Annons

Vem kör ut USPS Express International i sverige?

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Vilket företag kör ut USPS Express Mail International i Sverige?

Har ett paket som jag kunde tracka på USPS track & confirm (http://trkcnfrm1.smi.usps.com/PTSInternetWeb/index.jsp)
Ända tills det lämnade staterna i tisdags kväll:
*International Dispatch, July 24, 2007, 9:08 pm, LOS ANGELES AMC
*Enroute, July 24, 2007, 9:07 pm, LONG BEACH, CA 90810
*Electronic Shipping Info Received, July 23, 2007
*Enroute, July 23, 2007, 7:30 pm, SANTA CLARITA, CA 91383

Medelleveranstiden skall vara 3-5 dagar.

Jag har för mig jag har läst någonstans att man kan fortsätta tracka hos den lokala speditören. Helst skulle man vilja slippa sitta hemma och vänta på ett paket som kanske inte kommer förän långt senare.

Någon som har erfarenheter av USPS Express Mail International och kan dela med sig om hur det levererades?
 

kiwawa

Aktiv medlem
Det är posten som levererar och du hämtar paketet där(för mig i alla fall).
Du ska även kunna spåra paketet genom postens hemsida.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Label/receipt numret verkar inte fungera där. Iallafall inte ännu (det kan ju ligga hos tullen eller något sådant och inte registrerats än)
 

eosguy

Aktiv medlem
testa även med dpd.net, paket som jag får från leverantörer i europa som levereras ut med posten sverige genom dpd sammarbetet är sökbara där. Vet inte om usa paketet även kommer in där men alltid värt ett försök :)
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Tusen tack för er hjälp. Jag går dock fortfarande bet. Antingen är det fel nummer jag testar med eller så har det inte registrerats ännu.

Nåväl, paketet dyker väl upp så småningom. Synd bara att det inte är lika smidigt som UPS eller FedEx.

I vilket fall, tack så mycket för er ansträngning.

Vore det inte för att jag drar mig för att lämna ut trackingnumret så hade jag skrivit ut det för den som vill försöka.

Mvh
Richard
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Det var visst bara jag som var för otålig. Nu fungerar det med samma tracking nummer hos posten som hos USPS track & Confirm.

Bara att använda samma nummer som kolli ID.

Beräknad leverans:
Tidigast 28 jul
27 jul kl 13:32
Stockholm EMS, Försändelsen kommer att skickas vidare för utdelning till mottagaren.
Men det är ju idag Lördag? Kör de verkligen ut på helgdagar också (det heter ju förvisso Express Mail International, men det vågar jag inte riktigt hoppas på med Posten)?

Mvh
Richard
 
Senast ändrad:

Lars Johnsson

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Tusen tack för er hjälp. Jag går dock fortfarande bet. Antingen är det fel nummer jag testar med eller så har det inte registrerats ännu.

Nåväl, paketet dyker väl upp så småningom. Synd bara att det inte är lika smidigt som UPS eller FedEx.

I vilket fall, tack så mycket för er ansträngning.

Vore det inte för att jag drar mig för att lämna ut trackingnumret så hade jag skrivit ut det för den som vill försöka.

Mvh
Richard
Det är exakt samma som med UPS eller FedEx, under förutsättning att du fått rätt tracking-nummer från leverantören. Normalt så kan du spåra det både på Svenska Postens sida och USA Postens (USPS) sida sammtidigt. Du kan även spåra det även om det ligger hos tullen. Vilket normalt är Post-tullen.
Den enda skillnade och nackdelen jämfört med UPS eller FedEx är att Posten ofta inte kör ut paketet om det ska betalas tull, utan du får själva gå och hämta det. Med tex. UPS så ringer de och man bara lämnar sitt kort-nummer som de drar tull-avgiften från och sen så kör de ut paketet till dig.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag har flera gånger tappat spårningen efter att paketet kommit till Sverige. När jag sedan ringt posten för att fråga varför har de helt sonika bytt kolli-nummer (utan att upplysa mig om det) och utan det nya kollinumret har jag inte kunnat spåra eller hämta paketet. Ingen har kunnat svara mig på varför de gör så...

Norska posten är dock betydligt värre, de kan inte ens spåra paket som de lämnat till förtullning (då måste man ringa specifikt till tullposten på ett nummer som de inte gärna ger ut). Norska tullen får inte heller några fortkörningsböter, det kan ta veckor att få igenom ett paket med fraktsedel och allt!
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Det kom fram till slut. Det gick med posten inom sverige, dvs ingen anlitad speditör (schenker eller DHL eller så) utan jag fick hämta ut den på mitt lokala kontor. Så här såg gången ut och spårningsnumret var detsamma hela vägen (formen: EC92 4478 302U S):

Här är din försändelse:
30 jul kl 00:57
Kan hämtas ut på Brevbärarkontor S:t Johannesg.
Visa mer info

Historik: Datum Meddelande
30 jul kl 07:05 Brevbärarkontor S:t Johannesg., Försändelsen har kommit till mottagarens utlämningsställe. Express körs ut till mottagaren, övriga försändelser aviseras.
30 jul kl 00:57 Uppsala, Försändelsen har passerat postterminal.
29 jul kl 15:14 Arlanda Inrikes, Försändelsen är vidaresänd inom Posten från utrikesterminal.
29 jul kl 07:33 Stockholm EMS, Försändelsen kommer att skickas vidare till utdelning till mottagen
27 jul kl 13:32 Stockholm EMS, Försändelsen kommer att skickas vidare för utdelning till mottagaren.
27 jul kl 13:24 Stockholm EMS, Under tullbehandling hos Posten AB
27 jul kl 13:24 Stockholm EMS, Försändelsen har kommit från avsändarlandet till Postens utrikesterminal för sortering.

All info ovan ifall någon annan söker på forumet om express mail från USPS eller global Express via posten.

Vad var det i då? Jo ett rakteknande Cosina Voigtländer 15mm f/4.5. Mums!
 
ANNONS