Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vem kan scanna mina dia?
- Trådstartare Johan__P
- Start datum
stefohl
Aktiv medlem
Jag har lämmat en del skanningsjobb till www.bernlebild.se Man kan antingen få råskanningar i 16 bitar och göra jobbet själv, eller låta henne sköta bearbetning också.
MVH/Stefan
MVH/Stefan
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
24000 kr för råscanning av dina 300 bilder, jippi... Hur hög kvalitet är du ute efter när du skriver "mycket hög kvalitet"?
Det borde gå att hitta någon som är intresserad av att sitta och mata bilder utan större justeringar genom en vanlig filmscanner med minst 4000 dpi för mindre än 80 kr/bild.
Det borde gå att hitta någon som är intresserad av att sitta och mata bilder utan större justeringar genom en vanlig filmscanner med minst 4000 dpi för mindre än 80 kr/bild.
Senast ändrad:
stefohl
Aktiv medlem
LeadHead skrev:
24000 kr för råscanning av dina 300 bilder, jippi... Hur hög kvalitet är du ute efter när du skriver "mycket hög kvalitet"?
Vad jag inte förstår är hur man är beredd att sneaka på kvaliteten i detta läge. Sedan kommer ju man lägga ner ett bra tag på att fixa ordning bilderna. Om vi då säger 20 minuter för att styra upp en bild så att den är OK och att vi säger att vår arbetstid är värd 600 kr/timme, så innebär det att vi lägger ner 200 kr på varje bild. Att då spara 40 - 50 kr och få ett taskigt original att utgå från, det är en ekonomi som jag inte förstår.
Tror inte du har sett hur stor skillnad det blir mellan en »vanlig filmskanner« och en professionell skanner.
Stefan
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Jag ska villigt erkänna att jag aldrig har sett en hel scannad bild från en Imacon men låt mig säga som så att det beror väl på vilka krav man har, samt om någon betalar tillräckligt mycket för bilderna för att det ska vara värt 24 papp i enbart scanningskostnader?
Om bilderna ska användas till sånt som inte kräver "extremt hög kvalitet" utan klarar sig med "hög kvalitet" så är det ju en överloppsgärning att lämna den till någon med en Imacon.
Om bilderna ska användas till sånt som inte kräver "extremt hög kvalitet" utan klarar sig med "hög kvalitet" så är det ju en överloppsgärning att lämna den till någon med en Imacon.
stefohl
Aktiv medlem
LeadHead skrev:
Om bilderna ska kunna tryckas med skaplig kvalitet i A4-A3 format är det ingen överloppsgärning att skanna dem på en Imacon.
Sedan har jag kunnat förhandla mig fram till en mängdrabatt, eftersom jag inte hade så bråttom med bilderna.
Jag såg också att trådskaparen publicerade sig i Fiskejournalen. Jag har utbildat dem vid ett par tillfällen, så jag vet att de har höga krav på bilderna.
Stefan