Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem bestämmer vid en olycksplats?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kijana skrev:
Det är inte bara respekt, det bryter heller inte mot lagen. Det lär vara förbjudet att ta exteriörbilder från olycksbilar.
Interiören menar du? Själva bilen utifrån är väl knappast olaglig att plåta?

Åse:

Det är lungt, men eftersom du citerade mig var det lätt att tro att det var mig du syftade på. De flesta meningar blir fel om tar dem ur sitt sammanhang. Det jag uppfattade som extremt var ditt exempel. Jag skulle kunna göra liknande exempel som stöder mitt påstående, men jag tycker det är ointressant att diskutera extremer eftersom de flesta iaf är överens om vad som gäller i dessa fall.

Calle:

Jag tror inte polisen kan kräva att du visar leg. Anledningen är enkel, det finnsm ig veterligen inget krav på att du ska ha ett leg när du går på stan eller att du ska äga ett heller. Som allt annat kan man delvis gå runt det i form av att polisen kan kräva att du visar körkort om kör en bil t ex.

Jag tycker Tille beskriver det hela rätt bra. Som många av oss nämt så får man inte sådana bilder publicerade så vad är syftet med fotografera i inledningsskedet? Jag kan lika gärna vänta tills det lugnat ner sig, hjälpa till så gott jag kan. När skadade och inblandade är borttransporterade och uppröjningsarbetet börjar då kan jag ta mina bilder som jag vill sälja.

Mvh
Maverick

Åhh finns det ingen lagens man inom medlemsskaran eller närstående som kan reda ut vad som gäller? :eek:

Det finns ju en tjej här på sidan som är fotograf hos polisen. Hon borde ju veta eller åtminstone kunna ta reda på det. Kommer inte ihåg vad hon heter bara.

/Maverick

Om man skippar etiken.

Lagen säger:
En polismans instruktioner skall alltid följas. (Polisen är gud.)
Har man någonting att invända gör man det i efterhand, detta även om det är uppenbart att polisen är fel ute. (Demonstranter skall inte ta diskussion på plats utan får klaga efteråt.)
Fotografering är tillåten utom vid (de flesta) skyddsobjekt. Om polisen säger att man fotograferar ett skyddsobjekt måste man sluta fotografera även om det inte var ett skyddsobjekt för tio sekunder sedan.

Kort sagt; polis skall alltid åtlydas, om polisen gör fel blir det smisk efteråt. Även om det är uppenbart att polisen bär sig idiotiskt åt så blir det konsekvenser om man inte lyder. Både polis och jag kan bli straffade i efterhand.

Sedan gäller inte civilplikt vid olyckor utan så kallad tjänsteplikt. Jag citerar:
Räddningstjänstlag (1986:1102)
Tjänsteplikt

44 § När det behövs, är var och en som under kalenderåret fyller lägst arton och högst sextiofem år skyldig att medverka i räddningstjänst, i den mån hans kunskaper, hälsa och kroppskrafter tillåter det.
Tjänsteplikten fullgörs på anmodan av räddningsledaren.

Skönt att någon orkade leta reda på det så jag slapp. Men det finns väl alltid någon som läser detta som fan läser bibeln så det blir fel ändå.

Tack till mipert som tog sig tid att leta rätt på infon.

Mvh
Maverick

Människor är komplicerade varelser. Saker tolkas olika och det är inte bara fan som läser bibeln på sitt sätt.
:)

Det viktiga är att vara en god människa och göra det som är bäst både för en själv och alla andra.

Sant, Skit i lagar och förodningar och behandla människor med den respekt de förtjänar. Och du kommer att märka att det är svåre att bryta mot lagen än man tror.

Calle S skrev:
Interiören menar du? Själva bilen utifrån är väl knappast olaglig att plåta?
Alldeles riktigt. Det var INteriören jag menade. Man ska inte skriva diskussionsinlägg när man är trött efter en arbetsdag....

Nu har jag pratat med en polis jag känner. Hon säger följande. Om det finns en fotograf (eller vad som helst) som polisen tycker stör kan hon eller han avlägsna denna från platsen med stöd i Polislagen 13 paragraf om störande av allmän ordning. Det är förbjudet att fota interiörer i ex en bil som varit med om en olycka (utredningstekninska skäl). Polisen får alltid avkräva leg i vilken situation som helst!

Till Henrig 86 säger hon följande!
Även om du inte är 16 kan de naturligtvis avlägsna dig som vem som helst om du inte sköter dig, men inte använda dig i arbetet! Finns det tveksamheter om din ålder (om du inte har leg) kan RÄDDNINGSLEDARE och ingen annan tvinga dig att hjälpa till. Men om polisen tycker att du inte har något där att göra pga att du är så ung kan de avlägsna dig med stöd i polislagen 17 paragraf (tro det eller ej)!

Sen om vem som bestämmer på platensen. Det RÄDDNINGSLEDAREN och ingen annan. Ingen brandchef ingen polis utan endast RÄDDNINGSLEDAREN som iofs är en brandchef! Räddningsledaren är den perssonen med en rödrutig väst.

Sen tycker jag det finns mycket "fina" bilder på folks olycka med stor respekt för offrets integritet. Har ni sett Expressens Tommy Pederssens bild med en skadad person som tas ur en ambulans. Man ser hela kroppen förutom ansiktet som är täckt av en läkarens arm. Det är en klockren bild som med stor respekt visar en människa som utstts för en olycka eller vad det kan vara. Alla olycksbilder är inte av ondo, men det viktigaste måste vara motivets integritet.

Sen tycker jag att det är viktigt att pressen uppmärksammar olyckor.. Men behövs det alltid en bild till..?

Visst, jag kan motsätta mig.

...RÄDDNINGSLEDAREN som iofs är en brandchef

Ledning

31 § Vid varje räddningsinsats skall det finnas en räddningsledare.

32 § Räddningsledare är

1. i den kommunala räddningstjänsten räddningschefen eller den
som denne har utsett,

2. i fjällräddningstjänsten och i fråga om efterforskning
enligt 27 a § polischefen i distriktet eller den som denne har
utsett,

3. i övrig räddningstjänst den som den ansvariga myndigheten
har utsett.

;) ;)

som sagt, det som alltså gäller vid olycksplatser när det gäller fotografering:

du får fotografera så länge du inte stör räddningsarbetet eller går innanför avspärrningen. om polis inte spärrat av tillräckligt långt ifrån olycksplatsen är det inte någon annans skuld utan polisens. sedan kommer säkert någon polis att fråga dig vad du ska med bilderna till som du uppenbarligen tar vid en olyckplats, det kan du räkna med. men du är inte skyldig att svara. (för man kan ju undra i vilket syfte man ska fotografera så smaskiga bilder där människor kanske råkat illa ut osv). och du får fortsätta att fotografera.

räddningsledaren kan BE dig hjälpa till vid en olycksplats men där är du heller inte TVUNGEN att hjälpa till. (men om du är kapabel till det så vore det väl oetiskt att INTE hjälpa!).

man måste inte i alla lägen visa legitimation om polisen "begär" det, om det inte handlar om att du gör någon kriminell/brottslig handling i samband med att polis begär legitimation. som sagt, vi är inte något öststatsland där man är tvungen att bära legitimation på sig dygnet runt.

polisen dokumenterar olycksplatser då alla skadade förts iväg, man har inte någon användning för bilder på skadade människor i räddningsläget.

maverick skriver många bra funderingar, även om inte allt stämmer. men som sagt, det är inte meningsfullt för mig att skriva allt en gång till, mycket har ju redan upprepats i denna diskussion.

hoppas något klarnat i och med detta...

ALlt har inte klarnat eftersom du är lite ute och cyklar på ett område;) ! Det är nämligen så att du är SKYLDIG att hjälpa till om räddnigsledaren "ber" dig om hjälp

(1986:1102)
Tjänsteplikt

44 § När det behövs, är var och en som under kalenderåret fyller lägst arton och högst sextiofem år skyldig att medverka i räddningstjänst, i den mån hans kunskaper, hälsa och kroppskrafter tillåter det.
Tjänsteplikten fullgörs på anmodan av räddningsledaren.

(källa notisum.se)

Folk är så snabba att slänga ur sig saker utan att ha torrt på fötterna!
Jag kan ta fram mer lagtext om det är otydligt!

Hmmmm

Jag har inte orkat läsa igenom alla inlägg, det verkar så vansinnigt krångligt. Men min inställning är följande:

Fota allt du kommer dig för ( utan att hindra och vara i vägen förståss ) och sortera bilderna i efterhand. Säkert är mycket olämpligt att användas. Men den sorteringen gör nog bäst med kallt huvud i efterhand.

ANVÄND VANLIGT BONDFÖRNUFT!

Vad sägs om den minnesregeln i stället för alla lagar o paragrafer.

mvh
PL

Mycket bra inlägg. Sunt bondförnuft kommer man långt med.

La in lagtexten för att det skall bli tyst om det. Det är så mycket folk som tror en massa och påstår att det är fakta..

i den mån hans kunskaper, hälsa och kroppskrafter tillåter det

ja, men hur kan han kolla det i så fall? att du har "kunskap, hälsa och kroppskrafter"?

och att vägra går knappast till åtal...

Ang. räddningsledare

Det är sant som ni skriver att räddningsledaren äger rätt att befalla över alla som står i närheten av en olycka, både personal och civila. Vid ett tillfälle när jag stod som åskådare vid en stor brand som brandmännen inte hade kontroll över beordrade räddningsledaren mig och de andra åskådarna att rycka in som civila brandkillar och hjälpa brandmännen med att släcka branden. Vad gäller ersättning så vill jag minnas att myndigheterna betalade för de klädespersedlar som skadats vid insatsen.

ANNONS
Götaplatsens Foto