Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vattnade mina kameror i går kväll

Produkter
(logga in för att koppla)

defiant

Aktiv medlem
Känns som vädertätningen i både 1D MKII och 5D MKII är skapligt vattentäta, var ute med lite Powerboats igår kväll och då kom givetvis regnet. båda kamerorna fick ganska mycket regn och var nog mest orolig för det en objektivet 70-200/2,7 (utan IS) som inte skall vara lika tätat som resten.... även batterigreppet till 5D MKII verkar ha klarat sig bra :)

http://photodroid.blogspot.com/2009/08/trasig-powerboat.html

jag har hört o läst att kameror som inte är vädertätade klarar en hel del regn så det är nog rätt lugnt ändå :)

Fint. Jag badade rejält en gång med en Canon EOS 5 (semiproffsare för småbild för alla er som fallit rakt in i det digitala) med en vidvinkel zoom och 540 EZ blixt. Allt var påslaget när jag skulle plåta en kamrat som krokat på en storöring på andra sidan älven. Vi fiskade på sydön, Nya Zeeland och gick på varsin sida vid ett tillfälle. Det var kraftig ström och mycket stora stenar i vattnet. Började vada över, men halkade mitt i älven och for med full kraft en bit nedströms. Kamera och blixt påslagna. De fick flera rejäla undervattensturer. Väl på land igen stängde jag av allting och plockade ut batterierna. Någon timme senare var jag tillbaka i stugan där vi slaggade. Öppnade alla luckor på kameran och blixten. Skruvade isär objektivet försiktigt och torkade samtliga prylar försiktigt med en torr trasa. Lätt det hela ligga öppet över natten. Dagen efter funkade ALLT utan problem! Snacka om tätning....

Jag hamnade i ösregn i Tennessee med min 40D. Joysticken på baksidan fick fnatt när det kom in vatten i den. Reparerade sig självt efter några timmars torkning.

ANNONS
Götaplatsens Foto