Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Verktyg/program för skärpning av digitalfoton

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Hej.

Har sökt lite efter något bra program/plug-in för att skärpa till fotona. Jag har hittat några trådar men de var lite gamla. Vilken uppfattning har Ni? Förutsättningarna är en bild tagen i RAW-format som efterbahandlas i PS CS.

Tacksam för kommentarer till dessa vertyg;

1. Skärpning i C1 LE
2. Skärpning med "Oskarp mask" i PS CS.
3. FocalBlade från PhotoWiz (http://thepluginsite.com/products/photowiz/focalblade/index.htm)
4. CS Pro ( i mitt fall till Canon 350D) http://www.fredmiranda.com/software/

Antagligen kommer Ni säkert att undra till vad skall bilden användas? I första hand för utskrift på fotopapper från labb. I andra hand för bildskärmsvisning.

Tacksam för alla kommentarer och synpunkter.

//Micke

Det verkar som om du måste utgår ifrån en RAW fil om du använder denna plugin (?) Jag använder C1 LE delvis p.g.a. att mina raw-filer från 350D inte läses av PS CS. Har jag missuppfattat något?

Minita skrev:
Det verkar som om du måste utgår ifrån en RAW fil om du använder denna plugin (?) Jag använder C1 LE delvis p.g.a. att mina raw-filer från 350D inte läses av PS CS. Har jag missuppfattat något?

Av en trevlig prick fick jag fram att med lite trixande går det att få in våra RAW:ar från 350d till Photoshop CS1... :)

Ladda hem senaste DNG convertern från Adobe.
Ladda hem RAW plugin 2.4 för CS1 från Adobe.
Ersätt din gammla filformats plugin ligger under mappen: Photoshop/Plug-in/fileformat

Konvertera nu dina RAW till DNG format och kör dom i photoshop! :)

glöm inte o SÄK dina gammla filer om det skulle skita sig :)

Tack för tipset

men

jag visste om det. Har testat och vet faktiskt inte vilket jag skall göra. Finns flera trådar som tar upp om man skall spara i RAW eller DNG med tanke på framtiden.

Dessutom tycker jag att C1 har vissa fördelar gentemot Camera Raw i PS.

Ola Rockberg skrev:
Kanske kan få mer fart på tråden om jag ställer en fråga?

Vet någon om "Intellisharpen II plugin" är
bätre än oskarp mask i photo shop, CS?
http://www.fredmiranda.com/shopping/fmmIntellisharpen

Vid en snabbtitt så verkar det vara en variant av skärpeverktyget som jag skrev under punkt 4. Dock så är det exemplet som jag tog upp en "anpassad" version till en specifik kamera.

De bilder som jag har skärpt upp så har jag fastnat för FocalBlade. Vet som sagt inte om detta är ett optimalt verktyg för en oerfaren.

Minita skrev:

Nej, Photokit fungerar inte med råfiler, utan det måste vara filer som är öppna i Photoshop. Så det går alldeles utmärkt även om du använder jpeg i kameran, men du bör då avaktivera skärpningen i kameran.

MVH/Stefan

Minita skrev:
De bilder som jag har skärpt upp så har jag fastnat för FocalBlade. Vet som sagt inte om detta är ett optimalt verktyg för en oerfaren.

Av de jag provat har jag fastnat för Photokit Sharpener. Framförallt har det ett arbetsflöde som är lätt att förstå. Först skärper man försiktigt för att kompensera för den skärpeförlust som alltid finns vid digital fotografering/skanning. Sedan kan man skärpa bilden selektivt för att lyfta fram vissa partier. Till slut skärper man för den slutliga användningen, när man vet storlek och upplösning.

MVH/Stefan

Generellt sett, utan att fastna vid ett speciellt program, skulle ni rekommendera att man använder sig av ett kompletterande program/insticksfil förutom oskarp mask i PS (CS)?

Ola Rockberg skrev:
Generellt sett, utan att fastna vid ett speciellt program, skulle ni rekommendera att man använder sig av ett kompletterande program/insticksfil förutom oskarp mask i PS (CS)?

Rätt använt fungerar oskarp mask utmärkt. Men det är inte alldeles enkelt att hitta fram till de optimala inställningarna för Oskarp mask. En del tilläggsprogram gör också ett något bättre jobb än vad Oskarp mask gör.

MVH/Stefan

Ola Rockberg skrev:
Finns det något gratisprogram som håller måttet? Eller är det lika bra att köra oskarp mask?
Om man kan tänka sig att köra ett fristående program och använder PC/Win så finns SharpControl. Det klarar dock inte av att läsa in RAW om man fortfarande har kvar det kravet. Länk för nedladdning finns en bit ned på denna sida: http://homepage.hispeed.ch/flowe/digifoto/incamshe.htm

Jag har provat den några gånger utan att försöka göra någon direkt kvalitetsjämförelse, men det är inte världens snabbaste program direkt. Systerprogrammet PhotoControl gör detta och lite mer men är i princip omöjligt att hitta på nätet då skaparen av de två programmen verkar tappat intresse av att underhålla/sprida dem.

ANNONS
Götaplatsens Foto