Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem känner till detta objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lucanus

Aktiv medlem
Jag har Tamron SP AF 90mm F/2.8 MACRO 1:1, bild nedan. Objektivet påminner mycket om "Di-versionen". Troligen en föregångare till Di. Jag sökte på nätet efter mer info om detta objektivet men lyckades inte hitta något. Här i recensionerna på FS finns ett objektiv med samma namn men på bilden är just nämnda Di-varianten:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=7601

Är det felaktig bild i recensionerna, eller har jag en mycket udda modell? Är det någon som vet?
//Stanislav Snäll

Bilagor

• Tamron-90-Macro-WEB.jpg
    Tamron-90-Macro-WEB.jpg
    15.4 KB · Visningar: 679
Hittade några få företagssidor och diskussionssidor på nätet, verkar vara från ca år 2005 och föregångare till Di-versionen.

Jag har Tamron SP AF 90mm F/2.8 MACRO 1:1, bild nedan. Objektivet påminner mycket om "Di-versionen". Troligen en föregångare till Di. Jag sökte på nätet efter mer info om detta objektivet men lyckades inte hitta något. Här i recensionerna på FS finns ett objektiv med samma namn men på bilden är just nämnda Di-varianten:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=7601

Är det felaktig bild i recensionerna, eller har jag en mycket udda modell? Är det någon som vet?
//Stanislav Snäll

Objektivet på bilden är den smått "legendariska" modell som gjorde Tamron känd som (tredjeparts) märket som levererar macroobjektiv i absolut toppklass till budgetpris. Men tom detta objektivs föregångare var faktiskt kalasbra. Objektivet är lite plastig men ändå toppenbra!
Antagligen minst lika bra som den något nyare "Di"modellen.

/K

Objektivet på bilden är den smått "legendariska" modell som gjorde Tamron känd som (tredjeparts) märket som levererar macroobjektiv i absolut toppklass till budgetpris. Men tom detta objektivs föregångare var faktiskt kalasbra.
/K

Redan gamla 90/2.5 var erkänt bra. Tamron's SP serie var redan på 80-talet aktat och hade flera objektiv väl i klass och ofta bättre än de stora tillverkarna.

Redan gamla 90/2.5 var erkänt bra. Tamron's SP serie var redan på 80-talet aktat och hade flera objektiv väl i klass och ofta bättre än de stora tillverkarna.

Den serien är ju fortfarande riktigt aktad optikmässigt, och det är ju lustigt och sorligt att dom envisas med sin förbannade ultra-oljudsmotor =)
Snacka om att ge bort kunder till Sigma.

Den serien är ju fortfarande riktigt aktad optikmässigt, och det är ju lustigt och sorligt att dom envisas med sin förbannade ultra-oljudsmotor =)
Snacka om att ge bort kunder till Sigma.

Trodde att du skojade tills jag fick se att du är Canonist. Till Nikon har ju de olika varianterna genom tiderna varit skruvdriften.

/K

Trodde att du skojade tills jag fick se att du är Canonist. Till Nikon har ju de olika varianterna genom tiderna varit skruvdriften.

/K

Ja du det tänkte jag inte på =)
Som canonist är det iaf mycket tråkigt att dom inte kan fixa en riktigt fokusmotor.
Tänk så många godingar dom har i sitt sortiment egentligen. Köpte i somras deras 70-200/2.8, men jag sålde det igen när jag skrämt iväg otaliga chanser till bra djurbilder.
Tråkigt tråkigt. Det var en drömoptik annars =(

ANNONS
Götaplatsens Foto