt panorama över Gamla Stan och Kungsholmen, om du vill visa tydligt att det hela ägt rum i Stockholm. Ska du köra med bländare 1,8 o fluffa bort hela bakgrunden kan du ställa dem var tusan som helst *s*
 

Bilagor

Jonaldi

Medlem
Detta forumet är hur bra som helst!
Menar du en SB-800 som kompaktblixt med plastbouncern?
Jag ska ta mig ut och provfota på diverse platser.

/ Jonas
 

BeJi

Aktiv medlem
Jonaldi skrev:
Detta forumet är hur bra som helst!
Menar du en SB-800 som kompaktblixt med plastbouncern?
Jag ska ta mig ut och provfota på diverse platser.

/ Jonas

Nja, Jag menade mer en kompaktblixt (studioblixt) med softboxreflektor (den fyrkantiga saken nedan. Men det funkar med en SB-800 om du kan sätta den på stativ med paraply också. Skulle dock se till att paraplyt var softat så att du får ett så mjukt ljus som möjligt. En stor reflekorskärm kan också bli bra om du har bra befintligt ljus att spegla. Du skulle även kunna slå din SB-800 mot en sådan för att mjuka upp.Det finns massor av bra sätt för att få en bra bild. Det här är bara lite tips från mig.
 

Bilagor

ANNONS