Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Vem kan laga Tokina objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

mojje

Medlem
Mitt Tokina AF100mm f/2.8 AT-X Macro strular när jag har det på min kamera, det har fungerat klockrent men nu när jag kör med det så fungerar det bara perfekt ända tills jag trycker av för att fotografering.
Min kamera ställer sig då i Err 99 det fokuserar som det ska men det är när man ska ta kort som detta händer, det spelar ingen roll om jag kör AF/MF.
Med mina andra objektiv fungerar kameran precis som den ska.

Frågan är om någon vet vart jag kan vända mig för att få objektivet kontrollerat eller är det bara att kasta det?

När jag skulle ha behövt kalibrera AF i mitt fick jag veta att europeiska servicen finns endast i Holland.

Men symptomen skulle tyda på att det är bländaren som fastnar. Ger det Err99 bara i nedbländat läge?

Antar att du redan prövat rengöra kontakterna med ett suddgummi?

Tack för ditt svar!
Jag har inte provat att rengöra med suddgummi, dock har jag torkat av dom med en trasa.

Kan man ta lite sprit på trasan måntro?

Det spelar ingen roll vilken bländare jag kör på..

jeskata skrev:
När jag skulle ha behövt kalibrera AF i mitt fick jag veta att europeiska servicen finns endast i Holland.

Men symptomen skulle tyda på att det är bländaren som fastnar. Ger det Err99 bara i nedbländat läge?

Antar att du redan prövat rengöra kontakterna med ett suddgummi?

Suddgummi? Det var nåt nytt för mej.Men jag tror inte det hjälper.Så skitigt kan det väl inte bli där.Det finns f.ö rengöringsspray för elektronik på burk.Det första jag skulle göra är att pröva med ett annat objektiv för att reducera felkällor.

Walter tack för ditt inlägg, men som du kanske ser överst i min förklaring så ser du att jag redan provat med andra objektiv.
Jag kan ju prova med spray!

ANNONS
Götaplatsens Foto